- Detta evenemang har redan ägt rum.
Tendensdagen 2024
23 okt | 2024 kl 09:00 – 13:00
PROGRAM
Tendensdagen 2024 på Rigoletto
ONSDAG 23 OKTOBER
Tid: Kl 09.00 – 13.00 (inregistrering från kl 08.30)
Plats: Rigoletto, Kungsgatan 16, Stockholm
Anmälan: FULLBOKAT ANMÄL DIG TILL VÄNTELISTAN NEDAN. Scrolla längst ner för att boka din plats.
MARKNADSFÖRINGENS NYA VÄRLDSORDNING
Digitaliseringens påverkan i våra liv har gått snabbt. Sociala medier än snabbare och AI spås gå snabbast. Vad betyder det för oss som marknadsförare? Vad händer med etiken och det hållbarhetstänk vi måste ha med oss när allt ska gå så fort och så vi knappt hinner stanna upp och reflektera kring konsekvenserna?
Välkommen till Tendensdagen som handlar om att lära sig integrera avancerad teknologi ansvarsfullt. Inte på teknikens villkor, utan på våra. Det är vi som arbetar med marknadsföring och kommunikation som har möjlighet att sätta ramarna för en ny världsmaktsordning.
VÄLKOMMEN
Kl 09.00-09.15
Inledning om årets tema:
Marknadsföringens nya världsordning
Francesca O’Brien, VD Sveriges Marknadsförbund Tendensdagens konferencier.
PROGRAMPUNKT 1
Kl 09.15-09.40
Svenskarna och internet – insikter från Internetstiftelsens årliga rapport
Nyckelinsikter från årets ”Svenskarna och internet”, en årlig undersökning som syftar till att kartlägga internetvanor och digitalt beteende bland svenska befolkningen. Rapport är en av de mest omfattande källorna till information om hur svenskar använder internet och digital teknologi, inklusive trender inom sociala medier, e-handel, nyhetskonsumtion, och mycket mer.
Jannike Tillå, Kommunikations- och affärsområdeschef på Internetstiftelsen.
Med en omfattande bakgrund inom digital strategi, har Jannike en bred erfarenhet av att styra initiativ inom verksamhetsutveckling, kommunikation, utbildning och digitalisering över flera branscher. I sin nuvarande roll ansvarar Jannike för Internetstiftelsens främjande verksamhet, där hon leder flera nyckelinitiativ. Dessa inkluderar den inflytelserika årliga rapporten ”Svenskarna och internet”, innovationshubben Goto 10, den välbesökta konferensen Internetdagarna, samt omfattande projekt för digital folkbildning och att stärka digital kompetens i skolor. Jannikes insatser är centrala i att utveckla effektiva digitala strategier som gynnar samhället i stort.
PROGRAMPUNKT 2 – Panelsamtal
Kl 09.40-10.00
Vilket ansvar har marknadsavdelningar för hållbarhet i sina marknadsplaner?
Hur bör man utvärdera sina medieplaner ur ett hållbarhetsperspektiv?
Moderator: Ebba Tärbe Director of Client Services Scream
Panel: Jessica Larholm Tre Kronor Media, Nils Wimby Mindshare, Fredrik Lundgren Howcom, Fredrik Öhrfelt Augur
Ebba Tärbe, Director of Client Services Scream Mediabyrå
Ebba arbetar på mediebyrån Scream. Ebba har lång erfarenhet av att arbeta med frågor gällande medieval, kommunikations-strategi, datadriven marknadsföring och uppföljning av marknadsföringsinsatser för både svenska och internationella företag. Ebba har bakgrund från medie- och reklambyråbranschen och har även arbetat på marknadssidan.
Jessica Larholm, Nordic Digital Director, Tre Kronor Media
a Making Science Company
Nils Wimby, Strategical Marketing Executive Mindshare Sverige
Nils har lång erfarenhet av marknadsföring och har ”suttit på alla stolar kring marknadsföringsbordet”. Han har arbetat med strategi och digital transformation på mediebyrå, drivit kreativ byrå, suttit som marknadschef nordiskt och även jobbat inom globala marknadsorganisationer med analysfrågor. Nils fokuserar gärna på strategifrågor ur ett holistiskt perspektiv och skriver regelbundet i Resumé.
