Lokala marknadsföreningar
Årets Marknadsförening
I egenskap av paraplyorganisation för landets Marknadsföreningar utser och premierar Sveriges Marknadsförbund årligen Årets Marknadsförening till den lokala marknadsförening som utmärkt sig lite extra under året som gått.

Hitta din närmaste lokala marknadsförening
Sveriges Marknadsförbund är paraplyorganisation för Sveriges lokala marknadsföreningar. I dessa föreningar träffas alla marknadsföringsintresserade i en region.

Fd Kristianstad
Nordost-Skåne
Årets Marknadsförening 2017
Motiveringen är: ”Detta pris går till en Marknadsförening som har fått publicitet långt utanför sin regions gränser. Denna Marknadsförening har lyckats med konststycket att få in en 4 sidor lång artikel med foton i Dagens Industri. En bedrift som helt klart är värd att uppmärksammas. Mest känt är föreningen för sina stora affärsnätverk: Partner- och Chefsnätverket som engagerar hundratals människor. Därtill arrangerar föreningen frukostseminarier och en återkommande heldag; Konvent Framtid med en mängd spännande talare. Aktivitetsnivån är minst sagt hög i föreningen. Många medlemmar i Partnernätverket uppskattar också den årliga hemliga resan.
Denna Marknadsförening växer stadigt i medlemsantal och har i dagsläget drygt 1.000 medlemmar. Föreningen stärker således sin position trots att den lokala konkurrensen är stenhård. Det finns många starka aktörer i denna region som har fått känna på att de inte är ensamma om att stärka marknadschefens profession. Så en stor eloge till personalen med Kristina Cohn Linde i spetsen som är värda all cred. Årets lokala Marknadsförening 2017 är MIG, Marknadsföreningen i Göteborg!”
Sveriges Marknadsförbund önskar ett stort grattis till Årets Marknadsförening 2017 som är: Marknadsföreningen i Göteborg!

Tidigare vinnare
- 2017 – Marknadsföreningen i Göteborg
- 2016 – Marknadsföreningen i Stockholm
- 2015 – Marknadsföreningen i Nordost Skåne
- 2014 – Marknadsföreningen Gotland
- 2013 – Marknadsföreningen Gävleborg
- 2012 – Marknadsföreningen Halland
- 2011 – Marknadsföreningen Västerås
- 2010 – Marknadsföreningen Helsingborgsregionen
Kriterier Årets Marknadsförening
Föreningen skall visa medlemsnytta och verksamheten skall uppvisa utmärkta resultat. Alla föreningar stor som liten, arbetande med ideella eller anställd personal har lika möjlighet att tilldelas priset:
Följande punkter granskas under året:
- Programaktiviteter – regelbundna och aktuella program för marknadsförare och kommunikatörer
- Röster från medlemskåren (stickprov)
- Medlemsutveckling – juryn tar ej hänsyn till medlemsantal men tittar på medlemsutvecklingen
- Stabil ekonomi
- Engagemang och kommunikation i sociala medier och övriga kanaler
- Engagerad lokal styrelse, eventuell anställd personal och annan ideell arbetskraft.
- Mediagenomslag (lokal, nationell)
- Koppling och kommunikation på hemsida i relation med paraplyorganisation Sveriges Marknadsförbund
- Extra kreativ höjd – något extra (tex speciella kampanjer, medlemsvärvning eller dylikt)
Jury
Ordförande: Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund
Ledamöter: Carin Fredlund, chefredaktör Trender & Tendenser, Petter Schanche, Marknadsföreningen i Uppsala, Annika Forsberg, projektledare Sveriges Marknadsförbund
