Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Tendensdagen 2023

19 okt kl 09:00 13:00

Se film och bilder från Tendensdagen


Information till dig som är bokad:
Inregistrering sker från 08.00 på Chinateatern.
Visa din biljett / QR kod som skickats vid bokningen.

(Kolla ev skräppost. )
Ämnesrad: Bokningsbekräftelse, Tendensdagen 19 okt 2023. Avsändare: Sveriges Marknadsförbund (noreply@magnetevents.com)

Alternativ ämnesrad: Påminnelse: Tendensdagen 19 okt 2023

Varmt välkommen!

GDPR -Vi informerar att fotograf är på plats och även filmteam.

PROGRAM


Tendensdagen 2023 på China Teatern


TORSDAG 19 OKTOBER
Kl 09.00 – 13.00
Plats: China Teatern, Berzelii park 9, Stockholm
(Anmälan: scrolla längst ner)

Tendensdagen 2023 handlar om att stå upp för demokratin och utmana ojämlikheter, orättvisor och auktoritära regimer.
Som marknadsförare och kommunikatörer har vi kraft att främja demokratiska värderingar och reflektera över vårt ansvar. Med hjälp av ocensurerade talare kommer vi att utforska demokratins kraft att forma samhällen. Vi kommer öppet att diskutera begränsningar i det fria ordet och rollen för marknads- och kommunikationschefer. Seminariet äger rum på Chinateatern som en symbol för att demokrati inte är självklart för alla. Genom att utforska skillnaderna mellan demokratiska och icke-demokratiska samhällen kan vi påverka och sprida demokratiska principer, även i utmanande sammanhang.

VÄLKOMMEN

Kl 09.00-09.05

Inledning om årets tema:
Demokrati – Yttrandefrihet – Tryckfrihet

Francesca O’Brien Apelgren, VD Sveriges Marknadsförbund Tendensdagens konferencier.


PROGRAMPUNKT 1

Kl 09.05-09.15

En dag kommer det bli otrevligt att
vara tyst

Otto Drakenberg, styrelseordförande i Spendrups Bryggeri, Sisjö Intressenter, Svegro och Svenska Fäktförbundet

Otto Drakenberg är en känd företagsledare, styrelseordförande och tidigare elitidrottare inom fäktning och internationell havskappsegling. Han deltog bland annat i Seoul 1988.
När Otto var 5 år började han med fäktning och är nu vid 57 års ålder jämte uppdrag såsom ordförande för Spendrups, även ordförande för Svenska Fäktförbundet. Han kämpar för att den anrika sporten ska behålla sin OS-status. Men inte bara det; han har tagit strid för mänskliga rättigheter och står upp för människors lika värde med sitt egna liv som insats. Otto Drakenberg blev rikskändis efter att ha tagit strid för mänskliga rättigheter på FIE- kongressen 2022.

Möt Otto Drakenberg en av Sveriges mäktigaste män som haft modet att höja sin röst på såväl den nationella som internationella arenan. Civilkurage är viktigt för demokratin och oss alla.

Otto Drakenberg
Otto är styrelseordförande i Spendrups Bryggeri, Sisjö Intressenter, Svegro och Svenska Fäktförbundet, och var fram till april 2022 koncernchef för det börsnoterade livsmedelsföretaget Scandi Standard. Under perioden 2020-2021 var Drakenberg även koncernchef för det börsnoterade underhållningsföretaget Moment Group. Hans tidigare VD-uppdrag inkluderar Twilfit, Svegro, Arcus-Gruppen, Carlsberg Sverige, och Goodyear Dunlop Norden. Drakenberg har en idrottsbakgrund inom olympisk fäktning och internationell havskappsegling.


PROGRAMPUNKT 2

Kl 09.15-09.45

Är de stora techjättarna och de sociala plattformarna ett hot eller möjlighet mot vår demokrati?

Erik Halkjær, vice ordförande Reportrar utan gränser/RSF Sweden

Erik Halkjaer kommer att prata om vilka utmaningar press- och yttrandefrihet står inför i takt med de stora techjättarnas och de sociala plattformarnas växande inflytande över det globala informationsflödet. Å ena sidan utgör de ett hot mot de själva fundament vår demokrati vilar på å andra sidan utgör de enorma möjligheter för världens invånare. 

