Årets mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2019 är författarna Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée som skrivit boken Ta betalt – Hur pris påverkar allt. Förlag Mondial
Juryns motivering för årets pristagare lyder: Som Årets Marknadsföringsbok 2019 har juryn utsett boken ”Ta betalt – hur pris påverkar allt” av Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée. Författarna beskriver på ett tydligt sätt med många relevanta exempel prisets effekt och betydelse för en verksamhets affär. Juryn uppfattar att boken ger ett bidrag till hela affärsmannaskapsområdet, dvs. kunskaper och kompetenser för att bedriva effektiva affärsverksamheter. Boken är lättläst och överskådlig och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll. Förlag Mondial.
Från vänster författaren Felix Mörée, vd Sveriges Marknadsförbund Francesca O’Brien Apelgren, författare Andreas Jonason
Årets hedersomnämnande 2019 går till Staffan Ekengren som skrivit boken Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer. Förlag Liber.
Juryn har valt att tilldela boken ”Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer” av Staffan Ekengren ett hedersomnämnande. Staffan utvecklar och beskriver på ett relevant sätt det nya media- och kanal-landskapets förutsättningar. Boken är välskriven och pedagogiskt upplagd och juryn rekommenderar boken till alla som bättre vill förstå och utveckla sin egen kommunikation i dagens medielandskap. Förlag Liber.
Från vänster författaren Staffan Ekengren, vd Sveriges Marknadsförbund Francesca O’Brien Apelgren
Prisutdelningen 2 december: Från vänster: Sara Rosengren juryordförande Årets Marknadsföringsbok, Carin Wikström jurymedlem Årets Marknadsföringsbok, Felix Mörée och Andreas Jonason författarna till Årets Marknadsföringsbok 2019, Staffan Ekengren författare Årets hedersomnämnande, Francesca O’Brien Apelgren vd Sveriges Marknadsförbund.
Ordförande
Sara Rosengren, professor vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm
Ledamöter
Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund
Henning Robach, kursledare inom marknadsföring på IHM
Johan Hagberg, professor Handelshögskolan Göteborgs Universitet
Carin Wikström, marknadschef Teknologisk Institut AB
Sofia Ulver, docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet
Mingelbilder från 2 dec event Årets Marknadsföringsbok 2019