25 november 2017

20 Frågor till Anna Stig, som kan koka soppa på en spik

Namn: Anna Stig
Yrke: E-Commerce manager
på Dustin
Bor: Kunsholmen Stockholm
Familj: Föräldrar, bror, brorsdöttrarAnnaStig_reception
1. Anna, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag är energisk, glad och obotligt och ihärdigt optimistisk, i betydelsen att jag tror på att göra det bästa av varje situation och vägrar ge upp. Tyvärr är jag också lite av en tidsoptimist.
2. Du är E-Commerce manager på Dustin. Vad är roligast i det uppdraget?
Helt klart att få arbeta tillsammans med ett gäng specialister med helt fantastisk spetskompetens inom web design, conversion, traffic acquisition och UX.
Det som är speciellt för Dustin är att vi har den kompetensen inhouse och för mig som är lite av en generalist så är det otroligt inspirerande och jag får nya insikter varje dag. Sen så är det såklart fantastiskt roligt att jobba med en site som Dustin som har så mycket potential och har en sån trafikvolym att vi kan göra tester och snabbt se vad som funkar. Vi är Sveriges största e-handlare redan, men det finns så mycket mer vi kan göra för våra kunder och för kundupplevelsen, det taggar mig.
3. Vad är den stora skillnaden mellan att arbeta som digital marknadschef  kontra som E-Commerce manager?
Den stora skillnaden skulle jag säga är att mitt fokus till stor del ligger på den strategiska utveck-lingen av våra webbplattformar från ett användar-upplevelseperspektiv och från ett konverterings-perspektiv.
Mitt team och jag har ansvar för hela kundupplevelsen på siten och även för försäljningsresultatet, så vårt arbete kretsar kring roadmap planering, kravställning, konverteringsoptimering, UX och webb-analys. Där mitt arbete överlappar med den digitala marknadschefens har mitt team också ansvar för att driva trafik till siten genom performance marketing, SEM, SEO, affiliate etc, där vi genom vår transaktionsinriktade kommunikation är med och driver kännedom om Dustins varumärke och erbjudande.
4. Dustin har precis fått en ny vd. Kommer du att rapportera till honom? Hur är er marknads- och kommunikationsavdelning uppbyggd?
Ja, Thomas Ekman börjar vid årsskiftet. Jag kommer inte rapportera till honom men vi kommer båda från Tele2 så jag har arbetat i hans organisation tidigare.
Vi har en kommunikationsavdelning som ansvarar för varumärke, PR, sociala medier, content, event och internkommunikation samt en enhet för marknadsplanering som ingår i det vi kallar Product Marketing.
5. Vilka utmaningar står Dustin inför? 
En utmaning är att kundernas förväntansnivå när det gäller smidighet, tydlighet och snabbhet förändras så snabbt det är viktigt för oss att ligga i framkant av den utvecklingen. Sedan så behöver Dustin precis som alla andra e-handlare förhålla sig till kunders ändrade sök -och köpbeteenden.
6. Vad är det som driver dig i ditt arbete?
Jag drivs av ständig förbättring och av glädje.
Det är en sån tillfredställelse när vi lanserar en förändring i webbutiken och vi ser i datan och hör från kun-derna att de tycker det är bra. Samma sak gäller när vi testar nya arbetssätt och processer och vi ser att vi jobbar smartare och effektivare.
7. Vad vill du har uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
Vad som motiverade mig att ta det här uppdraget är chansen att få lyfta kundupplevelsen i Dustin web-butik,  när det gäller smidigt produktsök, check out och mobilanpassning så att den är on par med de som är bäst inom B2C i kombination med den funk-tionalitet som behövs för att möta B2B kundernas behov.
Det vill jag genomföra, men jag vill också bygga upp e-commerce-organisationen som ett center of excellence med digital kompetens som inte bara är starka individuellt utan som också har tight sammanhållning och kan optimera helheten.
8. Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap? 
Som utvecklingen går nu så är det egentligen omöjligt att vara helt à jour med allt som händer, men jag läser artiklar, bloggar och går på konferenser och lär mig av mina kolleger och mitt nätverk.
