Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Tendensdagen 2025

23 okt | 2025 | 09:00 13:00

PROGRAM

Tendensdagen 2025 på Konserthuset, Hötorget


TORSDAG 23 OKTOBER
Tid: Kl 09.00 – 13.00 (inregistrering från kl 08.30)
Plats: Konserthuset, Grünewaldsalen, Hötorget, Stockholm
Anmälan: Scrolla längst ner för att boka din plats.

ATT NAVIGERA I FÖRÄNDRING

Den politiska kartan ritas om. Gränser förflyttas. Förändringens vindar blåser. Vi är på väg mot Mars och klimathaveri på samma gång. Att orientera sig är svårare än det varit på flera decennier.
När förtroendet för traditionella auktoriteter vacklar har vi som marknadsförare både ansvar och möjligheter att agera. De företag och varumärken vi representerar har ofta större räckvidd och genomslagskraft än många andra samhällsaktörer. Inte sällan är det upp till oss att bestämma hur de ska användas.
Hur anpassar vi oss utan att tappa riktningen? Vilka värden håller oss på kurs när omvärlden skiftar? Vilka lärdomar behöver vi samla in för att hitta nya perspektiv? Vart blåser vinden, när väljer vi den och när går vi i motsatt riktning?

Förhoppningsvis kan årets upplaga av Tendensdagen hjälpa oss att hitta svar på frågorna.

Inledning av Konserthusets vd Susanne Rydén samt musik av Brasskvintetten

Kl 09.00-09.05

Joakim Agnas – trumpet
Mikael Nilsson – trumpet
Sarah Lindblom – horn
Karl Frisendahl – trombon
Karl-Johan Elf – tuba

Om årets tema: Att navigera i förändring

Kl 09.05-09.10

Francesca O’Brien, VD Sveriges Marknadsförbund Tendensdagens konferencier.


PROGRAMPUNKT 1

Kl 09.10-09.30

Alla är nöjda – men av helt olika skäl. Om att navigera kundrelationer i en tid av förändring

Hur ska man navigera kundrelationer i en tid där allt förändras snabbt? Nöjdheten bland kunder är fortfarande relativt hög, men skrapar man på ytan framträder en ny verklighet: alla är nöjda men av helt olika skäl. Företagskunder är ofta mer nöjda än privatkunder, och bakom varje snittbetyg döljer sig skiftande behov, krav och drivkrafter. Johan Parmler tar oss med in i kundnöjdhetens paradox och visar varför det inte längre handlar om att göra rätt saker, utan att göra rätt sak, för rätt kund, vid rätt tidpunkt.

Johan Parmler, VD och chefsanalytiker på Svenskt Kvalitetsindex.
Med en bakgrund inom statistik, ekonomi och affärsutveckling är han en av Sveriges ledande experter på kundnöjdhet och marknadsinsikter. Varje år hjälper han ett femtiotal företag att förstå vad som verkligen driver kunders förväntningar, upplevelser och lojalitet, och hur man agerar på det.


PROGRAMPUNKT 2 – Panelsamtal

Kl 09.30-09.55

Att vinna tillit i ett hackat medielandskap

Moderator: Brit Stakston
Panel: Anna Careborg, nyhetsdirektör SVT,
Linda Corsvall, kommunikationsdirektör, Socialstyrelsen,
Jonas Johansson, kommunikationschef, Länsstyrelsen i Stockholms län

I dagens medielandskap är alla avsändare. Algoritmer och strategiska aktörer påverkar vad vi ser i flödet och gör att gränsen mellan fakta och åsikter suddas ut. För samhällsaktörer innebär det både ett hot och en möjlighet. Tillit är det som håller ihop ett samhälle och har blivit en av vår tids mest avgörande tillgångar. En valuta som kan vinnas eller förloras beroende på hur kommunikationen sker. Hur kan vi bygga, bevara och återupprätta tillit i en tid präglad av strategisk manipulation och fabricerat AI-innehåll?   

Brit Stakston, mediestrateg och kommunikationsrådgivare
I sitt dagliga arbete analyserar hon medieutvecklingen och digitaliseringens effekter på samhällsutvecklingen med fokus på demokrati, medieutveckling och samhällsengagemang. Flitigt anlitad expert i medier och arbetar som kommunikationsrådgivare med spetskompetensen inom digitalisering. Driver även reportagesajten Blankspot tillsammans med journalisten Martin Schibbye. Styrelsemedlem i Svensk Biblioteksförening, Sveriges Tidskrifter och Svenska Wikimedia. 