Fredrik Lundgren, CEO Howcom Group
Fredrik har varit med och grundat den oberoende mediebyrån HowCom och jobbar idag som koncern VD för HowCom Group som utöver HowCom mediebyrå även består av insikts- och strategibyrån Catalyse, performancebyrån SP-RK samt Captivate mediebyrå. Fredrik har även en historik på kundsidan som mångårig marknadsdirektör för Svenska Spel.
Fredrik Öhrfelt, CEO Augur
Lång erfarenhet från marknadsföring/branding och affärsdesign/innovation för stora internationella varumärken. Specialiserad på att skapa tillväxt utifrån mänskliga behov och önskemål i en föränderlig värld.
PROGRAMPUNKT 3 – Panelsamtal
Kl 10.00-10.20
AI kommer inte ersätta dig men någon som kan det kommer göra det!
Moderator: Arash Gilan, vd Viva
Panel: Johan Eriksson Google, Anne Stender L’Oréal,
Chris Cabau Klarna
Denna panel kommer att utforska hur AI inte bara är en teknologisk innovation, utan en kulturell omvandling som påverkar varje aspekt av våra liv och våra organisationer. Panelen kommer att ge exempel på hur AI kan användas för att förbättra produktivitet, kreativitet och beslutsfattande inom alla branscher.
De kommer att diskutera: AI:s grundläggande principer, AI i arbetslivet, Etiska och filosofiska aspekter, praktiska verktyg och strategier samt framtidstankar om hur AI kan forma våra liv.
Arash Gilan, vd för marknadsföringsbyrån Viva
Även författare till ett flertal böcker, bl a Get digital or die trying”, “Apparnas planet: människans roll i en digital värld och nu senast boken “I LOVE AI”. Arash har fått utmärkelser som “Årets inspirerande ledarskap” av Great Place to Work och han driver även VD-podden där han ger röst åt ledare och experter, utforskar framtidens företagslandskap och delar insikter om att bygga framgångsrika bolag i en digital tidsålder. Arash är även krönikör på Breakit där har skriver om de senaste trenderna och utmaningarna inom teknik, affärer ofta kopplat till hans intresse för filosofi. Arash är företagsledaren och visionären som vill bygga broar mellan människan och den digitala världen, särskilt inom AI:s domän.
Johan Eriksson, Insights Leader Northern Europe Google
Johan Eriksson leder insikt & analys på Google. Han leder också Googles program kallat ”AI for Executives”. I grunden ingenjör från KTH, med passion för hur teknik kan skapa hållbart välmående för människor.
Anne Ristock Stender External Communication Manager, L’Oréal Nordic
Anne Ristock Stender har mångårig erfarenhet inom marknadsföring, kommunikation och e-handel med fokus på skönhetsbranschen, finanssektorn och politiken. Hon har genom hela sin karriär arbetat målinriktat med att integrera AI och digitala lösningar, särskilt inom e-handel. På senare tid har Anne specialiserat sig inom beauty tech där hon kombinerar sin passion för skönhet med sin expertis inom teknik.
Chris Cabau, Global AI Marketing Director, Klarna
Chris Cabau har mer än 15 års erfarenhet inom marknadsföring, med en särskild inriktning på reklam och varumärke. Chris, som tidigare varit marknadschef i Sverige för Klarna, har en bakgrund från företag som Telenor och Nord DDB och ansvarar för närvarande för att sätta den globala AI-marknadsstrategin. Målet är att skapa en modern och framåtblickande marknadsorganisation anpassad till de nya teknologiska förutsättningarna.
PROGRAMPUNKT 4
Kl 10.20-10.30
Var med och rösta fram Årets Varumärke
Du som deltagare på Tendensdagen är med och röstar fram Årets Varumärke. Företaget Vocean guidar oss.
Juryugruppen har gjort förarbetet genom att ta fram en stark lista med kandidater. Nu är det upp till dig att avgöra vem som tar hem priset!
De nominerade är: Lindex, Oatly, IKEA
Jurygruppen för Årets Varumärke består av
Johan Eriksson PWC (jury ordförande), Sara Abrahamsson Hammer & Hanborg, Tom Thörnblom Lyko, Carolin Högmyr Filmstaden, Rolf van den Brink Dagens Opinion, Francesca O’Brien Sveriges Marknadsförbund
PAUS
Kl 10.30-11.00
PROGRAMPUNKT 5
Kl 11.00-11.20
Att resa sig när man kört i diket
Vad kan vi lära oss av starka varumärken som misslyckas?
