Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Tendensdagen 2022

torsdag, 20 oktober, 2022 kl 09:00 14:15

PROGRAM

MODIGT LEDARSKAP
LEDARE MOT STRÖMMEN

Tendensdagen 2022 på Moderna Museet samt livestreaming

Du anmäler dig nedan om du vill gå på seminariet eller delta via länk.

TORSDAG 20 OKTOBER
Kl 09.00 – 12.45 Plats: Moderna Museet, Skeppsholmen, Stockholm (Adressen till Huvudentrén är Exercisplan 4.)
Seminariet livestreamas och du kan välja om du vill delta på länk eller om du vill vara på plats IRL.
Kl 12.45 – 13.30 Lunch Moderna Museet Restaurang
Kl 13.30 – 14.15 Guidad visning Moderna Museet

INLEDNING

Kl 09.00-09.05

Francesca O’Brien Apelgren, VD Sveriges Marknadsförbund Tendensdagens konferencier.


PROGRAMPUNKT 1

Kl 09.05-09.15

Tal om mod, förändring, utveckling

Evelina Galli
Konsument & teknikexpert på PriceRunner, håller koll på den
senaste tekniken och trenderna i prylvärlden för TV4.

Evelina Galli, Konsument & teknikexpert på PriceRunner
Evelina Galli är teknik- och konsumentexpert på PriceRunner, tidigare redaktör på IDG:s tekniksajter. Evelina brinner för allt som har med teknik, spel och konsumentfrågor att göra och är en flitig talesperson med erfarenhet från de flesta typer av medier, från livesänd riks-tv till nischade poddcasts. Evelina leder även det veckovisa segmentet TechTorsdag på Efter fem i TV4 där hon tar upp de senaste tekniknyheterna från veckan som gått.


PROGRAMPUNKT 2 – PANELSAMTAL

Kl 09.15-09.45

Transformationen i modeindustrin

Moderatorer: Jennie Rosén CEO Swedish Fashion Council
Panel: Aaaaa Bbbb, Cccc Dddd, Eeee Fffffff


PROGRAMPUNKT 3 – PANELSAMTAL

Kl 09.45-10.15

Är allting greenwashing?

Moderatorer: Kaj Török, Chief Reputation Officer & Chief Sustainability Officer Max Burgers
Panel: Konrad von Otter, Maria Höglund, Ulrica Bååthe,
Marie Grabe, Maria Jobenius

Kaj Török, Chief Reputation Officer & Chief Sustainability Officer Max Burgers
Kaj har flera gånger utsetts till en av Sveriges 100 mest inflytelserika personer i gröna frågor och han har arbetat med kommunikation och hållbarhet sedan 1996 vilket gjort honom till en pionjär inom området.
Kaj har en bakgrund från bland annat Det Naturliga Steget. Han var också med och grundade hållbarhetskommunikationsbyrån Futerra Stockholm.

Konrad von Otter, Director Arla Brand & Sustainability
Konrad jobbar på Arla sen våren 2020 och är idag ansvarig för Arlavarumärket i Sverige där hållbarhetskommunikation är en central del. Från tiden innan Arla har han med sig över 10 års erfarenhet från Procter & Gamble, där han jobbat med en rad varumärken i olika roller.

Ulrica Bååthe, Head of Brand, Marketing Communications Preem
Ulrica har lång erfarenhet inom marknadsföring och varumärkesfrågor. Innan Preem arbetade hon som Head of brand and strategic marketing på SEB Kort och som varumärkeschef för Eurocard. Hon har även arbetat flera år som varumärkeskonsult.

Marie Grabe, Marknads- och Kommunikationschef GodEl
Marie har bred erfarenhet inom varumärke och kommunikation. I både nuvarande och tidigare roller på Telge Energi och Rädda Barnen har hållbarhet varit en stark gemensam nämnare. Både fokus på klimatmässig hållbarhet, social hållbarhet och även partnerskap mellan det ideella och kommersiella.

Maria Höglund, Marknadschef SJ AB
Maria Höglund, sedan flera år Chef Marknad och CRM och ansvarar även för varumärket på SJ, för SJ är hållbarhet en självklarhet och därmed en viktig del i marknadsföringen.

Maria Jobenius, Senior Sustainability Strategist
Scanias syfte är att leda omställningen till ett hållbart transportsystem. De  globala trender vår bransch står inför och de olika sätt som transporter påverkar världen är starkt sammankopplade. Ett hållbart transportsystem måste ta hänsyn till denna helhet – människan, samhället och miljön. Och det är precis det här jag jobbar och brinner för – att genom kommunikation få alla våra intressenter i hela värdekedjan med oss på denna resan. Med en bred bakgrund från transportbranschen med fokus på strategi och brand management jobbar jag nu brett med Scania hållbarhetsfrågor.


