10 februari 2019  ·  Retail

Signumpriset till Polarn O. Pyret

Signumpriset vinnare 2019
Professor Ulf Bernitz ordförande i juryn Signumpriset, Petra Stenecker marknadsdirektör Polarn O. Pyret och Francesca O’Brien Apelgren vd Sveriges Marknadsförbund och juryledamot Signumpriset

På Varumärkesdagen, den 24 januari, delades Signumpriset ut till Polarn O.Pyret.

Priset som belönar den bästa nordiska varumärkesvården.

Dessutom gav juryn i år ett Hedersomnämnande till AniCura för ett synnerligen omfattande, genomtänkt och väl utfört varumärkesarbete! Sedan priset instiftades 1995 har tidigare endast fem varumärken fått denna utnämning.

Årets Signumpris-vinnare, Polarn O.Pyret, startade i mitten av 70-talet när Katarina af Klintberg, blev marknadschef på företaget Pyret, som startats av Nils Adamsson. Adamssons sjukvårdsaffärer med kondomförsäljning, stödstrumpor, liniment med mera breddades med tiden också till babyutrustning och barnkläder. Katarina af Klintberg fick uppgift att utveckla företaget la grunden till det starka varumärket Polarn O.Pyret.

Barnkläder i naturmaterial, gärna randiga och med Musse Pigg som logotyp på ärmarna, formgavs av Gunilla Axén och blev snabbt både barnens och föräldrarnas favoriter. Klassiker redan från början.

Och nu, drygt 40 år senare belönades varumärket med Signumpriset.

Juryns Ulf Bernitz, professor i europeisk integrationsrätt läste upp nomineringen, som ge en tydlig beskrivning av Polarn O.Pyret:

”En 70-talist som envetet bibehållit sin linje och med små anpassningar är helt rätt i tiden, så kan man beskriva årets vinnare av SIGNUMPRISET: POLARN O. PYRET.

Tänk så rätt i tiden en gammal tanke och hög kvalitet kan vara. Polarn O. Pyret har alltid haft ett mål att deras plagg skall kunna gå i arv, och nu är tiden här då det inte bara är rätt för Polarn O. Pyret, utan för alla; sällan har hållbarhet varit så centralt i varumärkesbyggandet som nu och märket POLARN O. PYRET är redan där sedan länge. Polarn O. Pyret tar det dessutom ett steg längre, varje plagg skall kunna gå i arv och hålla för tre barn – som de själva säger: ”Det är hållbarhet på riktigt”.

Skall Polarn O. Pyret vara det häftiga och coola? Nej, de är själva tydliga med att det inte alls är deras varumärke, men de jobbar med en ständig förnyelse där en satsning på mode och stil är uttalad. Ett exempel på detta är att man har en unisex-kollektion, barn är barn. Förståelsen för barn och deras behov är centralt. Bildspråket handlar om barn som gör något aktivt, barn i rörelse ute i vår nordiska natur vilket gör att deras ledord känns helt rätt: ”Ledande”, ”Nordiskt”, ”Inkluderande” och ”Inspirerande”.

Det är lätt att hitta i deras harmoniskt utformade butiker, där de randiga spåren finns – man vet tveklöst var man är när man är i en Polarn O. Pyret-butik.

Allt det här fungerar även i andra länder och man hittar deras butiker på tio marknader.

Styrmedlen är utmärkta med bl.a. en mycket lättillgänglig och illustrativ Brandbook som alla anställda får, kompletterat med diskussioner, vilket förstås borgar för både en kontroll och en spridning av nycklarna till hur man får varumärket att ta ytterligare steg. Även guidelines kring användningen av varumärket håller funktionell och hög klass. En pusselbit är också workshops med designavdelningen kring användningen av loggan.

Skyddet av varumärket uppfyller alla krav och har växt i takt med att man etablerar sig på nya marknader. Polarn O. Pyret har också en uttalad och tydlig strategi när det kommer till intrång eller snyltande. Under de tre rubrikerna ”Konsekvent”, ”Affärsmässigt” och ”Förstående” har man ställt upp hur man skall agera i skilda situationer.

Ansvaret ligger hos en Marketing & E-com Director.

Ränder och funktionella barnkläder med kvalitet, visst tänker vi då alla på POLARN O. PYRET?”

Signumpriset instiftades 1995 av Groth & Co och i juryn sitter:

Ulf Bernitz, professor Stockholms universitet (ordförande Signumpriset)
Gunnar Berenmark, Creative Director, Nordic Morning
Lotta Bynke, Communications and Branding Manager, Atlas Copco AB
Henrik Grinbaum, chefsjurist, Sveriges Television
Kathrine Löfberg, styrelseordförande i Löfbergs kaffekoncern
Francesca O’Brien Apelgren, VD, Sveriges Marknadsförbund
Jan Rosén, professor, Stockholms universitet
Katarina Strömholm, advokat, Strömholm Advokatbyrå AB
Christer Löfgren, chefredaktör på BrandNews,  (sekreterare  Signumpriset)

Juryns bedömningskriterier för Signumpriset är:

Finns det en genomtänkt och långsiktig varumärkesstrategi?

Finns det en enhetlig och klar linje vid varumärkesexponeringen?

Kvalitet på företagets varumärkesmanual/-er?

I vilken omfattning har företaget skyddat/registrerat sina varumärken?

Vilken strategi finns för varumärkesskyddet och vid intrång?

Var i företaget ligger varumärkesansvaret?