Michael Persson Gripkow, kursledare Place Branding och varumärkesstrateg
Starka varumärken står sig när det stormar. Men vad beror det på? Och varför lyckas vissa och andra misslyckas? I denna presentation får vi ta del av varumärken som hanterat kriser och misslyckanden. Vad är det som gör att de överlever och hur kan andra lära av detta för att undvika förlorat förtroende för sitt varumärke. Genom att dra lärdomar från tidigare misslyckanden kan varumärken återhämta sig och fortsätta bygga långvariga kundrelationer.
Michael Persson Gripkow
Michael har mångårig erfarenhet som varumärkes- och marknadsdirektör för bl a Visit Sweden, Volvo Cars, Kungliga Operan och Absolut Vodka. Driver idag uppdrag inom Place Branding, positionering och affärsstrategi för såväl privata som offentliga uppdragsgivare.Tidigare styrelseordförande för Svensk Destinationsutveckling AB och driver nu det nystartade nätverket Place Branding Executives.
PROGRAMPUNKT 6
Kl 11.20-11.40
Årets Marknadschef – B2B
Best practice presenteras av vinnaren
Kl 11.40-12.00
Årets Marknadschef – B2C
Best practice presenteras av vinnaren
Maria Alriksson senior consultant Regi Research & Strategi AB och Francesca O’Brien vd Sveriges Marknadsförbund kommer att presentera vinnarna från aktuell undersökning.
Därefter en föreläsning med best practice av vinnarna i kategori Årets Marknadschef B2B samt Årets Marknadschef B2C.
PROGRAMPUNKT 7
Kl 12.00-12.20
Digital hållbarhet – Varför pratar ingen om det?
Mari Lagberg, Chief Customer & Change Communication Vattenfall Eldistribution
I en tid där digitaliseringen genomsyrar varje aspekt av vårt dagliga liv, står vi inför en paradox. Å ena sidan öppnar digital teknik dörrar till obegränsade möjligheter och innovationer. Å andra sidan medför den en betydande miljöpåverkan som inte många känner till.
Visste du att den globala IT-sektorn står för cirka 2-3% av världens koldioxidutsläpp, vilket är i paritet med flygindustrin? Det är en alarmerande siffra som pekar på ett växande problem – men det är också en kraftfull uppmaning. Som marknadsförare och kommunikatörer är vi alla en del av problemet, men det innebär också att vi tillsammans kan vara en del av lösningen.
Mari Lagberg, Chief Customer & Change Communication Vattenfall Eldistribution
Mari är Chief Customer & Change Communication på Vattenfall Eldistribution, tidigare CMO Volvo Car Retail. Tidigt i sin karriär intresserade hon sig för data och det digitala då hon direkt efter Berghs School of Communication fick jobbet som marknadschef på dåtidens starkaste digitala varumärke, Lunarstorm. Sedan dess har hon axlat roller både inom SaaS och retail såsom CCO (Corporate Communications Officer) och marknadschef på data- och analysföretaget Bisnode samt Marknadschef på medieanalysföretaget Retriever.
PROGRAMPUNKT 8 – Panelsamtal
Kl 12.20-12.40
Framtidens Retail
Hur skall det fysiska och digitala samspela för att kunderna ska vilja komma tillbaka
Moderator: Alex Baker, vd Nordic Retail Hub
Panel: Michael Thörn Electrolux, Karolina Åhs Karlsson Elgiganten, Erika Dalle Cervera, Josefine Vännman Amazon
Ett panelsamtal om vad som blir ännu viktigare i en allt mer digital samtid där tålamod sjunker och förväntningarna stiger.
Alex Baker, vd Nordic Retail Hub
Alex Baker är en erkänd retailstrateg och serieentreprenör, framröstad som Nordens ledande retailexpert med globalt genomslag.
Han har figurerat på prestigefyllda listor som Top 100 Global Retail Influencer och Top 22 Retail and E-commerce Experts in Europe.
