17 april 2013

Svenska varumärken i internationell media. Mars 2013

Svenskt kaffe är i skottgluggen i amerikanskt varumärkeskrig. Svenska ”stora” skyltdockor skapar debatt. Tempot ökar på svenska cykelmarknaden. Här är mars månads internationella nyheter om svenska varumärken.


Bild: Kraft Foods

Gevalia har hamnat mitt i ett amerikanskt kaffekrig. Det är Kraft Foods som gör en frontalattack på sin före detta partner, Starbucks. I en ny kampanj framhåller de att 60 procent av alla föredrar Gevalia’s House Blend jämfört med Starbucks House Blend som föredras av 34 procent, något som också tutas ut i en reklamfilm där svenske ”Johan” poängterar slutsatserna.
I skuggan av jättar som Volvo och Ericsson har mätsystemsbolaget Hexagon vuxit till ett av Sveriges mest inflytelserika och högst värderade bolag, skriver Reuters. Nyhetsbyrån framhåller också att bolaget VD Ola Rollen tidigare spelade i ett rockband och gjort en deal med ABBA-managers Stikkan Karlson, och att han fortfarande har en stor portion ”showmanship” i sitt ledarskap.
Fjällräven har högre försäljning i Skandinavien än Nike. Det framhåller Forbes i ett reportage om det svenska utomhusmärket som de jämställer med The North Face. ”Trots att de flesta Nordamerikaner fortfarande inte har hört talas om varumärket har det utvecklat en kult av trogna fans kring kusten vid New York och LA” skriver magasinet. Barneys tog in Fjällrävens Kånken 2009, samma år som märket öppnade en egen butik i Soho, New York. Brittiska Independent rankar Fjällräven Kånken på plats 1 i sin ranking över världens mest stiliga och praktiska ryggsäckar.
Också Haglöfs hyllas i raderna, fast på andra sidan klotet. China Daily skriver att det svenska utomhusmärket har ett ”försprång” på den kinesiska marknaden fast att internationella jättar som Adidas och lokala märken som Li-Ning snabbt tar mark. De senaste 15 åren har bolaget vuxit 15 procent per år i snitt. Kina blir en allt viktigare marknad, enligt intervjun med bolaget regionchef Magnus Nerve.
Bild: Åhléns

Varuhuset Åhléns har fått global uppmärksamhet för storleken på sina skyltdockor. Många bloggar och nättidningar hyllar varuhuskedjan för att ha ”normal” storlek på dockorna, istället för de vanligtvis trådsmala. Bilderna publicerades av Åhléns redan 2010 men det är först nu som de på riktigt skapat global debatt om kroppsstorlek. ”Varför har det inte skett tidigare? Varför är det inte fler butiker som använder skyltdockor med varierande storlek för att visa upp sina produkter?” frågar sig modetidningen Refinery29.
Båtmagasinet Motorship skriver att tillverkaren av vattenjets, Marine Jet Power, fått ordning på sin teknik och gjort två passagerarfärjor ännu snabbare, och på flera sätt förbättrat prestandan. På så sätt kommer färjeoperatöreren Norled kunna spara miljonbelopp varje år.
Sportkedjan Stadium har alltid varit en liten spelare gällande cyklar. Men nu har kedjan tagit fram sitt eget cykelmärke, Occano, skriver Bike Europe. Samtidigt har Team Sportia stärkt sin ställning på marknaden genom ett uppköp av cykelkedjan Sportex. Tidningen skriver också att den traditionella svenska cykelmarknaden upplevde rekordhög försäljningsvolym vissa månader förra året och att snittpriserna steg.
Säkerhetsbolaget Gunnebo är Indiens näst största företag för säkerhetsprodukter inom banksektorn. Nu planerar det svenska bolagets indiska dotterbolag att fördubbla sin omsättning fram till 2015, skriver Economic Times. Bolagets mest kända varumärken, skriver tidningen, är Steelage, Chubbsafes och Minimax chips.
Bloomberg skriver att Seamless Distribution sitter på en mobil betalningstjänst som kan halvera den kostnaden som butiker måste betala varje år för att dess kunder ska kunna handla med betal- och kreditkort. Bolaget har kontrakt med bland andra McDonald’s och Axfood och VD Peter Fredell säger att nya avtal skrivs varje dag.
Medier över hela världen har reagerat över att Google försökt förbjuda Språkrådet att officiellt införa ordet ”ogoogelbar”. ”Ett globalt krig om ett varumärke har ställt två tungviktare – Sverige och Google – mot varandra i ett språkrelaterat bråk”, skriver Wall Street Journal.

Reklam

Operatören 3 ska köra en kampanj med så kallad närfältskommunikation (NFC) i Stockholms tunnelbanor, skriver Mobileeurope.co.uk. Genom att göra om en vagn till en 3-butik hoppas bolaget locka kunder som i vanliga fall inte skulle besöka deras butiker. Bolagets VD Johan Markus förklarar att kampanjen är ytterligare ett sätt att gå från onlinevärlden och möta kunder i den ”riktiga världen”. Konceptet är framtaget tillsammans med McCann. Annonserna är utrustade med NFC-taggar och QR-koder.
Bredbandsbolaget ska visa bioreklam i 3D, skriver nättidningen Telecompaper. Med sloganen ”Alla kan bli snabbare” ska filmen börja visas på SF Bio från och med april och under hela året.
reklamfestivalen i Cannes kan man i år lära sig att bli ”lika kreativ som en svensk”, skriver AdAge. Svenska Institutet står bakom en tre dagars workshop som heter Made@Sweden. Tidningen framhåller svenska kreativa bolag som Ikea, H&M, Absolut Vodka, Skype och Spotify, samt en rad kända kreatörer. ”Som ett litet land har Sverige alltid varit beundrad för sin kreativitet och sina digital framgångar”, skriver AdAge.
Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.