20 september 2018

Yes! Inte bara drygast. Starkast också!

Idag, den 20 september, redovisades Evimetrix ännu en upplaga av Swedish Brand Awards. Där framgår att Yes är Sveriges starkaste varumärke. Och det är inte första gången som Yes hamnar högst upp i den totala rankingen.

Yes, Sveriges starkaste varumärke.
Yes, Sveriges starkaste varumärke.

Undersökningen, som gjordes första gången 2002, mäter erfarenheter och attityder för drygt 500 varumärken i ett 35-tal branscher. Över 6 000 personer ingår i undersökningen.
Något som är speciellt intressant med Evimetrix-mätningen är att den baseras på Nöjd Kund Index och man sedan väger NKI mot kännedom. Resultatet blir varumärkets totala styrka. Detta gör det också möjligt att jämföra varumärken med varandra, oberoende av kategori eller storlek.
Yes, har i princip alltid legat i den absoluta toppen och aldrig ramlat av prispallen.
I september-utgåvan av Trender & Tendenser konstaterar också Lars Källgren, på Cabomba, Trout & Partners, som i många år arbetat med positionering, att Yes äger positionen ”drygt” och inget annat varumärke kan komma i närheten.
Procter & Gamble, som äger Yes, har också arbetat oerhört konsekvent med varumärket i flera decennier och har aldrig låtit sig frestas att byta spår. Även om det bara är i Sverige som diskmedlet heter Yes. Det lanserades som Fairy i England 1950 och har det namnet på de flesta andra marknader, med några få undantag.
”Vi är otroligt stolta över vårt varumärke, både som hand- och maskindiskmedel. Att vinna Evimetrix Swedish Brand Award ser vi som ett kvitto på att hårt varumärkesarbete och konsekvent kommunikation över tid ger resultat.” sa Eliza Forsaeus, varumärkeschef, YES, Procter & Gamble, i en kommentar.
Förra årets vinnare, Gekås i Ullared, ligger kvar på prispallen, men har halkat ner till tredjeplatsen.
På andraplatsen ligger Astrid Lindgrens Värld. Ett varumärke som satt Vimmerby på kartan. De har klättrat snabbt uppåt och låg på 20:e plats 2015. Tog tre kliv uppåt 2016 och svingade sig upp till femte platsen förra året.
En nykomling i mätningen är Systembolaget. De mäts för första gången i år och når då plats 5. Ett bra betyg och lite av ett bevis på att Sveriges alkoholpolitik har sin styrka – även varumärkesmässigt.
Rankingen ser ut så här, vinnare totalt respektive kategorivinnare:
Totalvinnare i årets mätning
Total-ranking, oavsett kategori

Vinnare i de olika kategorierna
Vinnare i de olika kategorierna