17 maj 2017

20 frågor till Allireza Aromäki Ghahremani – som vill påminna om hur viktigt det är med en bra lunch

Namn: Allireza Aromäki Ghahremani
Yrke: Commercial Director för  Sodexo BRS
Ålder :40
Bor: Älvsjö
Familj: Gift med Anette, Dottern Laura och Hunden Lucy
Allireza_omslag
1. Allireza, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?Som person är jag nog rätt så intensiv för jag gillar när det händer saker runtomkring mig. Jag gillar mötet med människor och att faktiskt få upptäcka hur de människor jag träffar agerar och resonerar. Jag har en stor nyfikenhet och det visar sig i just entreprenörskap. Att vara entreprenör är en levnadsstil och jag är nog en entreprenör i själen i allt jag åtar mig både privat och professionellt. Utmaningar lockar mig alltid, ju större utmaning desto mer attraktivt. Även om erfarenheter visat mig att vissa saker är omöjliga, så vill jag helst inte acceptera det.
2. Du är Commercial Director för Sodexo BRS; vad är roligast i det uppdraget? Som kommersiell chef på Sodexo BRS så får jag driva sälj, marknad och affärsutveckling. Det ger mig stort utrymme att i princip designa hur de tre olika teamen ska samverka.  Ofta kan det gå väldigt skottsäkra väggar mellan sälj, marknad och affärsutveckling, trots att de hänger ihop och påverkar varandra. Genom att ansvara för helheten blir det lättare att skapa interferens och samarbete. Det som lockade mig till Sodexo BRS var också utmaningen att vända på hur företag i Sverige uppfattar en lunchförmån. Lunchförmån kan uppfattas som förlegad men allt handlar om perception. Utmaningen som också gör det hela roligt är att kunna vända på hur vi ser på lunchförmånen i Sverige. Där har vi skapat ett spännande koncept som börjar ge frukt och jag tror att vi rent kommunikationsmässigt är på god väg att hitta receptet för framgång. Målet är att få lunchförmånen att bli en attraktiv och eftertraktad förmån bland arbetsgivare för bland arbetstagare är den fortfarande den populäraste och mest omtyckta förmånen.
3. Hur skulle du beskriva Sodexo BRS som företag och arbetsgivare? Sodexo Benefit & Rewards Services finns ju i 28 länder och är ett globalt företag så när jag skulle börja så var jag förberedd på att bli instängd och bakbunden i alla fall när det kommer till kommunikation och marknadsföring. Men det har varit exakt tvärtom. Sodexo BRS ger stort utrymme att skapa lokala kampanjer och att kommunikationen anpassas till den verklighet som råder på plats i respektive land. Som arbetsgivare är man väldigt mån om de som jobbar i bolaget, både när det gäller fysisk och psykosocial hälsa. Det som förvånade mig mest, var att man från huvudkontoret varit tydliga med att jag måste se till att driva projekt med tillräckligt många resurser så att man inte bränner ut sig själv eller medarbetarna. Viktigast av allt har vi en riktigt bra lunchkultur där vi ser till att umgås och ha kul minst en timme om dagen.
4. Vilka utmaningar står Sodexo BRS inför? Lunchförmånen som idag är vår största produkt behöver uppdateras och väckas till liv på nytt. De företag som idag har en lunchförmån och haft det historiskt behöver få mer bevis på att förmånen signifikant bidrar till att öka välmående hos medarbetare. Samtidigt behöver vi jobba hårt med att få de företag som aldrig haft en lunchförmån att inse värdet med förmånen. Det finns idag mycket forskning och information kring vad man bör äta näringsmässigt. Däremot finns det väldigt lite forskning kring när man ska äta mat. Är lunchen så viktig och varför i så fall, är två frågor som vi jobbar mycket med på daglig basis. Vårt tydligaste budskap är att en lunchrast där man tar tiden att äta i lugn och ro, ha trevliga samtal med kollegor och umgås är viktig för att det ger utrymme för att jag ska mentalt återhämta mig. Utmaningen är att förpacka den konceptuellt till något som är lätt att ta till sig och jag tror att vi har lyckats med just det.