Med erfarenhet från att hjälpa företag som NK, Microsoft, Adidas, Burberry, RevolutionRace och Samsung, har Alex djup kunskap inom retail. Alex samarbetar med ledningsgrupper och styrelser, och betonar innovation och mod som avgörande för framgång, vid sidan av AI. Han illustrerar hur affärsmodeller och kundbeteenden utvecklas i en snabbt föränderlig, digitaliserad värld.
Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-commerce Elgiganten
Karolina har en lång erfarenhet inom detaljhandel och e-handel inom en bredd av branscher på svenska och nordiska marknader. På Elgiganten har Karolina arbetat med att stärka varumärket, utveckla kundresan och skapa kommersiella kampanjer som driver försäljning. Hon brinner för kunden, att förstå och agera på insikter, och att tillsammans med sitt team utveckla kundmötet oavsett vart det sker.
Michael Thörn, Nordic Retail Marketing Manager Electrolux
Michael har lång erfarenhet inom Retail Marketing med fokus på både nordiska och europeiska marknader. På Electrolux har Michael arbetat med att utveckla strategier som driver försäljning och stärker varumärket. Tidigare har Michael jobbat på Sony Mobile med liknande uppgifter. Idag ansvarar Michael för att öka försäljningen och synligheten hos våra partners, både i den fysiska butiken samt E-commerce.
Erika Dalle, COO Cervera
Har lång erfarenhet inom retail och har en bred kunskap om både den fysiska butiksupplevelsen och den digitala handeln. Har arbetat med allt från butiksdrift och e-handel till marknadsföring och varumärkesarbete, alltid med ambitionen att skapa ett starkt kunderbjudande och fantastisk kundupplevelse.
Josefine Vännman, General Manager Nordics Amazon Ads
Josefine är General Manager för Amazon Ads-verksamhet i Norden. Hon har varit i mediebranschen i 16 år och började som Schibsted-trainee 2008, följt av olika tjänster inom på koncernen, de sista åren som ansvarig för Schibsted Brand Studio. Josefine brinner för att bygga och utveckla team och leverera konkurrenskraftiga annonslösningar till kunder. 2021 lanserade hon tillsammans med teamet Amazon Ads-verksamheten i Norden.
PROGRAMPUNKT 9
Kl 12.40-13.00
Kotler Impact – Time for a New Marketing Orientation – Time for Exodus Marketing
How to respond to the contemporary world’s development through and with marketing.
Mariusz Soltanifar, Author, Marketing Lecturer, Entrepreneurship Researcher, The Netherlands
Elif Akagün Ergin, Professor of Marketing at Ostim Technical University Ankara
Denna programpunkt hålls på engelska.
The world is in turmoil. Political chaos, economic crises, environmental disasters, pandemics, wars, conflicts, technological disruption, humanitarian crises, moral decay, and a crisis of global leadership—these are just some of the challenges we are witnessing today. With such a complex and chaotic landscape, it’s easy to become disoriented. Different cultures, systems, geopolitical conditions, geographical locations, histories, and even regional topographies can confuse and overwhelm us all. In such times, it’s essential to return to the beginning, to the source—the origin of our products and services.
The biblical Exodus, a story of liberation, journey, and transformation, offers a powerful metaphor for understanding contemporary marketing trends. Just as the Israelites were guided through significant change, moving from a place of limitation (oppressive Egypt) to a promising new land (freedom), consumers today are led through transformative experiences, helping them move from outdated products or services to a better lifestyle through brands.
Mariusz Soltanifar will delve into this analogy, explaining how it can be applied to current marketing trends. In a world where marketing is evolving daily, we need long-term strategies and sustainable solutions rather than quick, short-term campaigns. Mariusz will share success stories from his work in marketing that have advanced sustainability and made a positive societal impact.
This is an opportunity you don’t want to miss!
Varmt välkommen – fritt för medlemmar!
ANMÄLAN
Dag: 23 oktober
Tid: Program kl 09.00 – 13.00
Plats: Rigoletto, Kungsgatan 16, Stockholm
Pris: Kostnadsfritt för medlemmar. Icke medlem 5.500 kr + moms
Alla deltagare får en goodiebag!
Anmälan är bindande
Platsen kan överlåtas till annan person – namnjusteringar sker till annika@svemarknad.se
Vid avbokning el utebliven närvaro utgår avgift på 995 kr ex moms.
GDPR
Fotograf och filmteam är på plats.