15 januari 2020  ·  Nyheter

Intervju med Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer

_49i7886
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
Fotograf: David Thunander

 

Martin du är vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer; berätta vad ingår i det uppdraget?
Vi arbetar utifrån missionen att vi ska göra det enklare att driva bageri och konditori. Det är ett brett uppdrag, så vi bedriver arbetet med fokus på några extra viktiga områden. Som exempel på det vi arbetar med kan jag nämna tillgång på utbildad arbetskraft där vi arbetar med allt från att ha dialog med Skolverk och riksdagspolitiker för att förbättra utbildningarna till att vi har gett ut böcker som används i utbildningarna. För att inspirera befintliga bagare och konditorer till utveckling och samtidigt locka ungdomar till branschen arrangerar vi ett flertal svenska mästerskap i yrket, som t ex Årets Bagare, Årets Konditor och SM Unga Bagare, och vi driver tre olika landslag. Det är en härlig kontrast i arbetet när verksamheten spänner över tävlingar inför publik och journalister till lobbyingarbete som sker mer i det tysta. Vi ger även ut ett månatligt magasin, Tidningen BRÖD. Mest kända för marknadsförare kanske vi ändå är för den delen som arbetar med att sprida kunskap om bröd, Brödinstitutet, där vi en gång i tiden hade en kampanj under temat ”Socialstyrelsen rekommenderar 6-8 skivor bröd om dagen.”

Vad är roligast med ditt jobb?
Det finns mycket som är roligt, allt från att träffa medlemmar till själva arbetsuppgifterna. Det roligaste är när jag och mina kollegor lyckas förbättra något för hela branschen. Vi lyckades t ex få politikerna att sänka momsen och vi har fått myndigheter att förstå det orimliga i en del lagar och tillämpningar, vilket har lett till enklare vardag och något högre lönsamhet för landets alla bagerier och konditorier. Mitt jobb måste också vara Sveriges godaste när jag får smaka bullar och tårtor som våra landslag och finalister i tävlingar skapar.

Vilka utmaningar står branschen inför?
De två största utmaningarna består i bristen på utbildad arbetskraft och lönsamheten. Eftersom arbetskraftskostnaden många gånger är över 50% (normalt runt 10% hos producerande företag) är personalen extremt viktig. Finns det inte tillgång till personal klarar inte företagen att driva sin verksamhet. Med en så personalintensiv verksamhet är vår bransch också mycket utsatt för lagar, regler och andra faktorer som påverkar personalkostnaden. När regeringen dubblade arbetsgivaravgiften för unga slog det hårt mot oss. Vi arbetar nu hårt för att få politiker och myndigheter att förstå att det behövs en generell regelförenkling.

Ni med du i spetsen fick massor av lovord över det pampiga inslaget på Tendensdagen när Sveriges Marknadsförbund fyllde 100 år och Svenska Konditorlandslaget kom upp på scen och bjöd in Sveriges Marknadsförbunds vd till att dekorera bakverk på scen. Vad minns du bäst från det eventet?
Det var roligt att vara tillbaks på Tendensdagen efter att ha  missat den några år. Kombinationen av intressanta föreläsningar och möjligheten att mingla under Konditorlandslagets fika, och då träffa branschkollegor jag inte sett på länge, blev en lyckad helhet! Jag tyckte det var särskilt intressant, och modigt, att avsluta med en föreläsare (Mattias Beijmo) som ifrågasätter det sätt många av oss marknadsförare arbetar på idag. Han väckte intressanta tankar! Konditorlandslaget gick förresten nyligen och vann ett silver i Europamästerskapen!

unnamed*
Fotograf: Niklas Palmklint

Sveriges bagare och konditorer är medlemmar hos oss så vad hoppas du få ut av medlemskapet?
Min dotter har precis läst om reklam och marknadsföring i skolan, och det blev så tydligt hur negativ synen på marknadsföring och reklam är. Bara att skolan använder begrepp som ”smygreklam” för produktplacering sänder tydliga signaler. Det är viktigt att Marknadsförbundet finns som representant för alla marknadsförare och hjälper till i arbetet med att få svensken i allmänhet ska få en nyanserad bild av vad marknadsföring är och bidrar med i samhället. Till oss som arbetar i branschen finns intressanta föreläsningar som inspirerar. Jag har kollat in vårens utbud och ser att det spänner från studiebesök på Dramaten till en föreläsning av en forskare. Extra glad blir jag förstås när inbjudan till forskaren börjar med ordet ”Förmiddagste”.

I februari är det Fettisdagen och dags för semlor; vilken är din favoritsemla?
Det är roligt med alla nya varianter på semlor som kommit de senaste åren. Efter att ha provsmakat mig igenom en mängd varianter kommer jag ändå tillbaks till den traditionella semlan som både är god och fylld med tradition!

semlor1_highres

Fotograf: Sveriges bagare & konditorer