5. Sodexo står bakom priset Årets Mångfaldschef. Kan du berätta lite mer om det? Mångfald är viktigt kanske låter klyschigt, men det är verkligen det. Jag tror att varje människa med sitt perspektiv tillför något fundamentalt viktigt under en resa. Därför är det viktigt att skapa ett team med mångfald där varje person med sina respektive insikter och erfarenheter kan bidra till att bygga den mest ultimata lösningen. På Sodexo BRS tar vi detta på ett stort allvar för vi vet att det är receptet för framgång av egna erfarenheter.
6. Vad är det som driver dig i ditt arbete – och vad vill du ha uppnått innan du går vidare? Att skapa möjligheter! Jag tror att genom att kunna skapa goda förutsättningar så kan jag skapa affärer som på sikt leder till att förbättra livet för många människor. Men också att skapa och införa små innovationer inom mitt arbete, för att få marknadsbudgeten att räcka längre och vara effektivare.
Jag vill konceptuellt förändrat synen på en lunchförmån i Sverige. Jag intervjuade en HR-chef som jämförde lunchförmånen med att köpa CD-skivor. Jag kan förstå den parallellen för att de två aktörer som idag finns på marknaden har misslyckats med sin kommunikation. Varför ska jag skaffa en lunchförmån till mina medarbetare, vad finns det för fördelar, påverkar det effektiviteten, motivationen och välmående? De här frågorna har tidigare inte blivit besvarade för att fram till 90-talets början, fanns det en skattesubvention och då behövde man inte kommunicera med kunden om nyttan. Det är det som vi tagit fasta på i vår nya kommunikationsstrategi.
7. Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap? Jag ser till delta i olika uppstarts-nätverk. Jag har en UI/UX konsult som var inne i förra veckan och tog upp att man kunde skicka ut frågor till kunder via chatbot i Messenger. Jag satte i halsen och sa blankt nej. På kvällen började jag googla runt och vips, på en halvtimme hade jag skapat en chatbot som kunde svara på en del triviala frågor om vår tjänst. Det handlar om att hela tiden scanna av marknaden på nya produkter och tjänster. Det är inte alltid man kan använda det i sitt arbete. Men några av dessa verktyg har förändrat mitt sätt att arbeta och bidragit till att effektivisera och förbättra de verksamheter som jag drivit.
8. En talang som du har? Att lösa omöjliga problem som ingen annan vill ta sig an, det triggar mig.
9. Något som du skulle vilja bli bättre på? Att stanna upp och lukta på blommorna. Det är ju väldigt viktigt att faktiskt bara njuta av sina vinster och framgångar.
10. Vad brinner du för i livet? Jag brinner för innovation och rättvisa. Två helt olika saker men dessa två ämnen i livet engagerar mig.
11. Vad skulle du vilja ändra på? Förutom att få slut på krig och elände i världen så är det att få beslutsfattare att inse vikten av att skapa förutsättningar för människor att växa oavsett om det är makro eller mikronivå. Det är det som driver tillväxt och framgång.
12. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig? Veckorna ser väldigt olika ut för vi är i en expansionsfas med att skapa nya tjänster och bygga viktiga allianser. Men måndagar börjar alltid med Commercialmöte där vi håller ett scrummöte. Tidigt införde jag ett agilt arbetsmetodik för mitt team. Efter några månader kände jag att vi står och stampar på samma ställe vecka efter vecka. För att komma fram behöver man fokusera, så idag jobbar vi agilt. Alla arbetsuppgifter och projekt läggs in i ett digitalt verktyg där vi definierar delmoment och vem som äger uppgiften och delmomenten. Därefter uppskattar vi tiden för att genomföra uppgiften samt om det kommer kunna genomföras i en sprint, som hos oss är på 3 veckor. Varje måndag följer vi upp hur det har gått och stämmer av tider och om det är nåt som blockerar den som är ansvarig att slutföra uppgiften. Det är en väldig effektiv arbetsmetodik och det bästa är att man åstadkommer massor. Annars består veckan av möten med kunder, samarbetspartners och leverantörer.