PROGRAMPUNKT 4 – PRISUTDELNING

Kl 10.15-10.35

Prisutdelning Senior Talent Award 2022

Vem blir vinnare 2022? ICA vann Senior Talent Award 2021

ICA vann Senior Talent Award 2021 och ett hedersomnämnade gick till Spendrups

Utmärkelsen ”Senior Talent Award har instiftats för att lyfta organisationer som är med och omdefinierar stereotypa begrepp och förlegade åldersstrukturer när det gäller ålder kopplat till jobb och kompetens.
Vinnaren koras och priset delas ut för andra gången på Tendensdagen 20 oktober 2022.
Sveriges Marknadsförbund arbetar med ledarskapsfrågor och kompetensutveckling och vill därför lyfta organisationer som är med och omdefinierar stereotypa begrepp och förlegade åldersstrukturer när det gäller ålder kopplat till jobb och kompetens. Vi vill med priset göra ett statement och vara med och omdefiniera stereotypa begrepp och förlegade åldersstrukturer så att fler inspireras att fortsätta skapa tillväxt och trygghet i svenskt näringsliv.

Ordförande för juryn är John Mellkvist och övriga jurymedlemmar: Francesca O’Brien Apelgren, VD Sveriges Marknadsförbund, Anette Franzén, Head of Marketing Healthcare Seniors & Education Sodexo, Anton Almqvist Källén, Presschef TRR, Jesper Börjesson, Head Of Learning Rejlers, Åsa Edman, VD TNG, Konstantinos Irina, Head of Marketing Arbetsförmedlingen, Sophie Hedestad, marknadsdirektör Netigate

Jury Senior Talent Award


PAUS

Kl 10.35-11.00


PROGRAMPUNKT 5 – PANELSAMTAL

Kl 11.00-11.30

Framtidens stad

Moderator: Camilla Wallander VD Berghs School of Communication
Panel: Kim Swing, Malin Otterström, Emelie Mannheimer, Annna Thelander, Cecilia Flodin

Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication
Camilla har senaste 10 åren utvecklat Berghs till en internationellt belönad skola och ett nav inom kommunikation, innovation och strategi . Camilla har en passion att leda förändring genom att ta in olika perspektiv med fokus på integration och samskapande.
Hon är en erfaren marknadschef från företag som SAS, NK, Hufvudstaden, ColArt och tidigare styrelseuppdrag för Fotografiska.

Kim Swing, HR Direktör, Ahlsell Sverige AB
Som HR Direktör på marknadsledande Ahlsell med Sveriges största säljkår arbetar Kim med fokus på medarbetarengagemang och attraktion. Hon har haft fler roller inom koncernen, bland annat som HR-chef för dotterbolaget Proffsmagasinet. Kim har över 10 års erfarenhet av att arbeta med rekrytering och employer branding. Hon brinner för att arbeta inifrån och ut för att skapa attraktion som känns på riktigt!

Malin Otterström, Kommunikationschef JCDecaux
Malin har arbetat med kommunikation i 15 år, tidigare som byråchef på pr-byrå och de senaste 8 åren som kommunikationschef på utomhusreklambolaget JCDecaux. Hon är van att jobba brett med reklam, event, pr och lobbying inom B2B och B2C. JCDecaux möblerar framtidens städer över hela världen med väderskydd och reklamtavlor som har teknik och miljöutveckling i fokus.

Emelie Mannheimer, Chief Operating Officer Tengbom
Emelie Mannheimer är COO på Tengbom arkitekter, tidigare deras marknads- och kommunikationschef. Innan Tengbom var hon byråchef på kommunikationsbyrån Springtime.

Anna Thelander, Marknads- och kommunikationschef AMF Fastigheter
Anna har lång erfarenhet inom kommunikation och marknadsföring från olika branscher, alltid med utgångspunkt i människans behov och  beteenden, kund- och affärsnytta. I rollen som Chef Marknad & Kommunikation på AMF Fastigheter har hon och hennes team en viktig roll i att uppnå bolagets vision om att skapa långsiktigt hållbara platser där människor vill vara.

Cecilia Flodin, Head of Marketing Hotel Operations Nordic Choice Hotels
Arbetar idag som marknadschef inom Nordic Choice Hotels och ansvarar för de 4 kedjorna Clarion Hotel, Clarion Collection Hotel, Quality Hotels samt Comfort Hotels och alla våra restaurangverksamheter. Tidigare arbetat som marknadschef inom Martin & Servera koncernen där jag var i 5 år i olika roller. Utbildad civilekonom med en master i marknadsföring vid Lunds Universitet. Även studerat marknadsföring i USA.


PROGRAMPUNKT 6

Kl 11.30-12.00

Diversity Branding – Trender inom fördomsfri rekrytering & Employer Branding

Sara Scheef, CEO – Ada Digital

Fördomsfri rekrytering blir allt viktigare i jakten på talanger då det öppnar upp möjligheterna att hitta nya talanger och marknadskompetens som bidrar med nya idéer, innovation och kundvärden. Årligen trendspanar rekryteringsbolagen TNG och Ada Digital hur svenska och internationella företag agerar för att lyckas och vad jobbsökare idag och imorgon kräver av rekryteringsmarknadsföring och employer branding i tider av remote work och en skenande digitalisering. Här presenterar Sara Scheef – VD för Ada Digital – ett urval av den årliga trendspaningen med fokus på kommunikations- och marknadsarbetet. Bland annat kommer hon lyfta upp det ökade kravet från dagens jobbsökare på Diversity Branding och hur kulturell mångfald utmanar oss dagligen i vårt arbete. Slutligen get hon en inblick i hur vi kommer arbeta och rekrytera i Metaverse.

