10 december 2018

God Jul!

Med en älskad brittisk jultradition, och historien om den, önskar vi alla läsare en riktigt  fröjdefull jul  och ett gott nytt år.
Den brittiska varuhuskedjan John Lewis & Partners har vårdat sitt reklamkapital mycket väl. Det är oerhört starkt.
I år, exempelvis, började brittisk press redan i sep-tember spekulera i hur kedjans julreklam skulle se ut. Rykten började sedan florera om att Elton John skulle vara med i årets film.
Det visade sig sedan vara helt riktigt.
TORSDAGEN DEN 15 november släpptes årets film. Först på sociala medier – där den sen spreds med vindens hastighet – och på kvällen i brittisk tv på bästa sändningstid.

John Lewis hade förstås gjort en del tv-reklam genom åren, men sedan 2007 har de regelbundet kommit med en julkampanj. Men det tog några år, innan de arbetade upp det reklamkapital de nu har.
Kedjan inledde sitt samarbete med adam&eveDDB 2009 och noterbart är kanske att den julfilm de gjorde 2010 också hade Elton John med på ett hörn. Fast då genom en cover på hans ”Your song”.
MEN DET TOG ytterligare ett år, innan julfilmerna fick sitt format.
Les Binet (som ju är head off effectiveness på adam&eveDDB) har förklarat det inte var omedelbart självklart att John Lewis reklam skulle bli en succé bland tittarna, när man etablerade plattformen, med de långa, berättande reklamfilmerna.
DEN ALLRA FÖRSTA filmen var inte heller en julfilm, utan kom i maj 2009 och hette ”Always a woman” och temat var ”With you for life”.

2011 kom första julfilmen i det nu så välkända, långa formatet och man började tala om glädjen i att ge.
Genom åren har det blivit allt tydligare hur effektiv John Lewis reklam är ur alla aspekter. De har också vunnit Grand Prix i flera effektivitetstävlingar, som Creative Effectiveness Award i Cannes, liksom IPA Advertising Effectiveness Award. Och ett oräkneligt antal övriga reklampriser.
Samt publikens kärlek.
Förväntningarna inför vad John Lewis ska hitta på till jul har bara ökat år för år. Nästan till nivåer som hos barn som väntar på tomten!
ALLA VET NUMERA, när John Lewis släpper sin julfilm på tv. Och att de dessutom släpper den på sociala medier tidigare samma dag.
”I fjol skulle filmen släppas online klockan 7:30 den 10 november och sen på kvällen på tv. Samma morgon körde jag min son till stationen. Där i vänt-rummet, satt en kvinna med tårarna rinnande. Hon talade i telefonen med någon om John Lewis nya film, som hon just sett. Så jag kunde inte låta bli att gå fram till henne och be att få titta, för jag hade inte sett den än. Så där satt vi tillsammans och såg den på hennes telefon där på stationen”, berättade Les Binet för en tid sedan.

John Lewis julfilm 2014 lanserades ungefär samtidigt som ”Gangham Style” på Youtube. ”Gangahm Style” har blivit världens mest sedda film på Youtube med totalt 2,5 miljarder visningar.
Men, under samma period har John Lewis fått lika många, 2,5 miljarder visningar enbart i Storbritannien, i en kombination av tv och Youtube.
Filmen blev också världens mest belönade reklamfilm 2015.

Julfilmen ”Man in the Moon” inspirerade varumärken som säljs på John Lewis. Exempelvis ett varumärke som i reklamen visade sina produkter svävande i ballonger.

Med ”Björnen och Haren” blev det också utrymme för merchandising i form av mjukisdjur, som levde långt efter jul.

Carin Fredlund