13. Hur kopplar du av? Jag kopplar av genom att umgås med min familj och resa tillsammans. Vi gillar verkligen att åka på upptäckarresor. Hemma gillar jag att läsa för att koppla av eller bara hänga med min familj. För mig kommer avkopplingen när jag kan zooma ut från jobbet och bara ägna mig passionerat åt något annat.
14. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där? Jag skulle nog vilja åka till krigsdrabbade områden för att dokumentera och fotografera det fasansfulla som händer i deras vardag. Historien behöver fler som berättar om de liv som ödeläggs för att världen inte kan samsas. Det här har funnits i mina tankar under många år men det aktualiserades igen i samband med vad som hände för en månad sen i Stockholm. Vårt kontor ligger på korsningen Kungsgatan och Drottninggatan och att bevittna terrorattentatet var det mest fasansfulla som jag har sett i vuxen ålder och det skakade om mig ordentligt. Jag kan bara föreställa mig hur det måste kännas att förlora en familjemedlem på detta vis. Dessa händelser är viktiga att dokumentera oavsett vart i världen det sker.Allirezaoskylt_edited
15. Har du något motto/levnadsregel? Jag är existentialist uti fingerspetsarna. Jag läste boken ”Existentialismen är en humanism” första gången när jag var 16 år gammal och den har hängt med hela livet. Budskapet är väldigt enkel egentligen. Du är summan av dina handlingar. Jag kan t.ex. inte säga att mitt barn är viktigast i hela världen förrän jag vid otaliga tillfällen tagit beslut som påvisar just det. Fram till dess är det bara en tanke, det är när jag utför en handling eller tar ett beslut som påverkar mig i en viss riktning som jag kan säga att det jag har sagt är en sanning. Det är en tuff livsfilosofi men jag har försökt leva efter den i största möjliga mån.
16. Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara? Mina föräldrar var väldigt bra på att motivera mig till att vilja lära mig nya saker och vilja vara ambitiös. Men utanför hemmet har det funnits några som haft motsatt verkan. Jag hade en svensklärare som tyckte att mina dikter inte var bra. En musiklärare som tyckte att jag saknade musikalisk talang. Mitt råd skulle vara att inte lyssna på vad vuxna ger för råd till mig utan satsa på vad jag tycker är roligt att göra och bara göra det.
17. Har du några förebilder? Absolut! Jag har haft många författare som förebilder. Sartre blev en förebild rätt tidigt i mitt liv. Steve Jobs för att han trodde på något och gav inte med sig för att andra inte trodde på hans idéer. Jag har pluggat teknisk fysik på LTH och under den tiden så var ju Niklas Zennström en förebild. Paolo Roberto var en stor förebild när jag var ung för han lyckades med karriären trots en massa motgångar och fördomar. Vi startade ett bolag ihop 2007 och lite före vår tid skapade en träningstjänst i mobilen. Idag är han en god vän och en person jag respekterar.
18. Behövs marknadsförare i styrelserummet och sitter du själv i någon styrelse? Definitivt! Det behövs marknadsförare med förståelse för affären och säljdriv. Det har ju inte undgått någon att marknadsteam alltmer får en tydligare säljroll. Har man ett säljdrivet marknadsteam så säljer de mer än säljteamet oavsett B2B eller B2C. En duktig marknadschef kan förändra hur säljavdelningen jobbar med försäljning och öka effektiviteten. Jag säger inte att varumärkespositioneringsarbete eller kommunikationsstrategi inte är viktigt, utan bara att det behöver blandas ut med hur man hjälper säljavdelningen med säljstrategi.
Själv sitter jag inte i någon styrelse för tillfället.
19. Varför är Sodexo BRS med i Sveriges Marknadsförbund?
Det är viktigt att hålla sig à jour med vad som händer i Sverige inom det här området. För 10 år sen förutspåddes tidningsdöden och idag är det många som inte hängt med trender och utvecklingen där och tangerar. Ingen bransch är undantaget den fart som utvecklingen förändrar våra arbetssätt och vardag.
20. Till sist: ses vi i Almedalen i sommar? Eventuellt!