Sara Scheef, CEO – Ada Digital
VD för Ada Digital, rekryteringsbolaget som dagligen utmanar IT-branschen och marknadschefer att tänka nytt och våga rekrytera för ökad mångfald och jämställdhet, allt för att skapa en bättre affär som genererar lönsamhet och nöjdare kunder. Sara har över 15 års erfarenhet av IT-rekrytering och entreprenörskap och drivs av att utmana svenska företag kring hur de ser på IT-kompetens och hur de kan skapa hållbar rekrytering på sikt.


PROGRAMPUNKT 7 – PANELSAMTAL

Kl 12.00-12.30

Foodtech

Moderator: Ingela Stenson
Managing Director, Analytics United Minds
Panel: Gunnar Gidefelt, Malin Söderström, Karin Amedé, Nina Halling, David von Laskowski

Ingela Stenson, trend analyst United Minds, chefredaktör Livsmedelifokus
Omvärldsanalytiker och strateg, specialiserad på kommunikation och ompositionering. Har ett förflutet i livsmedelsbranschen samt Sveriges Marknadsförbund. Chefredaktör för Livsmedel i fokus, ledamot i Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien. Flitigt anlitad som föreläsare, moderator och jurymedlem.

Gunnar Gidefeldt, kommunikationschef på LRF
Gunnar jobbar som kommunikationschef på LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, sen 3,5 år tillbaka. Dessförinnan var han kommunikationsdirektör på Arla och har ett långt förflutet inom marknad och kommunikation. Bland annat som kommunikationsdirektör på TV4 och som VD på ett researchbolag.

xxMalin Söderström, första kvinnan medlem i Svenska Kocklandslaget, inspiratör TV4, driver Moderna Museets restaurang
xxxxx denna text är inte Malins… invänta… Malin Söderström är utbildad på livsmedelstekniska linjen i Sandviken. Efter examen har hon bland annat arbetat på restaurang Paul & Norbert i Stockholm, som belönats med en stjärna i Guide Michelin. Malin Söderström var den första kvinnan som blev medlem i Svenska Kocklandslaget. Hon har dessutom inspirerat tusentals tittare i TV4:s Nyhetsmorgon att utföra mirakel i sina hemmakök, och har visat hur enkelt och snabbt det kan gå att laga riktigt god mat. Malin har skrivit ett flertal kokböcker, bland andra Malins mat , Malin Söderströms middagstips och Mat för blå dagar tillsammans med Tomas Tengby.

Karin Amedé, kommunikationschef SvensktKött
Karin har en gedigen erfarenhet av kommunikation och hennes hjärta klappar för digital kommunikation, mat och hållbarhet och hur man på bästa sätt kombinerar de tre världarna. Tidigare kommer hon från eventbranschen där hon var webbansvarig på Kistamässan.  

Nina Halling, kommunikationschef på KRAV
Nina är kommunikationschef på KRAV och jobbar med hållbarhetskommunikation och KRAVs kampanjer. Att hjälpa konsumenten till ett mer hållbart val. Nina har många års erfarenhet av opinionsbildning och påverkansarbete och har tidigare arbetat på pr-byrån Westander.

David von Laskowski, vd koncernchef Greenfood & Picadeli
David är VD och koncernchef för Greenfood & Picadeli, han har tidigare arbetat som VD för ett flertal internationella företag. Han har forskat vid Stanford och Columbia University och har en doktorsexamen från Handelshögskolan i Stockholm.


PROGRAMPUNKT 8

Kl 12.30-12.40

Tal om mod, förändring, utveckling

Anastasia, Brilliant Minds



AVSLUTNING

Kl 12.40-12.45

Francesca O’Brien Apelgren summerar dagen.

LUNCH

Kl 12.45-13.30

På Moderna Museet kan du äta och dricka gott till Stockholms bästa utsikt! Lunch på egen bekostnad.

GUIDAD VISNING Moderna Museet

Kl 13.30-14.15

Avsluta Tendensdagen med en guidad visning i Moderna Museet. Fritt – ingår i Tendensdagen!
En inspirerande och kunnig guide berättar om konsten och konstnärerna. Anmälan gör du nedan.

ANMÄLAN:

Dag: 20 oktober
Tid: Program kl 09.00 – 12.45.
Lunch 12.45 – 13.30.
Guidad visning 13.30 – 14.15.
Plats: Moderna Museet alternativt digital livestreaming. Länk skickas.
Anmälan: se nedan.

Anmälan är bindande
Platsen kan överlåtas till annan person – namnjusteringar sker till annika@svemarknad.se
Vid avbokning el utebliven närvaro utgår avgift på 995 kr ex moms.
Gäller både seminariet och digital anmälan.
Vi reserverar oss för justeringar i programmet.

Alla gäster på plats får en goodiebag! Utdelas på Moderna Museet.

Samarbetspartners: