4 april 2012

Svenska varumärken i internationell media. Mars 2012.

Svenskt mode och cider lockar i Australien, Madonna gillar svenska jeans och porrkungen Berth Milton planerar gruvlig hämnd. Här är mars hetaste internationella nyheter om svenska varumärken. Och varför gnisslar norrmän och danskar tänderna när de tänker på Stockholm?

Cider och mode går tydligen väl ihop, i alla fall i Australien. Spice News skriver att den svenska cidern Rekorderligs varumärkesambassadör Caroline Blomst (som driver bloggen Carolines Mode) anordnade ett event i Sydney i mars för att lansera sin utställning ”Stockholm Street Style” och fira cidermärkets framgång i Australien. ”Som en ledande svenskt modebloggare är Caroline den perfekta ambassadören för vårt varumärke”, säger Rekorderlig Ciders VD Kieron Barton till tidningen.
Även Spendrups cider Briska visar framfötterna. En provsmakningskampanj för att öka försäljningen av cidern har lanserats i Storbritannien av dess distributör Proof Drinks, rapporterar Caterer and Hotelkeeper. Genom att låta tiotusentals brittiska konsumenter provsmaka ska ”ciderns smak tala för sig självt”, säger Spendrups exportchef Frederik Eklund.
Våra nordiska grannar gnisslar tänder allt mer högljutt över Stockholms slogan ”The capital of Scandinavia”. En norrman har nu anmält den svenska huvudstaden till Konsumentombudsmannen, KO, då han anser sloganen vara missledande för utländska besökare. ”Stockholm är inte bättre än någon annan huvudstad i Skandinavien”, skriver mannen. Också under en internationell fastighetsmässa i Cannes var representanter för Norge och Danmark ”vansinniga” över Stockholms slogan, rapporterar Baltic Review.
Träningsmärket Casall ska lanseras i USA, skriver affärssajten Apparel och beskriver att produkterna är inspirerade av ”skandinavisk enkelhet, fräsch design, hållbarhet och skönhet”. Tidningen framhåller också att bolaget var bland de första i världen att fokusera på kvinnliga träningsutövare, med produkter för yoga, pilates och liknande. Märket ska lanseras under fitness-mässan ECA OBOW i New York i vår.
Hygienbolaget SCA och vitvarujätten Electrolux har rankats bland världens mest etiska företag. Samtidigt sparkades H&M ut från American Ethisphere Institutes årliga listan. Också Volvo, Ikea och Astra Zeneca har tidigare haft sina namn på den prestigefulla lista men ramlat ur.
Berth Milton Jr har sparkats som VD för Private Media Group. Bolaget startades av hans far i Stockholm 1965 och var det första vuxenunderhållningsbolaget någonsin att noteras på Nasdaqbörsen. Men hämnden ska bli ljuv, rapporterar New York Post. Nu planerar Berth Milton en film som ska avslöja vad som egentligen hänt bakom porrimperiets kulisser. ”Många bör vara rädda för den här filmen – kändisar, rika personer, politiker”, säger han.

Mode

Svenskt mode får allt större med uppmärksamhet i internationell press. Nu flockas också kändisarna kring de hypade varumärkena. I Madonnas nya video ”Girl Gone Wild” har hon på sig jeans av Johan Lindebergs nya märke BLK DNM, skriver Artist Direct.

Källa: Lindex

Samtidigt rapporterar Fashionista att Hollywoodstjärnan Gwyneth Paltrow är nytt affischnamn för Lindex. Reaktionerna kring kampanjen har varit blandad. ”Jag hade aldrig hört talas om Lindex innan jag såg bilderna på Gwyneth Paltrow i reklamkampanjen. Det ser ut som en svensk version av Ikeamode”, framhåller modebloggen Babble.
Kinas statskontrollerade dagstidning China Daily skriver att svenska uppstickarmärket Army of Me kommer att närvara på Shanghai Fashion Week. I ett långt reportage förklarar företagets 21- och 22-åriga grundare varför den asiatiska marknaden är lockade för ett litet modebolag.
Underklädesmärket Björn Borgs VD Arthur Engel förklarar i en intervju med Esquire varför män ska våga använda modigare underkläder, hur tennisstjärnans legend lever kvar i varumärket och hur ett par självlysande kalsonger från den nya kollektionen höll på att splittra ett förhållande.
Modemärket Monki har öppnat sin första butik i London och the Independent besökte det ”magiska och mystiska” stället. H&M har nu lanserat båda sina systermärken i den brittiska huvudstaden; Cheap Monday öppnade i februari och Monki i mars. H&M planerar också att öppna ny lyxkedja, rapporterar bland andra New York Daily.
The Telegraph listar svenska och nordiska ”movers and shakers” på den internationella modescenen, och pekar bland annat ut Acne, Uniforms for the Dedicated, Sandqvist och Filippa K. ”Enkelhet och hållbarhet är ledorden för skandinaviska herrkläder”, framhåller tidningen.

Reklam

Absolut vodka har fått riktlig med rader sedan de använt en låt av ”ultra-hippa” bandet Swedish House Mafia i en ny reklamfilm. ”Den skandinaviska sprittillverkaren har gjort en galen musikvideo”, skriver Ad Week i ett hyllande reportage. Se filmen här.
Vodkamärket Karlsson uppmärksammas av Wall Street Journal för dess klassiska vintage-design och nya kampanj. Det svenska bolaget har lanserat en speciell årgångsvodka – Batch 2008 – som tidningens skribent tycker passar fint till ostron.
Ska en asiatisk basketbollstjärna lyckas öka försäljningen av svenska bilar? Reuters rapporterar att Volvo köpt in New York Knicks Jeremy Lin som ny varumärkesambassadör för att öka efterfrågan i Kina och Nordamerika. Volvo kallar det ”ytterligare en milstolpe i Volvos återuppvaknande”.
Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.