9.  En talang som du har?
I arbetslivet så brukade en av mina tidigare chefer säga att jag hade en talang för att ”koka soppa på en spik”, jag har lyckats driva resultat framåt även med små resurser och jag har fått höra att det har att göra med min förmåga att motivera. Utanför jobbet är jag rätt bra på att åka skridskor, jag åkte teamkonståkning under hela uppväxten och har kvar lite skills!
10.  Något som du skulle vilja bli bättre på?
Feedback, det kan man aldrig ge för mycket av till sina medarbetare och kolleger.
11.  Vad brinner du för i livet?
Jag har bott många år utomlands och reser mycket, så just att resa och upptäcka nya platser och lära känna nya människor och kulturer är något jag brinner för.
12. Vad skulle du vilja ändra på?
Det är såklart mycket som behöver ändras, ett exempel är ju de senaste veckornas #metoo-debatt som har satt fingret på något som behöver förändras i samhället.
13. Hur ser din typiska arbetsveckan ut ?
Dustin är ett föränderligt bolag, så varje vecka är annorlunda med nya utmaningar, men jag är huvudsakligen på kontoret med mitt team. Varje veckan går vi igenom Performance & aActions, hur går försäljningen, vad har hänt, vilka drivkrafter ser vi och vad behöver vi göra åt det, samt följa upp status på tidigare aktivteter.
Min roll är att kratta manegen för mina medarbetare så att de kan göra sitt bästa jobb, så jag ägnar också mycket tid åt avstämningar, planering och strategi på längre sikt och samordning med resten av organisationen.
14. Hur kopplar du av?
Det mest avkopplande jag vet är att läsa böcker, så jag läser alltid på bussar, tåg och flyg och innan jag går och lägger mig. Jag tar också gärna långa promenader runt Kungsholmen och åker på weekends till städer i Europa och nördar ner mig på muséer och historiska byggnader.
15. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där? 
Jag älskar som sagt verkligen att resa och gör det så fort jag kommer åt och reser gärna i Asien, så min drömresa hade nog varit att resa runt i Asien i 6 månader eftersom det fortfarande finns så mycket kvar jag vill se där.
Högst upp på listan ligger att åka till Chengdu i Kina och besöka pandacentret där, Kerala och Andaman islands i Indien,  Borneo för att dyka på Sipadan och till Thailand bara för att äta pad thai och dricka ananasjuice på stranden.
16. Har du något motto/levnadsregel?  
Den ena är att göra det bästa av varje situation och den andra är att det aldrig är för sent att testa något nytt.
17. Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?
Med alla sociala medier och den press på perfek-tion unga upplever idag så skulle det nog vara att inte jämföra sig själv med summan av alla andras framgångar. Det är så lätt att se någon som visar upp rätt prylar, och en annan som är bäst på idrott och en tredje som verkar ha det perfekta familjelivet och tro att man ska leva upp till alla dessa bilder av perfektion samtidigt. Man måste släppa pressen på att prestera på alla fronter samtidigt.
18.  Har du några förebilder? 
Min tidigare chef och numera väninna Susanne Stenhager är en av mina förebilder.  Hon är nu Commercial Director på ISS Sweden och hon är en otroligt modig och motiverande ledare som inspirerade mig att börja min egen ledarskapsbana och jag har lärt mig mycket av henne. Hon ingjuter självförtroende i sina medarbetare, låter dem fatta självständiga beslut , men finns också där och backar upp dem när det behövs.
19. Behövs marknadsförare i styrelserummet och sitter du själv i någon styrelse?
Ja, kunder idag letar efter mer än bara en produkt, de vill köpa in på en livsstil och värderingar och kompetensen att kommunicera vad företaget står för behövs också i styrelserummet. Med digitaliseringens förändrade beteendemönster behövs också personer med kunskaper inom digital marknadsföring, martech och user experience. Men själv sitter jag inte i någon styrelse idag.
20. Varför är Dustin med i Sveriges Marknadsförbund?
Vi är medlemmar dels för det arbete Sveriges Marknadsförbund gör för att kompetensutveckla marknadsförare och kommunikatörer och dels för arbetet med att driva branschfrågor. Det är viktigt för oss, att våra medarbetare får möjlighet till kompetensutveckling för att vara uppdaterade på trender och vad som händer i branschen.