I varje utgåva av Tendenser kommer Sveriges Marknadsförbunds vd, Francesca O’Brien Apelgren, att träffa en av förbundets medlemmar för att ett samtal om arbetet, marknadsföringens möjligheter och livet i stort. Först ut är Visit Swedens vd, Thomas Brühl.
Namn: Thomas Brühl
Ålder: 51 år
Bor: I Stockholm
Familj: Hustru Ulrika och barnen Greta, Josefine och Nils
Nyfiken, lyssnade, drivande, envis och svag för havet.
Jag hade förmånen att vara vd för ett spelbolag under digitaliseringsvågen runt år 2000. Under den extremt spännande och roliga perioden drog vi alla, som var med, många lärdomar om den digitala världen. Jag har övat mycket på att driva bolag mot en vision och delegera ansvar i en kunskapsorganisation. Jag har nu 15 års erfarenhet som vd för onoterade och ett noterat bolag. Det, i kombination med min digitala erfarenhet, har varit en tillgång för mig som ledare, när det gäller att leda en kunskapsorganisation som har digitalisering i sin affärsmodell eller produkt. Dessutom är jag grym på att rekrytera duktiga medarbetare, som är mycket mer talangfulla inom sina områden än jag.
Vi vill vara med och driva en utveckling, som flyttar fokus från i förväg planerade kampanjer till att berätta relevanta berättelser genom människor, i en tid när marknadsföring utan relevans är på väg att dö ut. För att lyckas med det behöver vi bli bättre på att föra en kontinuerlig dialog med målgruppen. Därtill behöver vi bli ännu bättre på att lyfta upp de berättelser som berör, så att andra vill berätta dem åt oss. Nyckeln till det är att skapa en organisation som jobbar datadrivet och relaterar till omvärlden, när vi kommunicerar. I och med det behöver vi även bli bättre på att mäta effekten i hela ekosystemet, inte bara det vi, traditionellt sett, kan se i egna kanaler.
Erfarenhet från testpiloter i bolaget som vi gör, forskningen, styrelseuppdrag, medarbetare samt rådgivare.
Ingen vecka är den andra lik. En arbetsvecka på Visit Sweden varierar mycket i arbetsuppgifter. Ena dagen har jag mitt fokus på utveckla vår kommunikationsstrategi för t.ex. svensk design eller implementera vårt nya arbetsätt på våra kontor eller göra affärer med affärspartners. Nästa dag handlar det om ledarskap i bolaget, för att dagen efter det stå på en scen och tala inför UD:s ambassadörer, medverka i möten med besöksnäringen eller besöka något av våra utlandskontor och träffa utländska researrangörer. Trixet är, att det hela tiden handlar om att inte tappa fokus på den strategiska långsiktigheten, men samtidigt vara närvarande i det operationella dagliga arbetet.
Det är mycket, både på jobbet och hemma. Vi alla måste hela tiden uppgradera oss kunskapsmässigt, inte minst nu när utvecklingen går fortare än någonsin. Privat skulle jag önska, att jag var bättre på matlagning och det är fler än jag som tycker det hemma.
Visit Sweden är ett internationellt kommunikationsbolag som marknadsför Sverige, med kontor i 13 länder ”worldwide” – det är roligt. Vi har många gånger lyckats vara främst i världen och Europa inom destinationsmarknadsföring och våra kampanjer har ofta gett stark effekt på resande och på varumärket Sverige. Utländska besökares konsumtion i Sverige har växt kraftigt de senaste åren – det är roligt. Vi vunnit många utmärkelser. Men vi har också under resans gång lärt oss och stärkts av våra misstag.
Men nu är det den digitala transformationen av hela verksamheten som vi jobbar med, det roligaste med uppdraget. De flesta bolag jag arbetat för har haft digital leverans i produkten eller i affärsmodellen. Det är nödvändigt, om vi skall fortsätta skapa nydanande internationell marknadsföring som gör skillnad och ger stor effekt. Stor del av våra aktiviteter är digitala, men vi måste bli bättre på att vara icke-linjära, både i den yttre och inre digitaliseringen.
VisitSweden är ett kommunikationsbolag och vill bidra till att marknadsföring får en tydlig röst i debatten.
Jag hade önskat att jag kunde, men då är jag på vårt kontor i NY.