Millward Brown mäter vad de kallar D-värde, en kombination av ha-begär och pris. Utmaningen är att hitta skärningspunkten, där konsumenters begär precis matchar det pris de är villiga att betala. För högt pris riskerar att skrämma bort kunden, för lågt offrar marginalen. Inget nytt kanske, men D-värdet är ett verktyg som gör det mätbart. Åtta av tio konsumenter anger varumärket som en viktig faktor för köp. Endast 7% går enbart på priset.
Världens mest prisvärda varumärken
1. Amazon
2. Colgate
3. Nokia
4. Pampers
5. Visa
6. Coca Cola
7. Microsoft
8. McDonalds
9. Nescafe
10. Lidl
Nyligen gjordes en annan studie i USA för att undersöka amerikanska män och kvinnors relation till landets största varumärken. Där undersöktes relationen till varumärken både på en medveten och undermedveten nivå (s.k. neuromarketing), vilket ledde till några otippade vinnare. Det varumärke som män åtrår mest, enligt studien, är tandkrämsmärket Crest. Förklaringen tros vara att det är ett varumärke som många vuxit upp med i hemmet. För kvinnor rankades Johnson & Johnson allra högst, vilket i sin tur förklaras med att det är ett märke man använt för att ta hand om sina små barn.
Källa: Millward Brown, Buyology, Forbes.com