13 december 2022

5 snabba fakta med Henrik Sjödin Konsumentfakta – hur beter vi oss?

Henrik Sjödin Åkestam Holst NoA Analytiker, Strateg, Pedagog
Henrik är även Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.

Hur många tror du tänker ha julgran?
Och hur är det egentligen med
konstgran vs äkta?


Henrik Sjödins specialområde är konsumentbeteende. Där har han sin doktorsexamen och sitt yrke. Henrik är även Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt. Henrik bjuder på svep genom datapunkter som speglar vårt konsumentbeteende, komprimerat i fem korta tankeväckande noteringar.


Snabb fakta om hur vi använder vår tid, pengar och uppmärksamhet.

Varsågod här kommer Henriks framgrävda konsumentfakta:

Swish, begagnat och julbudget…

  1. 29% säger sig ha använt Swish vid sitt senaste onlineköp, vilket skulle göra det till den mest använda betalningsmetoden vid sådana.
    (Källa: Svea Bank / HUI Research)
  2. Ekonomin påverkar julfirandet för de allra flesta. Vid månadsskiftet oktober-november var det bara 7% som sa att de inte kommer att förändra något i jul. Som jämförelse kunde nästan varannan tänka sig att köpa färre julklappar för att ha råd med sitt firande. I genomsnitt planerade människor att köpa julklappar för 3475 kr, vilket är 10% mindre än förra året. Uppskattningen av julens övriga utgifter hamnade på ungefär på samma nivå som ifjol.
    (Källa: Nordea / Kantar Sifo)
  3. 12% har tänkt ge bort en begagnad vara i julklapp. Andelen är högre bland yngre, lägre bland äldre. Hur tas en sån gåva emot? 25% skulle inte vara bekväma med att få en begagnad vara i julklapp. 38% skulle däremot vara helt bekväma med detta. Acceptansen är högre hos kvinnor än män och hos yngre jämfört med äldre.
    (Källa: E-barometern från PostNord)
  4. Tre av fyra har ställt in sig på att ha gran i år. 42% har planerat att ha en äkta gran, medan 35% tänkt sig en i plast. Tiden runt Lucia är den mest populära perioden för att skaffa gran.
    (Källa: Plantagen / HUI)
  5. Peak lussebullar ifjol var veckan efter första advent, i alla fall i termer av Google-sökningar. I år var sökningarna motsvarande vecka 15-20% färre än förra året. Inflationseffekt? Priset på ett typiskt lussebak beräknas ha ökat med ca 23%, vilket blir drygt 50 öre per bulle.
    (Källa: Google Trends / egna beräkningar + Matpriskollen, via Aftonbladet)


Henrik är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.

Henrik Sjödin är ekonomie doktor från Handelshögskolan, med inriktning på konsumentbeteende och marknadsföring. Sedan 2013 är han verksam som strateg och partner på Åkestam Holst NoA. Från uppdrag med företag inom vitt skilda branscher har han bred erfarenhet av insiktsarbete, och med sin forskarbakgrund är han passionerat intresserad av beteendevetenskap och användbara metoder för att förstå konsumenter. Henrik drivs av att sätta fingret på beteenden som driver verksamheter framåt och att göra komplexa samband mer begripliga, med hjälp av fakta, kunskap och pedagogik. Henrik har ett uppskattat nyhetsbrev på LinkedIn där hans ”fem snabba konsumentfakta” publiceras varje vecka.

Boka den 31 januari – då kan du lyssna på Henrik Sjödin och övriga rådgivare hos Sveriges Marknadsförbund
Webbinarium Spaningar 2023