Sveriges Marknadsförbund bildades 1919 och verkar nationellt såväl som internationellt.
Dess huvudsäte är i Stockholm. Sveriges Marknadsförbund är en intresseorganisation. Företag, organisationer och myndigheter är medlemmar. Lokala marknadsföreningar är medlemmar i förbundet tom 31 december 2018.
Sveriges Marknadsförbund värnar om marknadsförares och kommunikatörers professionella intressen. Förbundet bevakar nyheter, trender, tekniker och marknadsföringsforskning, dvs allt vad som händer i marknadskommunikationens samtliga discipliner. Förbundets uppgift är att förse medlemmar med information och ge möjlighet till kompetensutveckling och kunskap. Det görs på olika arenor och i olika plattformar samt i sociala medier.
Förbundet har även fri rådgivning i marknadsföringsfrågor för sina medlemmar.
Förbundet är statlig remissinstans i frågor som gäller lagar, regler och förordningar kring marknadsföring.
Sveriges Marknadsförbund är ansvariga för följande utmärkelser: Årets Marknadsföringsbok och Årets Marknadsföringsforskare. Under 2018 delar Fonden för Exportutveckling ut utmärkelserna Export Hermes och Upcoming Star under Tendensdagen. Under Tendensdagen 2018 delar Sveriges Marknadsförbund även ut priset till Årets Marknadsförening.
Sveriges Marknadsförbund arrangerar varje år Tendensdagen som är branschens stora kunskaps- och inspirationsdag. Sveriges Marknadsförbund ger ut E-tidningen Trender & Tendenser med 10 nummer per år. Tidningen bevakar alltifrån forskningsrön, marknadsjuridik, internationell varumärkesprofilering till kampanjer, trender och lagstiftning.
2019 – Sveriges Marknadsförbund firar 100 år!
2018 – En marknad i kraftig förändring ger nya villkor.
Sveriges Marknadsförbund gör en strukturell och organisatorisk förändring i ett led att modernisera Förbundet. De autonoma lokala marknadsföreningarna kan köpa tjänster on demand utifrån sina speciella villkor, behov och lokala marknad, dvs de tjänster och produkter som är av intresse för just den föreningen. Det finns således inget krav på att en förening måste vara medlem i Förbundet. Och de lokala marknadsföreningarna, där majoriteten av dem drivs av ideella eldsjälar har aldrig varit kollektivt anslutna. Däremot får de lokala marknadsföreningarna gärna vara medlemmar men då till samma peng som de andra medlemmarna.
Under 2018 delade Sveriges Marknadsförbund ut två priser: Årets Marknadsföringsbok och Export Hermes. Export Hermes delas ut tillsammans med Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening, Föreningen Företagsekonomiska Institutet 1888 och Föreningen Mercuri-Schartauranerna.
2017 – E-tidning
E-tidningen Trender & Tendenser skapas. Chefredaktör är Carin Fredlund som har över 30 års erfarenhet av bevakning och analys av reklam- och varumärkesfrågor. Sveriges Marknadsförbund återgår till eget kontor och egen personal. Elisabeth Trotzig, Sveriges Reklamombudsman väljs in som ordförande för Sveriges Marknadsförbund.
2016 – Sveriges Marknadsförbund återgår till eget kontor med egen anställd personal.
2015 – Sveriges Marknadsförbund fortsätter utveckla sitt erbjudande och sin kommunikation.
Ett steg är lanseringen av en ny webbplats.
2014 – Sveriges Marknadsförbund får ny vd
Francesca O’Brien Apelgren, är ny vd för Sveriges Marknadsförbund. Förbundet delar personal med Marknadsföreningen i Stockholm. Förbundet består idag av 29 lokala marknadsföreningar och cirka 800 företag. Totalt är cirka 10 000 marknadsförare i Sverige medlemmar.
2012 – Peter Nyström blir ordförande för Sveriges Marknadsförbund
2010 – Ny hemsida ger förbättrad service till medlemmarna
Sveriges Marknadsförbund lanserar en uppdaterad hemsida med en rad förbättringar i syfte att snabbare nå ut med mer aktuellt utbud till besökarna. Det görs också en satsning på att uppmärksamma svenska marknadsföringsforskning.
2009 – Ny tidning
Medlemstidningen Tendens Special byter format. Istället för ett nyhetsbrev blir det ett mer omfattande magasin med både korta notiser och fördjupande artiklar. Chefredaktör: Kenneth Andrén. Meg Tiveus väljs in som ordförande för Sveriges Marknadsförbund
2008 – Ny VD
I augusti tillträder Jan Fager tillträder som VD för Sveriges Marknadsförbund.
2007 – Medlemsantalet ökar
Antalet medlemmar uppgår nu till drygt 900 företag och organisationer. Till förbundet hör också ett 30-tal lokala marknadsföreningar runt om landet, som i sin tur har omkring 8000 individuella medlemmar.
2001 – Ny utmärkelse
Förbundet utnämner för första gången Årets Marknadsförare för att belöna och stimulera skickliga marknadsföringsinsatser. Samma år skapas en leverantörsguide på hemsidan som en service till medlemmarna.
1998 – En bokhandel helt fokuserad på marknadsföring
Nu skapas en bokhandel på webben för aktuella marknadsföringsböcker. Den växer snabbt och är numera Sveriges största bokhandel för marknadsföringslitteratur.
1991 – Årets viktigaste bok
Förbundet utnämner Årets Marknadsföringsbok för första gången. Syftet är att premiera duktiga författare och uppmärksamma läsvärd marknadsföringslitteratur.
1989 – Sveriges Marknadsförbund arrangerar Tendensdagen med rubriken En gränslös dag för marknadsförare.
Temat är Sverige och EG. Hur profilerar man sig på en internationell marknad? Och hur ska vi möta den hårdnande konkurrensen här hemma? Sveriges Marknadsförbund, Sveriges Reklamförbund och Sveriges Public Relationsförening arrangerar tillsammans ett konferensprogram till Stockholmsmässans Företagsprofil.
1985 – Arbetet med utmärkelser startar
För första gången delar förbundet ut utmärkelsen Årets Marknadsförening. Vinnaren utses bland landets lokala marknadsföreningar.
1979 – Bertil Waborg, Svenska Telegrambyrån väljs till ny ordförande.
1962 – Sveriges Marknadsförbund anställer en ny vd Göran C-O Claesson. Gösta Walldén avtackades.
1967 – Namnbyte igen
Sveriges Marknadsförbund antas som nytt namn för förbundet, istället för det tidigare namnet Svenska Försäljnings- och Reklamförbundet .Sveriges Marknadsförbund arbetar för effektivare, konsumentinriktad marknadsföring. Bland företagsmedlemmarna märks banker, försäkringsbolag, industri- och handelsföretag, annonsbyråer, konsultföretag, tidningar och andra media. Det finns också 24 lokala föreningar som är medlemmar i SMF samt 36 organisationer som är representerade i Förbundet. Det är bland annat Annonsbyråernas Förening, Handelskamrarnas Nämnd, Hushållslärarnas Riksförening, Annonsörföreningen, Exportföreningen, Grossistförbundet och Industriförbundet.
1966 – En ny utbildning för marknadsförare
Marknadsekonomutbildningen skapas, som en vidareutbildning för redan yrkesverksamma. Sedan dess har 20 000 elever blivit diplomerade på TBV, IHM, RMI-Berghs, EFL, Marknadsinstitutet och Wallininstitutet.
1966 – Marknadsekonomutbildningen skapas, som en vidareutbildning för redan yrkesverksamma.
Sedan dess har 20 000 elever blivit diplomerade på TBV, IHM, RMI-Berghs, EFL, Marknadsinstitutet och Wallininstitutet.
1953 – Initiativ för reklam- och kommunikationsutbildning
De första eleverna tas in på Institutet för Högre Reklam och Kommunikationsutbildning (IHR), en efterakademisk utbildning. Sedan dess har nära 3000 elever utexaminerats från utbildningen.
1952 – Reklamförbundet kompletteras med försäljning
Förbundet döps om till Svenska Försäljnings- och Reklamförbundet, från det ursprungliga namnet Svenska Reklamförbundet.
1945 – Dags för en tidning
Förbundet ger ut sin första egna egna tidskrift: Den svenska marknaden. Marknadsförbundets nästa tidning kallades Tendenser. Därefter blev Komet det officiella organet och nu är det tidningen Trender & Tendenser.
1935-36 – Opinion och regelbildning
Förbundet tar initiativ till att etablera Reklamförbundets Opinionsnämnd. Tillsammans med Tidningsutgivarna skriver man ”Reklamens Grundregler”.
1930-talet – Sveriges lokala marknadsföreningar växer fram
De första lokala föreningarna grundas i Stockholm, Göteborg, Helsingborg, Malmö och Örebro.
1919 – Sveriges Marknadsförbund grundas
Svenska Reklamförbundet uppstår, vilket är embryot till Marknadsförbundet ”i ett folktomt, fridfullt Stockholm, fritt från skyltningar och reklam”. Axel Wenner-Gren är initiativtagare till förbundet. Målsättningen var ”upplysning, utbildning, forskning och sanering”. Medlemmarna bestod till en början av 28 fysiska personer i reklambranschen, vilka satsar 15 kronor vardera.