Marknadsföreningen är tillbaka från sitt studiebesök i Amsterdam och kan varmt rekommendera det som resmål. Staden är mycket spännande och aktuell, med sin starka startup-scen och fantastiska exempel på destinationsmarknadsföring.
Läs referat från våra mycket intressanta och givande studiebesök nedan!
Marknadschef Linda Volkers mötte Marknadsföreningen vid kontoret intill Rijksmuseums vackra fasad. Det var mycket inspirerande att lyssna på när hon berättade om strategin bakom museets imponerande ökning av antal besökare sedan nylanseringen för några år sedan. Några särskilda framgångsfaktorer nämns:
Linda berättade också att de postar en bild som någon besökare har ritat varje vecka i sina digitala kanaler. De samarbetar också med Entrepreneurs of Amsterdam nätverk med 4- och 5-stjärniga hotell. De har även vunnit flertalet utmärkelser för sitt arbete med marknadsföring.
Medieentreprenören Willem Sijthoff hälsade Marknadsföreningen välkommen på norska på Adfo Groeps kontor i Amsterdam. Willem är norsk/holländsk och förutom Adfo Groep i Holland även verksam inom norsk media.
Adfo Groep är en av Hollands ledande utgivare och innehållsproducenter inom marknadsföring och kommunikation. Koncernen har förändrats från att vara en producent av gratisdistribuerade tryckta tidningar till att utveckla en betald modell med en kombination av digitala och tryckta media. Ett fast pris ger tillgång till både och. Förutom digitala och tryckta medier producerar gruppen även events.
Willem är även investerare och sitter i styrelsen för nätauktionsföretaget Catawiki, som hade en tillväxt på enorma 45 000 procent mellan 2011 och 2014. Det utsågs förra året av Deloitte som det snabbast växande företaget inom media, teknik och telekom i Europa, Mellanöstern och Afrika. Catawiki, som grundades i Holland, finns nu i flera andra Europeiska länder och ska snart lanseras i Sverige.
–Vi är så tacksamma för att vi fick priset som Årets undersökningsbyrå 2015. Vi är ett härligt gäng som växer med en ny medarbetare varje månad. Den härliga stämningen bidrar också till att vi kan leverera till våra kunders belåtenhet, säger Martin Leeflang, vd på Validators, när vi från MiS är och hälsar på i deras coola kontor beläget i norra delen av Amsterdam. Det ligger i ett område där många heta startups just nu växer fram i snabb takt.
–Den stora utmaningen för oss är att få ihop ekvationen ”People don’t say what they do and don’t do what they say” fortsätter Martin.
Martin är även VD och grundare till Communication Analytics. Företaget har nyligen etablerat sig i Sverige och specialiserat sig på mätningar av den totala effekten av ett bolags alla marknadsinvesteringar.
MiS lovar Martin att han ska få komma till Stockholm och berätta mer för våra medlemmar om vilka tekniker man kan använda sig av för att få ökad insikt och kunskap. Allt handlar om kommunikation, enades vi om innan vi skildes åt för denna gång.
Kerstin Gerlagh tog emot Marknadsföreningen i Stockholm vid vårt besök på Svenska Handelskammarens kontor med utsikt mot Amsterdams Noord. Svenska företag är kända utomlands för säkerhet, hållbarhet och design, menar hon. Kerstin berättar också att många amerikanska byråer har Amsterdam som sin Europabas och att nylanseringen av Rijksmuseum var viktig för att attrahera nya marknader. Även framgångarna med iamsterdam nämns som ett viktigt inslag i sammanhanget.
Tack Kerstin för en inblick i Handelskammarens arbete med att matcha företag med storytelling. Det var intressant att höra om Amsterdams framgångar med att öppna nya marknader och locka kreativa startupföretag.
Fler bilder: