Foap, en applikation som innebär att användarna kan tjäna pengar på sina Iphone-bilder, har fått stor internationell spridning. Nu rapporterar The Next Web att det svenska bolaget fått 500.000 dollar i investeringar av asiatiska Jade Global Investments. ”Vi är helt fokuserade på att […] etablera oss som en av de större aktörerna i bildbyråbranschen”, säger bolagets VD. Bolaget har också uppmärksammats i CNN, BBC, Wall street Journal och New York Times.
Mobilbetalningstjänsten iZettle har nått en uppgörelse med Visa om kortbetalningar i Norden, rapporterar Computer World. Det svenska bolaget tvingades till flera förändringar för att dispyten skulle nå en lösning. Samtidigt rapporterar The Next Web att iZettle inlett samarbete med Nordea som innebär att småbolag ska få tillgång till tjänsten gratis.
Priskriget på snus i Sverige kan nått sin botten, säger Swedish Matchs VD till Reuters. Allt fler snustillverkare känner av stigande tobakspriser och att pressa marginalerna ytterligare är inte hållbart, framhåller han. Swedish Match och deras konkurrenter har varnat för lägre vinst på grund av priskriget.
Nej, Acne är inte perfekt. Det medger det svenska modebolagets kreativa chef Jonny Johansson, enligt The French Beauty Room. Han är till och med stolt över att design ibland blir fel, att vissa plagg har ”bad taste” och säljer dåligt. ”Jag tror att folk tycker om oss för vi inte är perfekta”, säger han till Style magazine.
Sportswear International skriver att Weekday lanserat ett nytt märke, Fade to W, som ska säljas i kedjans egna butiker. Kollektionen är designad av Stine Goya. Ytterligare ett märke ska lanseras, men det hålls ännu hemligt, skriver tidningen.
Lagom till att vintersäsongen öppnade Fjällräven en pop-up-butik i Soho, New York, rapporterar Racked. Den tillfälliga butiken kommer vara öppen till och med februari. Den ”legendariska” Kånken-ryggsäcken och nya kollektionen Numbers kommer finnas till salu.
Australian Creative frågar sig om svenska reklambyrån Masscreation har skapat världens dummaste tjuv eller världens smartaste kreativa idé. I en reklamfilm för glasreparatören Glasjouren ser vi hur en tjuv gör inbrott i en Applebutik med något plågsam knorr på slutet. Se filmen här.
Vad händer när ett konsumentbolag sparkar ut reklamkonsulterna och tar in åsikter kring marknadsföring från befolkningen istället? Försäkringsbolaget Folksam har skapar rubriker med en kampanj där en katt hoppar fallskärm från ett flygplan i tonerna till R. Kellys ”I Believe I Can Fly”. Idén till filmen var påhittat av en av bolagets kunder. ”Det finns reklam för försäkringsbolag – och det finns reklam för svenska försäkringsbolaget Folksam”, skriver Huffington Post. Se filmen här. Även CNN har uppmärksammat de fallskärmshoppande katterna, och framför allt de reaktioner de orsakat bland djurvänner.
Värt att notera är att det är samma svenska produktionsbolag, FdL – Film De Liberté, som ligger bakom både filmen för Glasjouren och den för Folksam.
Johan Nylander, chefredaktör The Swedish Wire.
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.