Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Spaningar 2026

torsdag , 22 januari, 2026 | 09:00 11:00

Webbinarium med
Sveriges Marknadsförbunds experter.

Fräscha upp dina kunskaper!

Passa på att få kunskap om flera viktiga områden från
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare.
Experterna har 10 minuters talartid. Moderator är vd Francesca O’Brien.


22 januari 2026 Kl 09.00 – 11.00

Snabb och effektiv uppdatering på många olika områden på samma dag.
Läs mer om våra rådgivare nedan.

LÄNK TILL ANMÄLAN
Alternativt scrolla längst ner för anmälan till webbinariet

Effektivisering av marknadsavdelningens arbete

Håkan Bodman är Managementkonsult inom Marknad och Kommunikation.
Håkan Bodman har de senaste 10 åren specialiserat sig på att hjälpa marknads- och kommunikationsavdelningar med inhousefunktioner att utveckla och effektivisera sitt arbete. Håkan Bodman har lett nätverksgrupper med över hundra inhouseansvariga och årligen kartlagt inhousebyrå utvecklingen under många år. För några år sedan gav han ut managementboken – Hur man skapar en framgångsrik inhousebyrå – i vilken han sammanfattar det han hört från marknads-, kommunikations- och inhousechefer genom olika uppdrag och nätverksgrupper han faciliterat, avseende hur de byggt sina verksamheter/funktioner.

Reklamjuridik

Gunilla Welander är jurist Gunilla Welander Reklamjuridik, tidigare jurist på RO, Reklamombudsmannen. Gunilla ger rådgivning i hur reklam får utformas och helst i ett tidigt stadium. Hon kan dela med sig vad som är tillåtet men som många tror är förbjudet. All reklam till barn är inte förbjudet, det går att säga gratis och det kan vara ok att visa några glas vin i reklam till exempel.

Juridik – marknadsrättsfrågor

Christer Löfgren är jurist på IP-byrån Bergenstråhle & Partners och arbetar med kunder när det gäller IP-strategi, registreringsskydd av varumärken, design/formgivning och patent samt marknadsföringsrätt och tvister. I 28 år har Christer Löfgren följt, granskat, förklarat och kommenterat rättsutvecklingen inom immaterial- och marknadsrätten i Sverige och EU, men också närliggande processrätt, och vad den innebär för rättighetshavare och ombud. Christer var även redaktör i ca 15 år från starten av Bonnier Ledarskaps handbok om varumärken. Han har sedan starten 1995 t.o.m. 2020 som föredragande och sekreterare i juryn för SIGNUMPRISET granskat varumärkesarbetet, marknadsmässigt och juridiskt, hos alla nominerade.

Konsumentbeteende

Henrik Sjödin är ekonomie doktor från Handelshögskolan, med inriktning på konsumentbeteende och marknadsföring. Sedan 2013 är han verksam som strateg och partner på Åkestam Holst NoA. Från uppdrag med företag inom vitt skilda branscher har han bred erfarenhet av insiktsarbete, och med sin forskarbakgrund är han passionerat intresserad av beteendevetenskap och användbara metoder för att förstå konsumenter. Henrik drivs av att sätta fingret på beteenden som driver verksamheter framåt och att göra komplexa samband mer begripliga, med hjälp av fakta, kunskap och pedagogik. Henrik har ett uppskattat nyhetsbrev på LinkedIn och hans ”fem snabba konsumentfakta” publiceras varje vecka hos Resumé och Market.

Rörlig kommunikation

Mats Karsvall är rådgivare med fokus på hur filmmediet kan användas på ett värdeskapande sätt i kommunikations-arbetet. Mats är kreativ chef/exekutiv producent och har arbetat med rörliga medier i över 20 år och har lång erfarenhet av kommunikation och varumärkesbyggande – från strategi och koncept till produktion. Han har arbetat med kampanjer för varumärken som Storytel, Izettle, Kaluha och Ericsson men också producerat och regisserat drama som tävlat i internationella sammanhang. Mats har också undervisat samt är anlitad föreläsare.

Medieval – strategi och transformation

Ebba Tärbe är rådgivare inom strategi, media, kommunikation och transformation. Hon arbetar på mediebyrån Scream. Ebba har lång erfarenhet av att arbeta med frågor gällande medieval, kommunikationsstrategi, datadriven marknadsföring och uppföljning av marknadsföringsinsatser för både svenska och internationella företag.
Ebba har bakgrund från medie- och reklambyråbranschen och har även arbetat på marknadssidan.

Varumärkesposition och utveckling

Peter Wissing är senior konsult med en tydlig inriktning på varumärke och utveckling av varumärken på olika marknader. Han samarbetar med flera av Sveriges allra starkaste varumärken. Peters insikter ger en samsyn runt varumärkets aktuella position i målgrupperna, vilket gör det enklare att sätta varumärkesmål. Målen blir konkreta och enkla att kommunicera i hela företagets organisation. Peters analyser stannar sällan där utan går vidare med varumärkets operativa egenskaper, t ex prisnivå, kvalitet och service. Egenskaper som i sin tur påverkar målgruppens syn på varumärket och den upplevelse varumärket ger. Dessa operativa egenskaper är något som du som varumärkesägare kan arbeta vidare med och utveckla, så att den övergripande varumärkespositionen utvecklas positivt.

Hållbarhet

Kaj Török är Chief Reputation & Chief Sustainability Officer Max Burgers. Kaj har flera gånger utsetts till en av Sveriges 100 mest inflytelserika personer i gröna frågor och han har arbetat med kommunikation och hållbarhet sedan 1996 vilket gjort honom till en pionjär inom området. Kaj har en bakgrund från bland annat Det Naturliga Steget. Han var också med och grundade hållbarhetskommunikationsbyrån Futerra Stockholm.

Byråval

Ann Baron är rådgivare med fokus Byråval. Med bred erfarenhet från kommunikation på reklambyrå, i ideell organisation, i det privata och offentliga näringslivet och under många år som egen företagare inom försäljning, digitalt utvecklingsarbete, affärsutveckling, varumärkesinsikter, strategiskt och operativt arbete på många olika plattformar förstår jag vikten av ett bra partnersamarbete.

Employer Branding

Christine Bard är senior konsult inom Employer Branding, insiktsarbeten och varumärkesutveckling. Hon har lång erfarenhet av att utveckla och stärka samarbetet mellan Marknad, Kommunikation och HR inom stora organisationer. Syftet med att överbrygga gapet är skapa samarbetsdrivna strategier för att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla såväl medarbetare som kunder. 

B2B Marknadsföring

Mikael Stange har + 20 års erfarenhet av marknad- och kommunikation inom B2B (de senaste sex åren som marknadschef för DHL) och är väl medveten om de utmaningar du inom en B2B-tung organisation kan ställas inför. Med Mikael kan du bolla marknadsföringsstrategier, sponsorskap, aktivering av koncept och kampanjer. Men också hur du kan jobba tightare och skapa förståelse för marknads roll gentemot sälj. Eller hur du “B2B” jobbar långsiktigt med varumärkesbyggande. Mikael har en bakgrund först inom journalistik, därefter som copywriter och har även undervisat i kreativt skrivande på Forsbergs skola. Mellan 2022-2024 satt Mikael som styrelsemedlem i Sveriges Marknadsförbund. Idag jobbar Mikael i det egna bolaget Commercial Insights, som specialiserar sig på insiktsdriven kommunikation, rapporter och underlag.

Har du en fråga till Sveriges Marknadsförbunds rådgivare redan nu?
Hör gärna av dig! info@svemarknad.se


Fritt för medlemmar!


Anmälan

1. Anmäl dig nedan.
2. En timme innan webbinariet får du länken för att kunna delta.

Dag: 22 januari
Tid: kl 09.00 – 11.00
Plats: Online via Teams
Anmälan: se nedan

Noshow debiteras
Avbokning sker senast 2 vardagar innan eventet men platsen kan alltid överlåtas till annan person – namnjustering sker till annika@svemarknad.se
Vid utebliven närvaro utgår avgift på 395 kr ex moms. Vi reserverar oss för ev. ändringar i programmet.