Erik Halkjaer, vice ordförande Reportrar utan gränser
Erik Halkjaer, vice ordförande Reportrar utan gränser Sverige (RSF Sverige) och chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Sveriges Natur. Erik Halkjaer var 2019-2023 ordförande för RSF Sverige och har tidigare varit chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningarna OmVärlden och Latinamerika. Han har jobbat 25 år som journalist med världen som arbetsfält och har även varit pressekreterare på bland annat Svenska Röda Korset.


PROGRAMPUNKT 3

Kl 09.45-10.00

Det fria ordet

Vi uppmärksammar Bonnier News för deras insats för fri journalistik i Ukraina.

Anders Eriksson, CEO Bonnier News
Vd och koncernchef för Bonnier News sedan 2016. Tillika vd för bland annat Expressen, Dagens Nyheter, Dagens industri, Bonnier News Business, Sydsvenskan, Bonnier News Local och Bonnier Publications. Han är ordförande i Medieföretagen och Tidningsutgivarna (TU) samt sitter också i styrelser såsom Svenskt Näringsliv, Almega och Gota Media. Anders har en bakgrund från olika ledande befattningar inom techbolag såsom Razorfish och Melbourne IT. Sedan 2009 har han verkat inom mediebranschen, inledningsvis som vd för Bonniers affärsmedier.


PROGRAMPUNKT 4 – PANELSAMTAL

Kl 10.00-10.25

Hur skapar AI värde för marknadsförare?

Moderator: Linda Palmgren, Board Member, Change Leader, Senior Advisor
Panel: Lina Bäverstad, Chris Cabau, Carl Wåreus, Mikael Ljungblom

AI-panelen på Tendensdagen kommer att diskutera AI och dess användning inom bland annat marknadsföring. De kommer att utforska var de första AI-applikationerna kan förväntas implementeras och vilket värde de tillför samt utvärdera om förändringen av AI överskattas eller underskattas. Andra ämnen som tas upp inkluderar implementeringen av färdiga AI-applikationer och medvetenheten om dessa verktyg bland marknadsförare. Panelen kommer också att diskutera ägandet av AI-strategin inom organisationer och hur dessa verktyg kan hanteras av antingen marknadsförare själva eller genom byråer och specialister för att slutligen reflektera över hur framtiden ser ut med AI som möjliggörare.

Linda Palmgren, Executive business advisor & board professional – Stadium, Voyd, IAB
Linda Palmgren, förändringsledare, styrelseledamot och rådgivare inom ledarskap och kommunikation. Tidigare VD Bauer Media, Starcom  och CDO (chief development officer) för Publicis Groupe, var med och grundade influencerbranschen och har kallats ledare av sin tid med gedigen erfarenhet av ledarskap, affärsutveckling och förändringsarbete. Linda är också en del av styrelsen för Stadium, IAB samt Voyd

Lina Bäverstad, Marketing Manager BrightBid 
Lina Bäverstad är Marketing Manager för Norden på adtech-bolaget BrightBid där hon varit med nästan sen start. Hennes erfarenhet ligger inom B2B-marknadsföring, att marknadsföra och expandera en start-up till en scale-up samt att expandera till flera marknader. Förutom att BrightBid har utvecklat en AI-lösning, så använder företaget flitigt andra AI-verktyg. Tillsammans i teamet utnyttjar de AI-drivna lösningar för att effektivisera tid och förbättra kundupplevelser, vilket ger betydande företagstillväxt.

Mikael Ljungblom, Head of Public Policy and Press AI Sweden
Mikael Ljungblom är Public Policy-chef för AI Sweden, Sveriges nationella AI-center. Han har tidigare arbetat som politiskt sakkunnig på näringsdepartementet, som pressekreterare i riksdagen och som tjänsteman på Sveriges ständiga representation i Bryssel. Mikael har under flera år rört sig i skärningspunkten av samhällsförändring och teknikutveckling.

