Nu riskerar fler att dras med i fallet. Oron växer också bland konsumenter som betalt för produkter online.
Enligt en undersökning från september skulle hälften av Woolworths kunder inte sakna kedjan om den försvann. Endast 14% menade att de skulle sakna kedjan ”mycket”, enligt ICM. Därför kom det inte som någon större överraskning när Woolworths begärdes i konkurs den 26 november. Pengarna rann ut.
Jeremy Batstone-Carr, analytiker vid Charles Stanley & Co i London, förklarar att kedjans fall är ett tecken på att situationen inom konsumentledet är en ”vattendelare” där fler utslagningar är att vänta. ”Det är ett utbudsproblem i landet – det finns för många butiker. De konkurrerar med budgetbutikerna och återförsäljare på nätet”, säger han till Bloomberg.
På forum på nätet pågår en upprörd diskussion bland många kunder som beställt varor via Woolworths nätbutik och betalt produkterna i förskott. De vanliga butikerna ska hålla öppet till efter jul men försäljningen via nätbutiken har bommat igen. Produkterna kommer heller inte att skickas ut till kunderna vilka istället lovats en återbetalning. Men enligt brittiska media står många konsumenter tomhänta med varken sina beställa produkter eller pengarna. Det faller nu på revisionsfirman Deloitte att reda ut situationen och lugna kunderna.
Oro väcks också bland konsumenter som köpt en vara som visar sig trasig. Det är till säljaren man som konsument ska vända sig om man fått en skadad eller på annat sätt felaktig vara. Men har bolaget satts i konkurs finns inget att göra, framhåller professor Geoffrey Woodroffe, redaktör för brittiska Encyclopedia of Consumer Law. I viss mån är man dock skyddad av kreditkortsföretaget om man använt kreditkortet vid betalning.