26 augusti 2019

Trender & Tendenser augusti – Utomhus går som tåget

Bild Trender & TEndenser_AugNytt nummer av medlemstidningen Trender & Tendenser

Detta nummer handlar om

  • Utomhus går som tåget – intervju med PR- och kommunikationschef Malin Otterström- Heljeberg
  • Är den framgångsrike ledaren en utopisk superhjälte?
  • Röstassistenter är inte en fluga
  • Experterna har fel – kriser drabbar sällan varumärket
  • Hur arbetar Dramaten med jämställdhetsfrågor

 

Hälsningar från chefredaktören

Jag heter Carina Englundh och jag har fått förtroendet att efter eminenta reklamjournalisten Carin Fredlund ta över chefredaktörsuppdraget för Trender och Tendenser. Jag är utbildad journalist och har en marknadsekonom utbildning i botten samt har under de senaste tjugo åren arbetat med marknadsföring och kommunikation för både stora och mindre varumärken. Strategin är att fortsätta att förvalta den analytiska ådran men jag kommer också att förädla vissa delar. Tidningen kommer att bli mer medlemsorienterad.
De som är medlemmar i Sveriges Marknadsförbund är marknadsförare
och kommunikatörer som jag vill ge bra verktyg och insikter i en fartfylld
och komplex omvärld. Marknadsförare och kommunikatörer arbetar hårt med att navigera mellan olika intressenter och uppdrag på olika plan och min uppgift är att belysa detta i artiklarna och reportagen. Jag kommer att arbeta tillsammans med gästskribenter och forskare inom marknadsföring och kommunikation.
I detta nummer kommer ni att få träffa
Robert Svensson, VD och grundare i Lennox PR, som kommer att belysa att varumärket klarar sig ofta sig bra i mediedrev och mediala kriser men kostnaden tas av personalen.
Lovisa van der Schoot, konsult på Assefa Communication har träffat
författaren, coachen och föreläsaren Dennis Westerberg och intervjuat honom om hur han ser på arbetsglädje. Han har träffat flera hundra personer med psykisk ohälsa, många av dem företagsledare som vill ”prestera bättre”. Dennis menar att det är en inre process och hans synsätt har inspirerat och förändrat många och att det finns tre tydliga principer att följa.
Viktor Einarsson, copy och AD på reklambyrån BBH i London, kommer att
belysa varumärkets nya plattform att höras på. Röstassistenter är inte en fluga utan är här för att stanna och kanske kommer dessa minska vår stress?
Magnus Söderlund, som är professor i marknadsföring och chef
för Center for Consumer Marketing (CCM) vid Handelshögskolan
i Stockholm, kommer från att berätta om nya rön inom forskning inom marknad och kommunikation.
Medlemsreportage från aktiviteter och kurser kommer att få mer utrymme och närmast i tiden ligger spännande kurser och den 17 oktober firas Sveriges Marknadsförbunds 100-årsjubileum på Tendensdagen.
Trevlig läsning hälsar
Carina Englundh, Chefredaktör Trender och Tendenser och övriga vänner på Sveriges Marknadsförbund.
Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund. Har du som medlem inte fått ditt nummer av Trender & Tendenser så hör gärna av dig till info@svemarknad.se
Trender & Tendenser skickades ut via mejl  26 augusti.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.