Studien som gjorts bland ca 4000 personer i Storbritannien fann att över 50% av deltagarna i undersökningen surfar på nätet medan de tittar på TV. Endast 22% uppgav att de aldrig gör det. Hälften av de kvinnor i studien som internetsurfar medan de tittar på TV uppger det som troligt att de besöker shoppingsajter.
TV, både via program och reklam, kan ge impulser till köp och de nu så populära surfplattorna fungerar mer eller mindre som en digital kassa i tittarens knä. 13% av respondenterna svarade att de planerar att köpa en surfplatta under det kommande året, vilket Deloitte menar kommer att fortsatt driva det närmare relationen mellan TV och internetanvändning.
När det gäller reklaminslagens inflytande på surfbeteende var kopplingen starkast bland ungdomar (14-18 år). Bland dessa uppgav 20% att de hade upptäckt och sedan köpt en produkt för att de sett den på TV. Starkast påverkan på köp var dock att se varan i butik (32%) och därefter rekommendation från vänner och bekanta (21%).
En slutsats av studien är att shopping som drar nytta av mer informationshämtning på nätet, t ex genom jämförelsesajter för varor såsom försäkringar, telefoni, finanstjänster och resor kommer att påverkas mer av TV-tittandet än enklare konsumtionsvaror.
En intressant reflektion är vad det betyder för TV-industrin och hur de bäst kan reagera på denna möjlighet. Går vi mot kommissionsbaserad annonsförsäljning? En risk är att program som alltför tydligt skapats för att sälja varor kan skapa irritation och bli kontraproduktiva.
Källa. Deloitte, Marketingweek.co.uk