Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Kriskommunikation i praktiken

Jeanette Fors-Andrée – kursledare i krishantering.
© 2018 Fotograf Anna-Lena Ahlström

23 aug kl 09:00 16:00

Så undviker du förtroendekriser

De senaste åren har präglats av flera kriser av omfattande karaktär. Aldrig tidigare har organisationens förtroendekapital och rykte varit så sköra. Den granskande journalistiken blir allt intensivare, medieklimatet blir allt hårdare och kritik i sociala medier kan snabbt få oproportionerliga konsekvenser. Samtidigt ställer kunder och allmänhet högre krav på transparens och korrekt agerande.

Trots det görs fortfarande många misstag i krishantering. Bland de vanligaste misstagen är att bemöta granskningar med taggarna utåt och hamna i en destruktiv försvarsställning som försvårar och förhalar krisarbetet. Ofta är förtroendekriser helt självförvållade. Och det största hotet är vi själva och våra försvarsmekanismer. Bland de vanligaste misstagen är också att gå in i en mediesituation utan att vara förberedd, utan att ha tänkt igenom de bästa budskapen och argumenten och utan att förstå att du ibland, omedvetet, bidrar till de mest pinsamma intervjuerna. Därför ingår det i en bra krishantering att också förstå medielogiken och mediedramaturgin och hur du, istället för att falla offer för den, kan ta makten över din egen berättelse och nå ut med det du vill ha sagt.

Konkreta verktyg

Utbildningen består av en heldag från kl. 09.00 till 16.00. Utbildningen ger dig konkreta verktyg för att undvika förtroendekriser och de vanligaste tabbarna. Den ger dig handfasta metoder för att hantera mediedramaturgin och äga din egen berättelse i ett allt tuffare medieklimat. Innehållet varvas med diskussioner om deltagarnas egna utmaningar. Här visas även flera exempel på bra och mindre bra kris- och mediehantering.

Det här får du med dig

  • Förtroendekrisens mekanismer
  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Så gör du när drevet går – praktisk krishantering
  • Sociala medier kontra traditionella medier – var uppstår mest skada?
  • Så äger du din egen berättelse i ett allt tuffare medieklimat
  • Byggstenarna i det förebyggande krisarbetet


Kursledare: Jeanette Fors-Andrée

Jeanette Fors-Andrée är en av landets främsta krishanterare och medietränare. Hon har arbetat med förtroendekriser och kriskommunikation i 17 år och har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar. Hon lotsar dagligen organisationer genom förtroendekriser och förhindrar eller dämpar mediedrev. Jeanette arbetar med några av Sveriges absolut största varumärken och medietränar talespersoner inför de mest kritiska situationerna. Hon är också ett stöd i det förebyggande arbetet – lång innan krisen kommer. 2021 gav hon ut boken ”Äg din agenda – Så undviker du förtroendekriser, mediedrev och offentlig skampåle”.

Kursdatum 23 augusti 2023

Anmälan: gör du nedan
Pris: 7.500:- + moms för medlem (14.900 kr icke medlem)
Kursen sker live online och du kommer att få en länk till Teams eller Zoom

Dag: 23 augusti 2023
Tid: Kl 9.00-16.00
Plats: Online via Teams / Zoom. Länk skickas.
Anmälan: se nedan

Anmälan är bindande.
Sveriges Marknadsförbunds integritetspolicy.

Läs intervju med kursledaren