Vinmarknaden i USA beräknas vara värd $30 miljarder. Men många aktörer har misslyckats med vinhandel på nätet på grund av det komplicerade regelverket.
Amazon.com ger sig in i vinhandel on-line ännu en gång. 1999 förvärvade e-handelsföretaget 45% av aktierna i Wineshopper.com, men tvingades sälja till konkurrenten Wine.com redan året efter. Vinhandel on-line är förenat med många problem.
Då ville man försvåra för gangstersyndikaten att smuggla sprit mellan stater. Regelverket begränsar fortfarande handeln med alkohol mellan delstaterna. Reglerna gör att den största aktören, Wine.com, bara säljer vin i 26 delstater bland annat därför att man som vinhandlare måste ha ett eget lager i varje delstat.
Vin är dessutom svårt att transportera. Vinflaskor är tunga och ömtåliga. Dessutom kräver lagringen viss temperatur. Amazon.com har förutsättningar att slå sig fram inom vinhandel på nätet och har resurser inom teknologi, logistik och ekonomi och därtill ett brett distributionsnät. I kraft av sin storlek kan Amazon dessutom utöva påtryckningar i Washington för att ändra på de otidsenliga reglerna om handel med alkohol.