Både Volvo och Saab gör rubriker dagligen i internationell press. Men också lyxiga uppstickarmärket Koenigsegg lägger beslag på uppmärksamhet. Canadian Business skriver att det svenska sportbilsmärket riktar mer marknadsföring mot Asien och får ”beundrande blickar från rika bilentusiaster i Kina och andra asiatiska länder”. Modellen Koenigsegg Agera R skapar också rikligt med rubriker efter att ha slagit nytt världsrekord; från 0 till 300 tillbaka till 0 km/tim på 21,19 sekunder.
Efva Attling har öppnat en elegant butik i Meatpacking District, New York. Hennes smycken beskrivs i Metro New York som ”vackra med en tanke”. Tidningen framhåller också att stjärnor som Madonna och Uma Thurman bär Attlings smycken. Det är den svenska designerns sjunde egna butik.
Skandinavisk design invaderar Skottland. Det är inte bara kedjor och märken som Cos, H&M och Monki som expanderar, skriver the Scotsman. Även det lilla märket Gudrun and Gudrun har stor efterfråga. Tidningen framhåller också att även skandinavisk TV-underhållning och film, som Wallander och Stieg Larssons Millenniumtriologi, snabbt breder ut sig.
”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”, skriver brittiska sajten Newborn to Teen som hyllar svenska barnkläder. Den nya online-butiken Latte-Mama.com säljer det bästa inom nordiska barnkläder, framhåller artikel. Varumärken och figurer inkluderar Rafsen, Abela, Lilla Hund, Emmis Klemmis, Alfons Åberg, No Added Sugar och Bonnie Baby.
I en intervju med the Telegraph förklarar Husqvarna Motorcycles nya Tysklandschef hur den nya modellen Nuda 900 ska ta plats i BMWs stall. (BMW köpte motorcykelmärket 2007). Planen är att bli ”den tvåhjulta versionen av vad MINI är för BMWs bildivision”.
Vilka är egentligen Sveriges just nu hetaste varumärken? The Local har listat tio varumärken ”som alla måste känna till”, utöver de vanliga drakarna som Volvo, H&M och Ikea. På tidningens lista återfinns bland annat Filippa K, The Pirate Bay, Hasselblad och Acne Jeans.
Tech-startups
Stockholm är en kokande stad för entreprenörer och startups. Det skriver the Global Post som framhåller att Skype och Spotify har gett fart på hjulen för en rad nya teknikföretag. En analytiker på Media Evolution gör en jämförelse med landets musikframgång: ”Innan ABBA trodde ingen att det var möjligt för en svensk grupp att bli stora i Storbritannien. Därför gjorde bara covers i Sverige. Men efter ABBA växte en know-how fram kring hur man gör. Samma sak händer nu inom teknikområdet”. Artikeln pekar på varumärken som Soundcloud, 13th Lab, Planeto, Klarna, Playfish, iZettle, Goldfish CRM och Flattr.
Startup-bolaget iZettle hamnade också i fokus i ett reportage i Huffington Post. Den svenska mobilbetalningstjänsten har precis lyft 11 miljoner dollar i riskkapital med målet att utmana amerikanska Square. Artikeln ger en grundlig genomgång av både bolaget och dess grundare, Jacob de Geer.
Uppmärksamheten kring svenska datacenters ökar efter att Facebook beslutat att bytta ett gigantiskt center i Luleå. ”Svensk stad mot den digitala tidsåldern med arktiskt datacenter”, rubricerar AFP en artikel som framhåller att en ny industri växer fram i Luleå – vars nya smeknamn är ”Node Pole”. Nättidningen Data Center Knowledge skriver att den svenska entreprenören Jon Karlung och hans uppseendeväckande datacentersföretag MDC Stockholm lyckats kombinera ”cool design” med ”cool climate”.
Att Spotify nu har 2,5 miljoner betalande prenumeranter skapade också rubriker världen över. Även om siffrorna inte bryts ner per land drar de flesta slutsatsen att uppsvinget beror på musiktjänstens lansering i USA i somras. Billboard skriver att en mängd nya Spotify-baserade appar lanserats av entreprenörer; allt från tjänster för att kunna följa med i låttexter i realtid, lyssna tillsammans med en vän eller speciella sätt at katalogisera musiken.
På tal om musik, svenska artister är ständigt aktuella i internationell media. Magasinen A.V. Club and Out listar sin svenska favoritmusik – med låtarna att avnjuta.
Kommunikationsbyrån Chatroom ”går till sängs med Hästens” efter att ha fått i uppdrag att marknadsföra det svenska sängmärket i Sydafrika, skriver Biz Community. Den kommunikativa agendan inkluderar events, sociala medier och traditionell PR. ”Det svenska varumärket har gjort det lyxigt att sova, med handgjorda sängar tillverkade av endast de bästa och mest naturliga material”, skriver sajten.
Reklambyrån McCann lockar allt fler svenskar till New York, skriver Agency Spy. Duon Adam Ulvegärde and Robert Lund lämnar Forsman & Bodenfors, där de arbetat med bland andra Ikea, Sveriges Radio och Reebook, för att bli creative directors på andra sidan Atlanten. Deras chef är landskamraten Andreas Dahlqvist som började på byrån för drygt ett halvår sedan.
Finska magasinet Voima har lyckats reta gallfeber på Volvo med en provocerande så kallad anti-annons, skriver Helsingin Sanomat. Annonsen, som använder Volvos logga och typsnitt, beskyllde företaget (och dess sponsring av Volvo Ocean Race) för att vara allt annat än miljövänligt. Volvo slog snabbt tillbaka och hotade med rättsliga åtgärder om inte annonsen drogs tillbaka.
Den svenska designern Viktor Hertz visar en rad varumärkes ”rätta” ansikte, skriver Huffington Post som publicerar tio loggor som svensken gjort om. Camel döps om till Cancer, McDonald’s till McDiabetes, Absolut Vodka till Absolut Vomit och så vidare. ”Hertz omkonstruktion är hård och sann”, skriver nättidningen.
Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.