10 april 2017

Hitta rätt i sociala medier

I sociala medier är det, om möjligt än viktigare att väcka känslor. Men det ska gå fort. Och helst vara rörligt.
För att lyckas med marknadsföring i sociala medier, måste kommunikationen anpassas till plattformarna. Det innebär däremot inte att den övergripande strategin för sociala medier ska skilja sig från den övriga marknadsstrategin. Varumärkesstrategin ska vara navet för all kommunikation. Men uttrycket kan variera beroende på vad som är lämpligt på varje enskild plattform.
Allt mer av kommunikationen i digitala kanaler blir rörlig. Enligt Ciscos prognoser, kommer ca 80 procent av internettrafiken att vara rörlig till 2019. Detta ställer nya krav på produktionen.
När Facebooks Sverigechef, Sam Rihani, talade på seminariedagen Bang for the Buck för en tid sedan, uppmanade han företagen att sluta tänka på rörligt som ”tv”, och istället tänka ”video”.
Facebook själva slutade betrakta sig själva som ”desktop-företag” 2013. De övergick då till att vara ett mobilt bolag.
I digitala medier har man mycket kort tid på sig för att väcka uppmärksamhet. Vi scrollar blixtsnabbt över våra skärmar. Hur snabbt beror lite på vår ålder.

Emma Blom. Foto: Social Industries
Emma Blom. Foto: Social Industries

Om man sätter ett index på 1 på unga under 20 års ålder, när det gäller hur lång deras uppmärksamhet är, innan de scrollar vidare, ökar sedan tiden med åldern till att bli 2,4 gånger långsammare för dem som passerat 60 års-strecket.
”Man måste kasta människor in i händelsen så de direkt förstår vad det handlar om. Även utan ljud. Glöm ett stämningsfullt intro, eller en snygg kameradragning”, säger Emma Blom, vd på sociala-medie-byrån Social Industries.
När video kom till Facebook premierades korta klipp, som var inspirerade av Vine. Det var den första appen för att sprida videoklipp, som då fick vara max sex sekunder. Idag är få filmer så korta och det behöver inte vara fel, med två minuters film på Facebook, menar Emma Blom. ”Och på Youtube fungerar det alldeles utmärkt”, säger hon.
Dessutom skall man komma ihåg att Youtube är en kanal där ljud ska fungera, även utan bild. Men på Facebook, ska filmerna kunna fungera utan ljud. Det påpekade Phil Nottigham, som är strategisk expert på online-video på brittiska Wistla, när han talade på Webbdagarna nyligen.
Han, liksom många andra, menar att det är bättre att koncentrera sina insatser på en kanal, istället för att försöka dutta lite på alla. Speciellt om man har begränsade resurser.
Phil Nottingham menade att det är en bra idé att starta i liten skala, när man vill börja jobba rörligt i sociala kanaler. Då räcker även den mest blygsamma budget.
Pihl Nottingham
Pihl Nottingham

Han föreslår att man delar upp sina målgrupper i fyra delar, från enstaka personer till hela målgruppen. I de allra minsta grupperna, kan det räcka gott med en enkel, internt producerad video som distribueras via mail.
”Tänk stort, börja smått. Gör flera små produktioner, med lägre kvalitet. Det lär ni er massor av”, föreslog Phil Nottingham, som menade att det är först när man vill nå större skaror, som alla leads eller hela målgruppen, som man måste göra mer professionella produktioner.
För att kommunikationen ska fungera i sociala medier menar Emma Blom att man behöver ställa några viktiga frågor till sig själv.
För det första: Når mitt innehåll min målgrupp?
Om strategin för sociala medier fortfarande innehåller sådant som reglerera mängden innehåll, exempelvis ”minst 3 inlägg per vecka” är det dags att fundera på en ny strategi. Det fungerar inte längre att tala om en ”fanbase” som löpande följer det man gör.
”Tidigare kunde man få mycket trafik, genom att posta inlägg ofta. Idag styr allgoritmerna mycket mer”, påpekar hon.
Lika viktigt som det är att anpassa sin strategi till dags dato, är det att uppdatera sin strategi och sin metod för att mäta och utvärdera resultat. Att fråga sig själv vad som egentligen är målsättningen. Vad är bra? Vad är egentligen en ”like” värd idag? Och – är det verkligen likes som är målet för en kampanj?
Om målet är att nå så många som möjligt, ska man komma ihåg att en person som har 100 000 följare på Instagram inte är samma sak som 100 000 träffar.
Sen bör man också fråga sig vad man egentligen kan få folk att göra. Kan man exempelvis få 10 000 människor att dela en reklamfilm på Facebook?
”Ja, det kan vara möjligt. Men det kommer att bli dyrt och sker inte av sig själv. Däremot är det inte troligt att man kan få folk att använda ett företags påhittade haschtag, utan incitament”, svarar Emma Blom.
Hon nämner ett företag som hon själv jobbat med, som ville att människor skulle tala om deras produkt inom säkerhetsområdet.
”Men varför skulle de göra det? Varför skulle de tala om en produkt? Däremot skulle människor kunna vara intresserade att tala om säkerhet”, menar hon.
För, det är fortfarande människor det handlar om. Inte entusiastiska fans, som älskar allt ett företag gör och diskuterar detta oavbrutet med sina vänner.
Carin Fredlund