Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Content Marketing i praktiken – från strategi till affärsnytta

Kursledare: Hanna-Karin Grensman

9 nov kl 09:00 12:00

13 steg till praktisk Content Marketing

I den här kursen får du en fullständig genomgång hur du kan ta content marketing (innehållsmarknadsföring) från teoretisk kunskap till konkret praktik.

Du lär dig hur du tar fram en strategi för content marketing, hur du implementera den och slutligen hur du identifiera aktiviteter för det dagliga arbetet som leder till att dina strategiska mål uppnås, likväl som mer övergripande mål och visioner.

I kursen har vi extra fokus på affärsnytta, för att försäkra oss om att de strategiska och praktiska val vi gör är välmotiverade, och att du på ett bra vis ska kunna motivera olika beslut och satsningar, för dig själv eller för andra.

Som deltagare få du alltså en komplett överblick av alla steg och pusselbitar som krävs för ett effektivt arbete med content marketing!

Vi arbetar praktiskt

Eftersom du behöver kunna göra saker, snarare än att bara förstå dem, så kommer vi att genomföra några praktiska övningar under kurstillfället. På det viset får du prova på de olika momenten, vilket gör det enklare för dig att göra dem på egen hand senare. För att det ska fungera smidigt så kommer du innan kursen att få ut material, så att du har bästa förutsättningar att genomföra övningarna. Du får gärna utgå från din organisation och dina förutsättningar när du gör övningarna, så att du får maximal koppling till verkligheten. De material vi använder under kursen får du naturligtvis behålla efter kurstillfället och använda fritt i ditt arbete.

Vi arbetar plattforms – och kanaloberoende

Boken ingår i kursen

Kursen är plattforms – och kanaloberoende. Det är för att du ska kunna använda kunskapen och färdigheterna från kursen oberoende av vilka du kanaler- och plattformar du använder i dag, och vilka du vill använda i morgon. För medielandskapet likväl som målgrupperna förändras ständigt – men de ekonomiska, kommunikativa och beteendevetenskapliga principerna kvarstår.

Innehåll

  • Content Marketing – vad du behöver veta innan vi börjar.
  • Så gör du strategiska val och välj bland praktiska aktiviteter för att säkerställa affärsnytta.
  • Så kopplar du samman kundresa, innehållsmarknadsföring och kommunikativ taktik.
  • 13 viktiga steg för att ta fram och implementera en content marketing-strategi i praktiken.
  • Framgångsfaktorer och allt för vanliga fallgropar i det viktiga förarbetet.
  • Så använder du data från vanliga analysmetoder för att bygga upp dina strategier och planer.
  • Säkerställ att du når dina mål med tydliga målformuleringar kopplade till KPI:er och andra mätvärden.
  • Ta fram en målgruppsanpassad innehållsstrategi, med fokus på att driva trafik och konvertera.
  • Kalkylera och analysera – lär dig enkla tekniker för att göra beräkningar, jämföra olika alternativ och säkerställa att du skapar affärsnytta.
  • Skapa aktivitetsplaner kopplade till dina strategier, för implementation, dagligt arbete och för att uppnå dina övergripande mål.
  • Så arbetar du med redaktionell planering – för rätt innehåll, rätt paketering, rätt kanal, i rätt tid, till rätt kostnad, för rätt effekt.
  • Tips, trix och verktyg för det dagliga arbetet.
  • Så utvärdera du och optimerar ditt arbete.

Kursens mål

Kursen sker via Zoom.
Som deltagare får du ett kursintyg, digitala kopior av kursmaterialet samt boken Content Marketing (värde ca 500 kr) (inklusive uppgifter för fortsatta självstudier).

Kursledare Hanna-Karin Grensman

Hanna-Karin Grensman är en av Sveriges mest erfarna utbildare och läromedelsförfattare. Hon har gedigen erfarenhet av föreläsningar och kurser för näringslivet och är författare till ett tiotal facklitterära böcker, bland annat boken Content Marketing som den här kursen bygger på. Hon är utbildad beteendevetare med lång praktisk erfarenhet av arbete med affärsutveckling, digitalisering och kommunikation.

Kursdatum 9 november 2023

Anmälan: gör du nedan
Pris: 4.900:- + moms för medlem (9.800 kr icke medlem)
Kursen sker live online och du kommer att få en länk till Zoom

Dag: 9 november 2023
Tid: Kl 9.00-12.00
Plats: Online via Zoom. Länk skickas.
Anmälan: se nedan

Anmälan är bindande.
Sveriges Marknadsförbunds integritetspolicy.