Den svenska videotjänsten Bambuser får ökad mängd anhängare från oväntat håll – Syrien. Mitt i det brinnande inbördeskriget har behovet att sprida information och videoklipp blivit av ökad vikt, framhåller Reuters. Vissa av sajtens klipp plockas senare upp av mediejättar som BBC, CNN eller AP och tjänster fungerar som en central kanal för aktivister i hela Mellanöstern.
Internationell media kastade sig över nyheten att det efterlängtade ABBA-museet ska bli verklighet. ”Svensk popmusik är en viktig del i vårt kulturella arv. Och Abba är ett av de mest kända varumärkena”, säger Björn Ulvaeus, en av initiativtagarna bakom museet, till Reuters. Hundratusentals besökare väntas vallfärda till museet. Andra popunder som nämns i artikeln är Roxette, Ace of Base, Europa och Kent.
Något oväntat hyllar statskontrollerade China Daily H&M för dess ”demokratiska” affärsmodell. Modebolaget öppnade i september sin 100:e butik i Kina och VD Karl-Johan Persson indikerade vid invigningen att Kina är bolagets snabbaste växande marknad. ”Vi skapar demokratiskt mode, och vi vill kunna sälja till alla” citerades han.
Scandinavian Eyewear och dess främsta märke SKAGA har köpts upp av Marchon Eyewear för att accelerera det New York-baserade bolagets globala expansion. ”Företaget har ett rikt arv och en formidabel historia”, säger Marchons VD. I Scandinavian Eyewears stall återfinns också märkena Oscar Jacobson, Pilgrim, Lexington och FACE Stockholm.
De mest populära litterära mobilapplikationerna för barn är sagoappar med starka karaktärer, skriver the Guardian. Som ett bra exempel lyfter de fram svenska Toca Boca som laddats ner över 10 miljoner gånger. Bolaget ”har byggt en brinnande lojalitet bland föräldrar genom design av starka karaktärer, och dess beslut att helt lämna all storytelling till barnen”,
Sverige är fullt av spännande entreprenörer, säger Skypes grundare Niklas Zennström till Bloomberg. Som företagare gjorde Zennström sig en förmögenhet på gratistjänster online. Men som investerare håller han sig borta från liknande bolag. ”Det är extremt svårt att bygga ett företag med en produkt som alla älskar, är gratis och inte har någon affärsmodell, och sedan skapa en affärsmodell”, säger han. ”Jag gjorde just det med Kazaa. Jag hade en halv miljard nedladdningar men det var inte en hållbar affär”. Hans riskkapitalbolag Atomico har investerat bland annat i ett online-betalningsbolaget Klarna och Angry Birds-skaparna Rovio.
Svenska båtmärkena Nimbus och Paragon är på väg att få kölen på rätt ända efter att det svenska investeringsbolaget R12 köpt ut dem ut Nimbus Groups konkursbo, skriver Motorboat and Yachting. Gruppens andra märken Ryds och Storebro har också avyttrats. Nimbus gick i konkurs i somras.
Har du 100.000 dollar över och är sugen på nytt kök? Alltid drömt om USB-koppling till spisen? Superfrys och vakuumpackare? Inga problem. Electrolux har lanserat en ny kökskollektion för kapitalstarka matälskare, skriver australienska the Star. ”Detta ger en haloeffekt från en helt ny synvinkel till Electrolux”, säger bolagets VD. ”Vi pratar mycket förmögna personer med två eller tre hem. Det är klart avsett för att bygga och stärka varumärket. ”
Skandalen kring att Ikea retuscherat bort nästan alla kvinnor från sin katalog i Saudiarabien har tagit stora proportioner, både i media och sociala forum. ”Vad säger detta egentligen om det svenska varumärket?” frågar sig the Guardian. ”Sverige är en av de främsta förkämparna för kvinnors rättigheter, och i detta fall har det helt klart varit en konflikt mellan värderingar och ekonomiska intressen”. En annan tidning tog företagets parti: ”Be inte om ursäkt Ikea – det är inte ert fel”.
Brukar du vara sugen på söt svensk cider när du är i London? Rekorderlig Cider planerar att öppna en tillfällig vinterbar i östra London, med riktiga tallar och skandinaviska DJs. Bolagets varumärkeschef Nicol Mason säger: ”Vi hoppas att det kommer att vara den främsta destination för att fira starten på vintern och [att vi kan] förlänga cidersäsong”. I baren kommer varumärket lansera sin nya vintercider med smak av äpple, kanel och vanilj.
Pampa Deli är ett svenskt märke som tar argentinska smaker till Sverige, skriver the Dieline som inriktar sig på nyheter kring produktdesign. Bolagets första produkt var en speciell mjölkkaramell, Dulce de Leche, vars burk uppmärksammas av tidningen.
Också omgörningen av Pripps Blå omskrivs i samma media. Även om bolaget menar att omformningen gjorts med ”stor respekt” för Pripps långa historia och starka varumärke, menar de flesta artikelkommentarer att den gamla designen var klart mer estetisk.
Seglarlegenden Pelle Petterson får uppmärksamhet för sitt klädmärke Pelle P. Märket är officiell sponsor för seglingstävlingen RC44 Class, skriver Sport pro media. Lanseringen av sponsorskapet ska göras i Kroatien i oktober. ”Det är ett spännande steg för Pelle P att sponsra RC44 Class”, sa Pettersson. ”Med sin innovativa design och växande flotta passar klassen väl med ambitionerna i Pelle P:s varumärke och det tekniska seglingssortiment som vi har utvecklat”
The Guardian hyllar Sveriges ”blygaste bank”. Under senaste året har Handelsbanken öppnat ett nytt bankkontor varje vecka senaste året i Storbritannien. Tidningen framhåller att bankens personal inte belönas med provision för att kränga på privatpersoner onödiga produkter, samt att kunderna vanligtvis har direktkontakt med sina personliga rådgivare istället för med en opersonlig kundtjänst. ”Trots det är det få britter som känner till banken. De har inga utomhusaffischer eller sponsorskap av stora sportevenemang”. Bolagets lokala VD säger att marknadsföringen bygger på word-of-mouth.
På tal om banker: Swedbank är framröstat som Baltikums fjärde mest populära varumärke. Skype landade på tredje, efter Google och Nokia.
Reklambyrån Fältman & Malmén har inlett en affiliateverksamhet med Draft FCB, skriver The Drum. De ska verka under namnet Fältman & Malmén + Draftfcb, och Stockholmsbyrån ska representera nätverket i Norden. Samarbetet innebär en comeback för Draft FCB vilka har haft verksamhet i landet.
Att använda unga trådsmala modeller i sexistisk modereklam är helt okej. Men om de är solbrända blir det problem. I alla fall i Sverige. En artikel på NBC News webb The Bottom Line ondgör sig över svenska Reklamombudsmannens beslut kring en bikiniannons av H&M föreställande en kraftigt solbränd brasiliansk kvinna.
Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.