Denna gång är det Jenny Reithner, country manager för Santa Maria i Sverige som svarar på frågor från Sveriges Marknadsförbunds vd, Francesca O’Brien Apelgren.
Namn: Jenny Reithner
Ålder: 45 år
Bor: Stockholm
Familj: Gift med Daniel. Barnen Hanna, 16 år, Otto, 13 år och Flora, 10 år
Jag är positiv och engagerad, med en stark tro på den skillnad som ett team som jobbar tillsammans kan göra.
Det innebär att jag är ansvarig för alla de kategorier som Santa Maria verkar inom i Sverige: Tex Mex, Kryddor/Smaksättning, Asia, India och BBQ.
Jag tycker det är roligt att jobba med mat och att få möjligheten att inspirera konsumenter i vardagen genom Santa Marias fina sortiment av produkter.
Santa Maria ingår i Paulig Groups division World Foods & Flavouring. Utöver denna finns divisionerna Coffee, Snacks och Naturally Healthy Food.
Jag älskar mat och matlagning och testar gärna nya smaker och rätter. Jag är ingen hälsofreak, men handlar helst ekologiska råvaror och äter och lagar nästan alltid mat från grunden. Ska det gå snabbt väljer jag gärna en kryddblandning som förenklar matlagningen, men samtidigt ger en god och nyttig måltid.
Min man lagar lika ofta mat som jag, om inte oftare. Dessutom är det nästan alltid Daniel som handlar.
Nymalen Tellicherry Black Pepper är magisk. När det gäller kryddblandningar är jag helt beroende av Chili Explosion på kvarn och Mango Curry, som är perfekt till höstens grytor.
Jag brinner för att inspirera konsumenter kring mat och matvanor. Enkla tips och tricks i vardagen kan hjälpa människor att laga bättre mat och må bättre. Ofta blir det också billigare och mindre matsvinn.
För mig är det viktigt att ha roligt när jag jobbar och brinna för det jag gör. Tappar jag gnistan är det dags att gå vidare.
Självklart följer jag konsumenttrender och utveckling on-line som de flesta idag. Jag reser gärna på min fritid och då är matupplevelserna en viktig del. Jag jobbar dessutom i en organisation med en fantastisk skara produktutvecklare eller Taste Explorers som vi kallar dem, som är på ständig jakt efter nya smaker och ny inspiration, såväl på hemmaplan som runt om i världen. Det som serveras i ett gatukök i Asien, kan vara nästa trend som vi väljer att omvandla till en maträtt att presentera för konsumenterna här hemma i Sverige.
Jag har ett otroligt minne för detaljer, namn och siffror, även sådant som hände för väldigt länge sen.
Att hitta en rutin i vardagen där jag tränar regelbundet.
Min familj är förstås nummer ett. I mitt jobb handlar sådant som engagerar mig ofta om välmående och socialt ansvar. Jag är till exempel jättestolt över att Santa Maria jobbar med Matmissionen, en matbutik som tar hand om produktöverskott och erbjuder det till kraftigt sänkta priser till socialt utsatta. Att vi har minskat salt och socker med flera hundra ton i våra produkter är också något som får mig att brinna lite extra för mitt jobb. Det gör det så mycket roligare och mer givande att presentera sortimentet för kund, när jag kan säga att det är win-win-win, på alla sätt.
Tillsammans med min familj och vänner. Vardagen är hektisk för hela familjen och då är det viktigt för mig att samla alla kring maten och hinna umgås.
Sedan jag var liten har jag drömt om att åka till Nya Zeeland och uppleva den fantastiska naturen.
Ta hand om varandra.
Nej, jag sitter inte i någon styrelse. Det är alltid bra med en mix oavsett vad det gäller. När alla tänker för lika hämmas utvecklingen framåt.
Fredagsmys för mig är att samla familj och vänner kring maten. Självklart blir det ofta tacos på fredagarna även hemma hos oss. Just nu är fish tacos med mycket lime, chili och färsk koriander en favorit hos alla. Enchilada eller Tortilla Pizza är det perfekta sättet att ta hand om helgens rester en tisdag. Så det är nog fler än en gång i veckan det serveras tacos, även om Asia och India just nu är väldigt populärt.