Carl Wåreus, Head of Domestic Clients, Agencies & Partners Google Sweden
Carl har stor erfarenhet inom marknadsföring och mediefältet. I sina tidigare jobb var han CMO för McDonald’s Sweden och Nordeuropa. Han har även grundat och varit vd för OMD mediebyrå/Omnicom Media Group Sweden och DDB Stockholm.

Chris Cabau, Global AI Marketing Director, Klarna
Chris Cabau har mer än 15 års erfarenhet inom marknadsföring, med en särskild inriktning på reklam och varumärke. Chris, som tidigare varit marknadschef i Sverige för Klarna, har en bakgrund från företag som Telenor och Nord DDB och ansvarar för närvarande för att sätta den globala AI-marknadsstrategin. Målet är att skapa en modern och framåtblickande marknadsorganisation anpassad till de nya teknologiska förutsättningarna.


PROGRAMPUNKT 5

Kl 10.25-10.45

Är nudging en social rörelse?

Moa Gürbüzer, CEO & Founder Oddbird International

Det finns en föreställning om att den som dricker alkohol är normal och den som inte dricker är onormal, vilket innebär att människor som inte dricker alkohol diskrimineras. Den rådande, svenska alkoholkulturen är att man inte gärna tackar nej. Vill inte stå ut från normen.

Möt entreprenören och företagsledaren Moa Gürbüzer som har byggt upp företaget Oddbird International AB. Ett företag som erbjuder alkoholbefriade kvalitetsdrycker. Moa har även vunnit många fina priser och utmärkelser för sitt arbete. För att vara en framgångsrik vinmakare och ägare till en av dryckesbranschens snabbast växande bolag har Moa en udda bakgrund som socionom och familjeterapeut.

Moa Gürbüzer, CEO Oddbird
Från arbetet som socionom och familjeterapeut till entreprenör och vinmakare. I rollen som socionom träffade Moa många barn som for illa av föräldrarnas alkoholmissbruk och fick där med se hur individens problem utvecklades till samhällsproblem. Oddbird är ett socialt företag med ett uppdrag – att förändra samhället och utmana förlegade alkoholnormer med hjälp av alkoholbefriade kvalitetsdrycker. 


PAUS

Kl 10.45-11.15


PROGRAMPUNKT 6

Prisutdelning Senior Talent Award 2023

Kl 11.15-11.30

Vem blir vinnare 2023?
Axel Johnson Group vann Senior Talent Award 2022

Sveriges Marknadsförbund arbetar med ledarskapsfrågor och kompetensutveckling och vill lyfta organisationer som är med och omdefinierar stereotypa begrepp och förlegade åldersstrukturer när det gäller ålder kopplat till jobb och kompetens. Vi vill med priset göra ett statement så att fler inspireras att fortsätta skapa tillväxt och trygghet i svenskt näringsliv.

Senior Talent Award är en utmärkelse riktat mot företag och organisationer som värdesätter senior kompetens och inte likställer talang med ålder.
Juryn utser också särskilda hedersomnämnanden till modiga och betydelsefulla individer, som vågat gå mot strömmen och statuerat goda exempel för andra att inspireras av.
Vinnare och hedersomnämnande koras och priser delas ut på Tendensdagen.

Ordförande för juryn:
John Mellkvist
Juryledamöter:
Francesca O’Brien Apelgren, VD Sveriges Marknadsförbund
Jesper Börjesson, Head Of Learning Rejlers
Åsa Edman, VD TNG
Emma Claesson, Direktör People & Culture Axel Johnson
Mattias Munter, Kommunikationschef Skandia


PROGRAMPUNKT 7 – PANELSAMTAL

Kl 11.30-12.00

Nätmobbning

Moderator: Lovisa Lönnebo Kommunikationschef Stifelsen Friends
Panel: Sofia Lundberg, Max Bergander, Robert Nygren, Niclas Fröberg


