Allt fler människor försöker hitta små hål i tillvaron då de inte är uppkopplade till mobiltelefoner, internet, Facebook och annat som pickar på uppmärksamheten. Trenden kallas ”New Esc” skriver AdAge och lyfter fram Telia som ett gott exempel på att tillfredställa detta behov. Telebolaget har skapat en mobilapp som stänger av alla internetfunktioner under en viss tidsperiod.
Internationell media har god aptit för svensk mat. Kanadensiska National Post vältrar sig i smaskiga recept från den svenska kocken Magnus Nilsson, som driver den ”världskända restaurangen” Fäviken i Åre, och den ”vilda kocken” Erik Brännström. Båda har nyligen varit i Kanada för att marknadsföra svensk gastronomi.
Tidningen Pig Progress skriver att Sveriges regering ingått avtal med Kina om export av grisöron. I Sverige ses ofta öron, fötter och svans som restprodukter och kastat i soptunnan, medan de är eftertraktade delikatesser i Kina. Grisöron serveras vanligtvis som en förrätt, tunt skivade med sojasås och kryddor.
Modesajten Nelly.com bekräftar sin entré i Storbritannien, skriver Drapers Online. Tillkännagivandet kommer efter att bolaget sparkats sin brittiska chef. Nelly varuhåller drygt 750 märken, som Vero Moda och Moschino Cheap & Chic. Detaljisten The Nuance Group har storslagna planer. Nu öppnar kedjan en butik på flygplatsen Landvetter vilket beskrivs som början på en större nationell expansion, skriver The Moodie Report. Butiksöppningar väntar på flygplatser i Stockholm, Visby, Umeå, Luleå och Åre/Östersund.
Dagarna är förbi då du måste byta om till badkläder vid parkeringsplatsen. Modemärket Underwear of Sweden har skapat en bikinikollektion som fungerar lika bra på kontoret som på stranden, skriver australienska Daily Telegraph. Designern Helene Pilhage var själv frustrerad över att alltid glömma att ta med sig badkläder och skapade därför denna kombinationsbikini. ”Alla sa samma sak: Varför kan jag inte använda mina vanliga underkläder när jag ska bada?”, säger hon till tidningen.
Språkjätten EF, Education First, får rikligt med uppmärksamhet för sin ranking över vilket lands invånare som talar bäst engelska som andraspråk. I år kom Sverige etta, följt av Danmark och Nederländerna. Fler än 2 miljoner människor i 54 länder ingick i den årliga studien.
En fotoutställning i 22 länder på samma gång. Det har den svenska reklambyrån Posterscope bakom ”A Day in the World” åstadkommit, skriver AFP. Både amatörer och professionella fotografer i 165 länder tog bilder av sina vardagsliv den 15 maj. ”Vi vill visa att det är mer som förenar oss än som separerar oss”, säger fotografen Jeppe Wikström till den franska nyhetsbyrån.
Genom sammanslagningen av svenska Gustaf Kähr och finska Karelia-Upofloor skapas Europas största producent av trägolv. Det rapporterar tyska timmertidningen IHB. Det sammanslagna bolaget har en stark portfölj kända varumärken, som Kähr i Sverige och Karelia och Upofloor i Finland och Ryssland.
Visit Sweden har hyllats över hela världens för dess Twitterkampanj med kontot @Sweden. Men nu skär regeringen i budgeten. Som del i neddragningen skrotar Visit Sweden sin verksamhet inom MICE (meeting, incentive, conference, event), skriver Conference & Incentive Travel. Personalstyrkan bantas samtidigt från 110 till 90 personer. Organisationens VD, Thomas Brühl, menar att även Mice-sektorn kommer nås via dess vanliga nationsmarknadsföring. ”Så länge vi fortsätter att arbeta med att stärka Sveriges varumärke så kommer vi även att nå ut till människor som reser i affärer”.
Den svenska reklamskolan Hyper Island slår upp dörrarna i Singapore. Skolan går under smeknamnet ”digital Harvard” och har idag verksamhet i Stockholm, New York och Manchester, skriver Asian One. De ska vässa talanger inom reklam och kommunikation i regionen. Hyper Island har utmärkt sig för att inte ha några fasta lärare utan bygga undervisningen på kunskap från personer som arbetar inom digital kommunikation just nu. ”Singapores framtid kommer ligga inom digitalt och integrerat kreativt arbete”, säger en reklambyråschef i Singapore. ”Hyper Island är precis vad vi behöver”.
Författaren och föredragshållaren Stefan Engeseth uppmärksammas för sin bitande bok Sharkonomics. Australiens ledande magasin för reklam och marknadsföring, B&T, skriver att boken ger en praktisk introduktion till hur man slår sina konkurrenter, med kapitel som ”sprid panik”, ”hitta den blinda punkten och bit” och ”rör dig, eller dö”.
Annonsering på nätet blir en allt tuffare marknad. TradeDoublers ekonomi blöder efter sjunkande försäljning, rapporterar Bloomberg. ”Utan tvekan är konkurrenspressen påtaglig i Tyskland, Nederländerna, Sverige och Storbritannien”, säger bolagets finanschef. Försäljningen rasade hela 20 procent under tredje kvartalet.
Det är svårt för amerikansk öl att vinna svenska hjärtan. Men nu gör Old Milwaukee ett tappert försök, skriver Time Magazine. I en serie besynnerliga reklamfilmer försöker skådespelaren Will Ferrell få upp de svenska ögonen för märket Old Milwaukee. Magasinet frågar sig om detta verkligen kan gå hem hos den vodkaälskande befolkningen. De framhåller också att landets mest populära ölmärken är Sofiero och Mariestad.
// Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.