Anna Careborg, nyhets- och sportdirektör SVT
Har som nyhetsdirektör ansvaret för SVT:s nyhetsutbud och medarbetare, från korrespondenterna ute i världen till de lokala reportrarna på SVT:s 50 redaktioner runt om i Sverige. Är även övergripande ansvarig för de initiativ SVT Nyheter initierat de senaste åren för att motverka desinformation – som SVT Verifierar och Nyhetskoll, en satsning tillsammans med UR på trovärdiga nyheter för tonåringar. Sitter bland annat i styrelsen för Utgivarna, som samlar svenska publicister, och i styrgruppen för Medier & Demokrati.  

Linda Corsvall, kommunikationsdirektör Socialstyrelsen
Som kommunikationsdirektör på Socialstyrelsen har Linda Corsvall de senaste åren ansvarat för myndighetens kommunikation både under en pandemi och under den så kallade LVU-kampanjen där myndigheten har i uppdrag att motverka desinformation. LVU – kampanjen har påverkat tilliten till Sveriges socialtjänster och myndigheten har arbetat med att skapa kommunikation och dialoger för att både korrigera felaktig information och för att bygga tillit. Det har haft påverkan både på arbetssätt, ledarskapet och val av kommunikationsinsatser.

Jonas Johansson, kommunikationschef, Länsstyrelsen i Stockholms län
Hanterar som kommunikationschef på Länsstyrelsen Stockholm, som också är högsta civila totalförsvarsmyndighet, regelbundet kriser i såväl den egna verksamheten som det omgivande samhället – däribland pandemin, Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina och förtroendekris för den egna myndighetsledningen.


PROGRAMPUNKT 3 – samtal

Kl 09.55-10.20

Demokratiska värden – aktivism eller överlevnadsstrategi

Anette Novak, Lars Strannegård, Johan Landeström

Ett medielandskap som fylls av AI-genererat innehåll: fakes, fördomar och fantasier.
En tilltagande maktkoncentration där världens mäktigaste köper medier och distributionsplattformar – för att påverka innehållet och manipulera användarna.
Välfinansierade krafter som sprider narrativ om ljugande medier, värdelösa tjänstemän, politiserade akademiker och stämplar alla som tror på demokrati och medmänsklighet som ”aktivister”.
Makrotrenderna är mörka. Många tystnar och väljer bort att försvara oberoende journalistik, akademisk frihet och sina medmänniskor.
Men mitt i denna oroande utveckling finns aktörer som vågar investera i och stå upp för de värden som demokratin bygger på. Och som anser att det är värt det.”

Anette Novak, journalist, mediestrateg och tidigare myndighetschef
Med en framgångsrik ledarkarriär inom svenska nyhetsmedier har Anette byggt djup kunskap om bland annat medielogik, digitala förändringsprocesser och mediernas roll i det alltmer komplexa informationsekosystemet. På senare år har hon som VD lett Svenska Filminstitutet, IT- och designforskningsinstitutet RISE Interactive, regeringens medieutredning och varit mediemyndighetschef. Hennes breda expertis – som omfattar allt från innehålls- och affärsfrågor till användarmönster, digital teknik och policy – har lett till styrelseuppdrag i bland annat Sveriges Radio, World Editors Forum och EIT Culture & Creativity. Anette är ordförande i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens avdelning för Informationsteknik och blivande hedersdoktor vid Umeå Universitet.

Lars Strannegård, professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholm
Lars Strannegård disputerade vid Göteborgs universitet år 1998. Efter disputationen flyttade Strannegård till Handelshögskolan i Stockholm där han utnämndes till docent år 2002. Han har genom sin forskning stor kännedom om framtidsfrågor som hållbarhet, internationalisering, bildning och kreativitet. Han är en internationellt välkänd forskare och har varit gästforskare vid bland annat Stanforduniversitetet, University of St. Gallen samt Svenska kulturinstitutet i Paris.

Johan Landeström, marknadschef Försvarsmakten
Många års erfarenhet av marknadsföring och affärsutveckling i olika roller. Bland annat som marknadschef och varumärkesstrateg på Apoteket AB men även som konsult och då arbetat med varumärken inom bl.a. bank, finans, tech och retail. Johan är en ofta anlitad föredragshållare.


PROGRAMPUNKT 4

Kl 10.20-10.40

Självregleringens betydelse i dagens reklamlandskap

Med avstamp i både historien och dagens snabbrörliga medielandskap diskuterar Reklamombudsmannen hur nya trender, teknologier och konsumentkrav påverkar granskningen av reklam. Genom exempel från aktuell praxis och reflektioner från ett långt yrkesliv belyses RO:s roll i en tid där etiken sätts på prov – och där RO behövs mer än någonsin.

Peter Knutsson, RO Stiftelsen Reklamombudsmannen
Peter Knutsson är sedan augusti 2024 reklamombudsman. Han har varit departementsråd på Justitiedepartementet och Finansdepartementet med ansvar för bland annat konsumentfrågor, spelmarknad och offentlig upphandling. Peter har även arbetat på Finansinspektionen, Konsumentverket, Konkurrensverket och EU-kommissionen.


