Influencing i B2B
onsdag, 18 september, 2024 kl 08:30 – 12:30
Hur kan B2B-företag arbeta med influencer marketing?
Kursen innebär kunskapsinhämtning, förståelse och grundläggande strategiska idéer för hur B2B-företag kan arbeta med influencer marketing. Målet är att ha en egen idé för att exekvera de olika delarna.
Kursens upplägg:
- Vad är B2B influencer marketing? Vi går igenom den modell som vi arbetar efter och ger en grundläggande bild av hur det är en pusselbit som behövs i en digital försäljningsstrategi.
- Varför influencers och sociala medier – en genomgång om att bygga varumärke med hjälp av referensmarknadsföring och hur det ser ut i sociala medier idag (underhållning, köpt vs organiskt, B2C influencer marketing).
- Vad är viktigt hos en influencer? Att förstå influencer marketing är att förstå influencers och vi går igenom vad en bra influencer innebär.
- Pusselbitarna.
- Att arbeta med externa influencers. Vem kan göra det och hur går det till? Vi går igenom strategi, sourcing och en bra process för arbetet.
- Att arbeta med interna influencers. Hur utvecklar man sina egna experter och talespersoner till att bli influencers i sina egna kanaler? Vad är det som är viktigt?
- Att arbeta med ambassadörer och partners som influencers. Hur kan man som företag arbeta med sina anställda och partners som influencers. Vad är det som behövs och hur säkrar man upp varumärkets integritet.
- Att sammanställa ett B2B influencer marketing case
- Sourcing, brief och att komma överens/ge mandat
- Arbeta med köpta sociala medier för att stärka influencer marketing
- Rapporter och KPIer – vad är det som krävs.
Du möter två experter på detta:
Deeped Niclas Strandh, välrenommerad strateg i sociala medier och under lång tid inriktad på att bygga varumärken både genom logotyper men också genom människor.
Ruby Jankkila, influencerspecialist med hög kreativitet och lång erfarenhet av att hitta rätt person till rätt varumärke.
Deeped Niclas Strandh och Ryby Jankkila arbetar med B2B influencer marketing på AplusM. AplusM utvecklar och utbildar företag och koncerner i att använda de interna och externa tillgångar som människor med hög influens är. Allt från anställda, experter och ledning och externa personer med expertis eller kreativitet att berätta en historia ingår i den modell som AplusM utarbetat.
Kursdatum 18 september 2024
Anmälan: gör du nedan
Pris: 5.200 kr + moms för medlem (9.800 kr icke medlem)
Kursen sker live online och du kommer att få en länk till Teams
Dag: 18 september 2024
Tid: 08.30-12.30
Plats: Online. Teams-länk skickas
Anmälan: se nedan
Anmälan är bindande.
Sveriges Marknadsförbunds integritetspolicy.