Mobbning bland barn och unga har fördubblats på 10 år. Nätet är en plats som innebär oändliga möjligheter för många barn och unga. Oftast drar de unga ingen gräns mellan det digitala livet och det verkliga livet.  En vän på nätet kan vara lika viktig som en klasskamrat. Diskussioner tar inte slut när de lämnar skolgården eller träningen utan pågår ständigt på nätet.
Årligen utsätts lågt räknat 140 000 barn för mobbning i skolan och på nätet. 60 000 barn utsätts på nätet, 30 000 både i skolan och på nätet och övriga i skolan. Det är tre barn i varje klass i Sverige! Vi har ett hårdnande samhällsklimat och nätanvändningen är nu en helt integrerad del av barns och ungas liv. Hur kan vi marknadsförare i företag och organisationer tillsammans vända den negativa utvecklingen och arbeta för att stärka barns trygghet och utveckling online? Möt här några marknadschefer som har gått från ord till handling.

Lovisa Lönnebo, kommunikationschef Stiftelsen Friends
Friends är en ideell stiftelse som arbetar för att förebygga och stoppa mobbning bland barn och unga.

Sofia Lundberg, Nordic Marketing Manager Unilever Sverige
Sofia är idag nordisk marknadschef för Personal Care på Unilever där syftesdriven marknadsföring är en central del i företagets strategi. Sofia har sedan tidigare en bakgrund inom dryck, både från Carlsberg och Coca-Cola.

Max Bergander, värdegrund, hållbarhetsansvarig AIK Fotboll
Brinner för människors rätt att vara den de är och att skapa trygga miljöer där människors drömmar ges plats åt.

Robert Nygren, Head of Advertising and Media & Creative Director Telenor
Robert är civilingenjören från KTH som brinner för varumärken och kommunikation och som under sina år i reklambranschen har legat bakom flera prisbelönta kampanjer för bland annat Riksgälden hos reklambyråerna Storåkers McCann, Honesty och M&C Saatchi. Han har även utsetts till reklambranschens mest kreativa projektledare av tidningen Resumé innan han tog steget över till kundsidan för att bygga upp Ifs nordiska inhousebyrå. Sedan två år tillbaka är han marknadschef på Telenor där han har satt en ny riktning för bolagets kommunikation med fokus på mänskliga relationer och digital säkerhet.

Niclas Fröberg, CEO Tre Kronor Media a Making Science Company
Niclas har en arbetat ca 30 år inom medieindustrin.  Började som säljare på TV3 1990 och därefter uppdrag hos SVT, Nordisk VD MindShare. 2007 grundade han med partners Tre Kronor Media. Bolaget har vunnit Årets Mediebyrå 9 gånger. Niclas är också en av personerna tillsammans med Jocke Jonasson (New) och Lars Bönnelyche (Tre Kronor Media) till kampanjen ”nej till näthat” i samarbete med prinsparets stiftelse. 
I dag har han också förtroendeuppdrag som styrelseordförande för Sveriges Marknadsförbund samt sitter i styrelsen för familjeföretaget Di Luca med varumärken som Zeta.


PROGRAMPUNKT 8 – PANELSAMTAL

Kl 12.00-12.30

Den hållbara arbetsplatsen

Hybrid / Hälsosam / Demokratisk

Moderator: Peter Ingman Founder Flowpass
Panel: Frida Boisen, Caroline Lind,
Helen Stjerna, Åsa Rex Nygård

Det Hållbara Samhället har varit aktuellt under en längre tid men när det gäller arbetsplatsen så har begreppet varit svårdefinierat. Vad menar vi med hållbarhet när och där vi jobbar? Vad är viktigast för hållbarhet och hälsa på jobbet? Panelen reder ut möjligheter och hot samt hur ett långsiktigt förhållningssätt gällande hållbarhet kan kombinera lågt klimatavtryck med en ökad hälsomedvetenhet för individer och team.
Det nya hybrida arbetssättet har öppnat upp för nya åtgärder. Hur kan vi använda ny teknologi, data och insikter bättre för att uppnå ett arbetsliv där alla kan hämta energi, minska onödigt stresspåslag och därmed få något som kan fungera i längden? Kraven på förbättrade arbetsmiljöer har ökat snabbt och det är många som vill ställa om till något smartare. Lyssna på panelens medlemmar om hur de förhåller sig. Vilka verktyg finns för att sätta spelregler, frigöra tid och hantera det som skaver och kan uppstå längs vägen. 

