Aldrig har väl marknadsavdelningens jobb varit så tufft och komplext som idag? Allt hårdare konkurrens från olika håll, branschglidning, mediefragmentering, reklamtrötthet och en på många sätt förändrad omvärld ställer höga krav på marknadsförare.
Men det finns lyckligtvis hjälp och vägledning att få.
Marknadsföringsforskningen har pågått i decennier och i denna utgåva av Trender & Tendenser bjuder vi på en rad mycket konkreta tips och råd, byggda på evidensbaserad kunskap.
Wiemer Snijders, arbetar i konsultbolaget The Commercial Works som hjälper företag förstå och tillämpa fakta för ökad effektivitet. Han förklarar varför de allra minsta kunderna är lika viktiga, eller kanske till och med viktigare, än de allra största.
Den australiske professorn, Mark Ritson, som är en av världens främste experter på marknadsföring och brand management pekar på fem frågor som alla marknadsförare behöver besvara. Och en sjätte som man kan strunta i. Dessutom formulerar han en checklista i sex punkter för effektiv brand management.
Per Lundbergoch Kaj Johansson är affärsutvecklare på Kapero och samarbetar med marknads- och kommunikationsavdelningar på flera av våra största företag och mediehus. De har sett hur utvecklingen gått mot allt mer uppsplittrade marknadsavdelningar med olika enheter skilda åt som av vattentäta skott. De ger sju råd för hur framtidens marknadsavdelningar bör organiseras och arbeta.
Dessutom svarar Meta Persdotter, kommersiell chef på Runsvengruppen AB/ÖoB på 20 frågor om sitt varumärke, sitt jobb och sig själv.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.