Så har abonnenterna fått oktober månads utgåva av Trender & Tendenser.
Där förklarar Les Binet och Peter Field varför marknadsförare idag lever farligt. De talade, bland annat om det, när Trender & Tendenser intervjuade dem när de nyligen besökte Stockholm för tala på ett seminarium om varumärkesutveckling, media och kommunikation.
Det farliga, enligt Binet och Field, är att mycket som vi lärt oss på senare tid har förstört möjligheterna för tillväxt. När konjunkturen vänder, kommer det att bli mycket tydligt.
De pekar både på vad som görs fel och hur man kan rätta till det och visar exempel på hur det kan fungera.
Ett företag som förstår det här är Procter & Gamble. De arbetar också konsekvent och långsiktigt med varumärkesbyggande reklam. Något som bland annat lett till att deras diskmedel,Yes, alltid ligger högst i kategorin Tvätt & Disk, när Evimetrix mäter Sveriges starkaste varumärken. I år blev Yes dessutom det starkaste varumärket totalt sett, alla kategorier i Swedish Brand Award. Och det var inte första gången.
Astrid Lindgrens Värd blev total-tvåa i mätningen. 20 procent av besökarna i parken där Astrid Lindgrens sagor blir till verklighet, kommer från utlandet. Allra flest från Tyskland. Men det kan nog bli fler amerikaner i framtiden, sedan tv-serien ”Allt för Sverige” i söndags utspelade sig i Katthult.
Lena Möller, marknads- och försäljningschef på Astrid Lindgrens Värld berättar mer om hur man arbetar för att ligga så nära Astrid Lindgrens sagor och ton i allt man gör.
Systembolaget är förvisso ett monopol, men också ett företag som mycket medvetet och långsiktigt arbetar för att deras varumärke skall stämma överens med deras vision och värdeord. Något som många, betydligt mer konkurrensutsatta företag skulle kunna lära sig mycket av.
I år var första gången som Evimetrix mätte Systembolagets varumärke inför Swedish Brand Award och de gick direkt upp till första platsen i sin kategori – Livsmedel – där ICA varit ohotad etta i åratal.Malin Forkman, som är chef för kommunikationsutveckling på Systembolaget och Hans Jungland, som är Systembolagets försäljningsdirektör, berättar om hur de arbetar.
Sofie Borgudd, som är insamlingschef på Hand in Hand, talade på Tendensdagen om hur organisationen arbetar med att ge kvinnor i fattiga länder möjlighet att starta företag och ta sig, sina familjer och sina byar ur fattigdomen. I Trender & Tendenser beskriver hon företag kan sponsra organisationen och ta del av utvecklingen.
Niklas Bondesson, doktor i marknadsföring, beskriver varför företag först måste bygga och vårda sitt varumärke, uppträda ärligt och transparent på marknaden och som arbetsgivare, innan de kan bredda sin kommunikation till att vara värdedriven.
Dessutom svarar Carola Määttä, kommunikationsdirektör på Polismyndigheten, på 20 frågor om sitt jobb, sitt varumärke och sig själv.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.