15 december 2016

Trender & Tendenser, december – Om att bygga upp. Och att riva ner.

Det gäller att veta vilka verktyg man skall använda för att bygga ett starkt och lönsamt varumärke. Och att inte heller plocka bort något, om man inte är säker på att det är rätt. I värsta fall kan det vara ett bärande element man tar bort.
Detta är lite av en röd tråd i decemberutgåvan av Trender & Tendenser.

Trender & Tendenser nr 4 2016 är här.
Trender & Tendenser nr 4 2016 är här.

Dan Landin, på Evidence Strategy, berättar om hur man inom NoA-gruppen arbetar med det strategiska analysverktyget Trax, för att finna svaren på varför människor väljer att köpa vissa varumärken och vad som gör att man är beredd att betala mer för andra.
Trax har utvecklats av Dan Landin, tillsammans med hans nuvarande kompanjon, docent Niklas Bondesson och bygger bland annat på ekonomipristagaren, Daniel Kahnemans forskning.
Ett konkret exempel på deras arbete är SAS, som var konkurshotat för bara några år sedan, men som fått luft under vingarna igen. Med hjälp av bland annat Trax har betalningsviljan hos SAS passagerare ökat med hundratals miljoner kronor.
Hur det arbetet gått till berättar SAS, Åkestam Holst och Bold mer om i Trender & Tendenser.
SAS utsågs i september också till det starkaste resevarumärket i Swedish Brand Award. En placering som i stort sett varit reserverad för Fritidsresor i flera år. Men i år knuffades de ner till en tredjeplacering i sin kategori i Swedish Brand Award.
Och idag är Fritte ett minne blott. Den tyska resekoncernen TUI, som idag äger Fritidsresor, har vinkat adjö till det gamla varumärket.
Hur det ska se ut nästa år, när det är TUI som ska mätas i Swedish Brand Award, kan man ju bara spekulera on.
För snart 20 år sedan köptes Fritidsresor också upp, av en annan internationell koncern – Thomson Group. De hade nyligen etablerats i Sverige med ett skolboksexempel av bra marknadsföring och reklam. Men, så snart de köpt Fritte, la de ner sitt eget varumärke. Fritidsresor var alldeles för starkt för att inte vårda vidare. Tyckte Thomson…
Samma resonemang har Thomas Cook Group, som äger Ving. De skulle aldrig drömma om att skrota sina starka, lokala varumärken.
Dessa olika förhållningssätt speglas också i nya utgåvan av Trender & Tendenser.
Värdet av bra reklam, kan aldrig nog understrykas. Docent Sara Rosengren och professor Micael Dahlén har forskat i vad det egentligen betyder och etablerat begreppet Reklamkapital. Något som varumärkena, men även de medier där reklamen finns med, har stor nytta av. Det är klokt att mäta sitt reklamkapital, så man inte slösar bort det i onödan. Exempelvis genom att kasta ut ett vinnande reklamkoncept.
Några företag som vet att förvalta och förränta sitt reklamkapital, speglas också. Samt några som mer ägnat sig åt kapitalförstöring.
Vinster av flera slag följer av företagens samhällsengagemang. Emil Didrikson på Tango Brand Alliance beskriver skillnader mellan csr och cause marketing och Christina Cheng på Sprillo talar om rekoism. Ämnen som blir allt viktigare idag. Stockholms Stadsmission är ett exempel på lokal, konkret csr. De belönades nyligen med en 100-wattare och berättar lite om sitt arbete.
Dessutom, svarar Carina Herly på Taxi Stockholm på 20 frågor om sig själv, Taxi Stockholm och deras varumärkesarbete i denna årets sista utgåva av Trender & Tendenser.
Tidningen ingår i medlemsavgiften för medlemmar i Sveriges Marknadsförbund och de lokala marknadsföreningarna. Men även icke medlemmar är förstås hjärtligt välkomna som prenumeranter. Ett årsabonnemang kostar 1 495 kronor + moms. Kontakta info@svemarknad.se för information och beställning. Eller gå direkt till beställningsformuläret här.
Carin Fredlund