PROGRAMPUNKT 5

Kl 10.40-10.55

Årets Marknadschef – B2B

Årets Marknadschef – B2C

Vem blir Årets Marknadschef 2025? Vinnarna presenteras och därefter en föreläsning med best practice av vinnarna i kategori Årets Marknadschef B2B samt Årets Marknadschef B2C.

Vinnarna förra året: Årets Marknadschef B2C Helena Gouveia IKEA, Årets Marknadschef B2B Cecilia Forsberg Telia.


TÄVLING

Kl 10.55-11.00

Tendensdagens gäster har möjlighet att vinna ett fint pris.


PAUS

Kl 11.00-11.30


TÄVLING

Kl 11.30-11.35

Tendensdagens gäster har möjlighet att vinna ett fint pris.


PROGRAMPUNKT 6

Kl 11.35-12.00

Framtidens viktigaste marknadsroll är….

Den snabba utvecklingen inom AI, Crispr-teknologin, kvant och Med Tech gör att vi kommer må bättre, vara friskare och leva längre. Och med det kommer också att vi kommer behöva jobba längre. Men med vad och hur? Vilka kunskaper och egenskaper kommer krävas av oss och våra kollegor och andra och hur kommer vi dit?

Fredrik Hildebrand, framtidsspanare
Fredrik Hildebrand är framtidsspanare, föredragshållare, fd CMO på Esatto och fd Brand & Communications Director på Creuna. Under de senaste tjugo åren har han gått från analog Art Director till digital evangelist men fortfarande med det humanistiska i centrum. Han har trendspanat från bl a SXSW på nationella och internationella scener under snart tio år och är en återkommande föreläsare på Berghs School of Communication och har dessutom designat en cirkulationsplats på Öland.


PROGRAMPUNKT 7

Kl 12.00-12.25

Årets Varumärke koras


Juryn för Årets Varumärke:
Johan Eriksson PWC (juryordförande), Francesca O’Brien Sveriges Marknadsförbund,
Tom Thörnblom Lyko, Sara Abrahamsson Hammer & Hanborg, Peter Wissing Evimetrix,
Rolf van den Brink Dagens Opinion


PROGRAMPUNKT 8

Kl 12.25-12.55

Är mångfald framtiden – eller gårdagens snack?

Medan DEI monteras ner globalt, ställer Aaron Kroon frågan som många undviker: hur bygger man egentligen en framgångsrik affär på mångfald – på riktigt? I sin föreläsning utmanar Aaron det bekväma och visar hur mod, riktning och affärsfokus gör mångfald till ett verktyg för att leda, inte följa.

Aaron Kroon, tidigare hög chef på bla Schibsted och Vattenfall. Nu eget bolag Black Batman
Aaron Kroon är en banbrytande ledare och tidigare toppchef inom näringslivet med roller som innovationsdirektör på Vattenfall, nordisk HR-direktör på Schibsted och HR-direktör på Blocket i bagaget. Idag driver han förändring som entreprenör, författare och VD, och är Sveriges ledande expert på mångfald och inkludering. Aaron har prisats för att ha skapat Sveriges mest inkluderande arbetsplats och har under 2024 utsetts till en av Sveriges 100 mäktigaste personer och en av landets tre främsta ledare. Hans bästsäljande bok All Inclusive: Nycklarna till ett inkluderande ledarskap har fått stor uppmärksamhet och resulterat i en slutsåld show på Oscarsteatern i november 2024. År 2025 rankades han dessutom som nummer 5 på listan över Sveriges superkommunikatörer.

AVSLUT

Kl 12.55-13.00

Sammanfattning: Att navigera i förändring

Francesca O’Brien, VD Sveriges Marknadsförbund Tendensdagens konferencier.


ANMÄLAN

Dag: 23 oktober
Tid: Program kl 09.00 – 13.00
Plats: Konserthuset, Hötorget, Stockholm
Pris: Kostnadsfritt för medlemmar. Icke medlem 5.500 kr + moms

Alla deltagare får en goodiebag!

Anmälan är bindande
Platsen kan överlåtas till annan person – namnjusteringar sker till annika@svemarknad.se
Vid avbokning el utebliven närvaro utgår avgift på 995 kr ex moms.

GDPR
Fotograf och filmteam är på plats. Meddela till info@svemarknad.se om du inte vill vara med på bild eller film.


FULLBOKAT – ANMÄL DIG GÄRNA TILL VÄNTELISTAN NEDAN – vi återkommer till dig när/om du har fått en plats.

VÄNTELISTA:

Samarbetspartners: