3 november 2022

Varför ska man delta i kursen Hållbarhet & Kommunikation?

CARL-JOHAN SCHULTZ & MIKAEL BOTNEN DIAMANT

Hej Mikael och Carl-Johan, berätta lite kort om er själva och er bakgrund?

MIKAEL BOTNEN DIAMANT – jag är hållbarhetsstrateg på Doings och har en bred erfarenhet att arbeta med företag, organisationer och myndigheter med deras hållbarhetsomställning. Jag deltog i förhandlingarna om Agenda 2030 som en av UD:s sakkunniga delegater och har en bakgrund inom Röda Korset och Sida.

CARL-JOHAN SCHULTZ –  jag är hållbarhetsstrateg på Doings med en gedigen bakgrund i kommunikationsbranschen där jag arbetat med att utveckla några av Sveriges största varumärken i en mer hållbar riktning. Jag driver frågan i branschen och föreläser om hållbarhetskommunikation.

Varför ska man delta i kursen Hållbarhet & Kommunikation?

Om man vill få lite bättre förståelse och kunskap kring de hållbarhetsutmaningar som råder just nu och hur man kan vända dessa till sin fördel som företagare. Och hur/att allt hänger ihop och att man inte kan hantera saker var för sig. Att kommunikation kring sina hållbarhetssatsningar måste hänga ihop med hur affärsstrategin ser ut och hur hållbarhetsarbete går etcetera. 

Vilka viktiga kunskaper/insikter kommer deltagarna ta med sig efter kursen?

Mycket bredare förståelse för var ens egna utmaningar kan tänkas finnas och hur man kan gå vidare med dem. Och hur man ska se på sin hållbarhetskommunikation givet det. Vi kommer bland annat dela med oss av några principer att tänka på/förhålla sig till för sin hållbarhetskommunikation.

Vilka är era bästa tips för att gasa på sitt hållbarhetsarbete?

Nytänkande, mod, uthållighet och att vilja visa väg. Vi har aldrig stått inför en så stor utmaning som nu och det finns inget facit sedan tidigare på hur man gör och då krävs att man vågar och vill Det har vi sett i tidigare stora skiften att de som går ”all in” är de som kommer vinnande ut på andra sidan. 

Hur kompetensutvecklar ni er själva inom ämnet?

Utöver att försöka läsa på och hänga med just nu i allt som sker kring och i hållbariseringen får vi mycket kunskap i de projekt, seminarier och kunduppdrag vi är med på/jobbar med. Många kunder sitter idag på otroliga kompetenser men de har svårt att aktivera och förverkliga sina tankar, strategier mm. Och det är här vi kommer in:).

Vilka är era största utmaningar och möjligheter 2023?

Utmaning – i det politiska läget som råder just nu handlar det om att få människor att inte ge upp utan snarare tvärtom – att det är företagen och näringslivet som måste visa väg. En annan utmaning är  lågkonjunkturen och att få bolagen att inte välja bort hållbarheten för mer kortsiktiga prioriteringar. De som gasar nu är de som kommer gå ut som vinnare när allt vänder. Möjligheter – känns oändliga just nu eftersom hållbarhetsomställningen aldrig varit mer akut och aktuellt. många företag och bolag måste ändå se över sina verksamheter pga Ryssland, lågkonjunktur, de-globaliseringen, mm. Helt rätt tillfälle att göra det rätt hållbarhetsmässigt då istället och detta är det fler och fler som börjar inse.

Er bok ”Hållbariseringen – en guide för företag i omställning” är en av de nominerade böckerna till Årets Marknadsföringsbok 2022, vad har ni för tankar kring era chanser att vinna?

Det är ju ett väldigt fint sällskap böcker vi är nominerade tillsammans med men vi tror och hoppas att vi har ganska goda chanser ändå. Inte minst med tanke på ämnets aktualitet men också för att vi hoppas att juryn uppskattar vårt sätt att förenkla, skapa insikter och pusha läsaren till att faktiskt strida till verket och sätta igång. 

11 november – Kurs: Hållbarhet & kommunikation: Vad, varför och hur!