Peter Ingman, Founder and CGO Flowpass
Peter Ingman är en välkänd kommunikationsspecialist och serieentreprenör. Han har en gedigen erfarenhet av att skapa tillväxt och expansion för bolag inom interaktiv media och kommunikation (Spray, Mynewdesk, Beatly). Peter investerar i bolag inom Proptech, är strategisk rådgivare inom AGV (All-Generation-Ventures) och är grundare av Flowpass. Flowpass är en plattform för flexibla arbetsplatslösningar som opererar på en global marknad.

Frida Boisen, författare, journalist och programledare
Frida Boisen är välkänd som en av Sveriges starkaste medieprofiler. Hon har tidigare jobbat som vice VD och digital chef för Bonnier Magazines & Brands, har suttit i tidningsledningen för Expressen, har jobbat som chefredaktör för titlar som GT, ToppHälsa, Allt om Resor, Plaza Kvinna och har varit utgivare för ett 25-tal titlar som Allt om mat, Amelia, Teknikens värld, Allt om Bilar, Privata affärer och Sköna hem och har under många år medverkat som kolumnist i såväl Expressen som Aftonbladet. Frida är även författare, journalist och programledare för Trolljägarna på TV3

Caroline Lind, CEO Sandqvist Bags and Items
Caroline är idag VD på Sandqvist sedan 2015, där hållbarhet är en del av företagets DNA. Caroline tror starkt på att om du mår bra så presterar du bra, vilket är grunden till fyradagarsveckan som introducerades under 2023.  
I slutet av februari införde väskföretaget Sandqvist fyradagarsvecka med ambition att behålla samma produktivitet och service, men förbättra balansen mellan jobb och fritid för sina medarbetare och på så sätt fortsätta bygga ett framgångsrikt, hållbart och ansvarstagande bolag. VD Caroline Lind delar med sig av visionen bakom beslutet samt tips på genomförande med fokus på att må bra, prestera bra.

Helen Stjerna, Generalsekreterare Non Smoking Generation
Helen Stjerna är sedan 2015 generalsekreterare för stiftelsen A Non Smoking Generation som verkar för barns rätt till tobaksfria liv. Under de senaste åren har hon drivit ett intensivt påverkansarbete för att skydda barn och unga från tobaksindustrins alla nya produkter som vitt snus och e-cigaretter och i augusti 2022 resulterade arbetet bland annat i en ny lag för tobaksfria nikotinprodukter. Tobak är alltjämt ett av vår tids största folkhälsoproblem och Helen anlitas frekvent som föreläsare både i nationella och internationella sammanhang.

Åsa Rex Nygård, Marknads- och kommunikationschef Feelgood
Med djupa rötter i kommunikation och marknadsföring drivs Åsa Rex Nygård av att få använda sina kunskaper där de gör nytta för andra, för samhället, för människor, och för bättre affärer. I rollen på Feelgood blir kommunikations- och marknadsarbetet en del i att skapa friska organisationer där människor mår bra. Som ledande hälsoföretag för det moderna arbetslivet är kärnan att vara stöd i hållbara arbetsplatser, gott ledarskap, bra arbetsmiljö och hälsa på jobbet.


PROGRAMPUNKT 9

Professor Micael Dahlen

Kl 12.30-13.00

Författare, internationell föreläsare, ekonomiprofessor och världens första professor i lycka, välbefinnande och välfärd Handelshögskolan i Stockholm.


ANMÄLAN

Dag: 19 oktober
Tid: Program kl 09.00 – 13.00
Plats: China Teatern, Berzelii park 9, Stockholm
Pris: Kostnadsfritt för medlemmar. Icke medlem 5.500 kr + moms

Alla gäster på plats får en goodiebag!
Utdelas på China Teatern.


Anmälan: seminarium Tendensdagen
Plats: China Teatern, Stockholm

Anmälan är bindande
Platsen kan överlåtas till annan person – namnjusteringar sker till annika@svemarknad.se
Vid avbokning el utebliven närvaro utgår avgift på 995 kr ex moms.

GDPR
Vi informerar att fotograf är på plats och även filmteam.


Samarbetspartners: