Förbundet fick tag på Henric Byström, ordförande för Marknadsföreningen i Värmland, som kunde berätta om såväl en spännande vår för föreningen som förra årets kidnappningsdrama!
Hej Henric! Varför är du aktiv inom Marknadsföreningen i Värmland?
– Vi lever i en spännande tid där medielandskapet ritas om och nya kanaler tillkommer ständigt. Marknadsföreningen har en viktig roll genom att följa utvecklingen, utbilda, inspirera och lyfta fram bra kommunikation och marknadsföring som görs i Värmland. Det här är något jag vill bidra till och därför är jag aktiv i föreningen.
– Till vardags är jag projektledare på digitala byrån Sticky Beat där jag jobbar med kunder som Coca-Cola, H&M och Trygg-Hansa. Privat gillar jag att snickra, umgås med familjen och slappa vid sommarstugan.
Berätta lite om föreningen i Värmland – vad utmärker er?
– Vårt största arrangemang är Guldvargen – Värmlands motsvarighet till Guldägget. 2015 är det 23:e året som tävlingen genomförs och prisutdelningen sker på den årliga Guldvargengalan. I år blir den en del av en ny gala som heter 100° Karlstad där även andra priser kommer att delas ut, så istället för dryga 200 personer blir det förhoppningsvis runt 1000 personer i galapubliken.
– De senaste åren har vi jobbat hårt på att förbättra tävlingen. Allt från tävlingsregler, kategorier och jury har setts över och i år har vi en mycket namnkunnig och kompetent jury som själva har vunnit både Guldägg och 100-wattare.
– Förra årets Guldvargen-gala fick oväntad publicitet förresten. Varghuvudet, som hade tjänat som vandringspris sedan 90-talet, kidnappades på skoj efter prisutdelningen. När kidnapparna skulle hämta tillbaka vargen, som de låst in på herrtoaletten, fann de den i tusen bitar. Händelsen uppmärksammades av såväl TT som Aftonbladet med rubriken ”Vargen klarade inte efterfesten”.
Vilka aktiviteter har ni på gång härnäst?
– Ja, utöver våra frukostföreläsningar, som äger rum en gång i månaden, är det Guldvargen som står näst på tur. Bidragsanmälan pågår under januari månad och den 13 mars får vi veta vilka som vunnit.