20 februari 2012

USAs mest åtrådda varumärken

Företaget Buyology, experter inom s.k. neuromarketing, har för andra året i rad gjort en undersökning som mäter människors djupaste, omedvetna kopplingar till olika varumärken.
Man har studerat hur män respektive kvinnor förhåller sig till några av USAs största varumärken och undersökt styrkan på och typen av relation till varumärket, både på en medveten och undermedveten nivå. En generell slutsats, också för förra årets undersökning, är att män och kvinnor dras till olika typer av varumärken och av olika anledningar. I år enades de två könen dock om en gemensam vinnare,  lågprisbolaget South West Airlines.
Kvinnor
1. Southwest Airlines
2. Google
3. Hallmark – cards
4. Dove – skincare
5. Jet Blue – airline
6. Kohl’s – department store
7. Lexus – cars
8. Target – retail
9. Neutrogena – skincare
10. Crest – toothpaste
Män
1. Southwest Airlines
2. Cadillac – cars
3. BMW – cars
4. Dove – skincare
5. Bed, Bath & Beyond – home
6. Apple – electronics
7. Google
8. Sharp – electronics
9. General Electric – energy
10. Macy’s – fashion
Buyology hävdar att 85% av våra beslut sker undermedvetet. Och genom att förstå människors känslomässiga relationer till produkter och varumärken får man en mycket djupare förståelse för köpbeteenden. Undersökningen omfattar mer än 220 varumärken som testats på 4000 personer i USA och har gjorts i samarbete med företaget uSamp.
Källa: Buyology, DailyMail, Forbes