7 juni 2012

Svenska varumärken i internationell media – Maj 2012.

Ett nytt socialt närverk som utmanar Facebook, smidiga mobilbetalningar och en klänning gjord av kontorsmaterial. Det är teman för några av månadens hetaste internationella nyheter om svenska varumärken.

100 dollar för ett par kalsonger? Time Magazine undrar vem som är beredd att betala så mycket för ett par herrunderkläder. Svenska Revolution Wear har precis lanserat sitt nya märke Frigo No. 1 med just det priset. New York Times framhåller att de ”högpresterande underkläderna” har justerbar nätpåse och ventilationshål för vädring. ”Jag vet inte om någon behöver ett par kalsonger för 100 dollar, men vid vissa tillfällen kan det vara relevant”, säger Men’s Healths chefredaktör.
Det är omvända roller i piratvärlden. Nu har The Pirate Bay attackerats av hackers, rapporterar BBC. Vilka som ligger bakom den så kallade DDoS-attacken är okänt, men på sin Facebooksida säger Pirate Bay att ”vi har våra misstankar”. En säkerhetsexpert säger till BBC att ”det kan vara skivbolagen eller en regering som fått nog”.
The Australian skriver att Spotify lanseras i landet och att bolaget redan knutit upp en rad kommersiella partners. Facebook kommer spela en betydande roll i musiktjänstens marknadsföring. Förutom musik från de stora skivbolagen kommer en mängd lokal musik att adderas till tjänsten, skriver tidningen.
Enkla billiga telefoner ger pang för pengarna, skriver australienska The Telegraph och framhåller Doro PhoneEasy 615 som bästa val. Eftersom den är designad för pensionärer är den utrustad med extra stora tangenter och extra hög ljudsignal. Tekniksajten CNet skriver att det svenska bolaget lanserat sin första smartphone för äldre, PhoneEasy 740, i USA på mässan CTIA.
Tidningen Ecologist glädjes åt att jeansmärket Nudie blivit helt ekologiskt. ”Ultrahippa svenska jeansmärket Nudie kommer lansera sin första kollektion gjord enbart med ekologiskt bomull nu i höst”, skriver tidningen och lyfter att varnande finger” ”Hör ni det, H&M?”.
Tidigare i vår slog AMF Fastigheter upp dörrarna till Stockholms nyaste modevaruhus, Mood Stockholm, på hörnet Norrlandsgatan/Regeringsgatan. Nu skriver Property Magazine att besökarsiffrorna överstiger förväntningarna. Under de två första månaderna besöktes varuhuset av 655.300 personer.
Today Online skriver att svenska Kikki K, ett bolag som säljer designat kontorsmaterial, presenterade en klänning gjord av kontorspapper på mässan Fashion Stationery Partner of Audi Fashion Festival i Singapore. Klänningen är gjord av hundratals små papperslappar, med tillhörande accessoarer tillverkade av Kikki Ks designade anteckningsblock. Bolaget passade också på att fira sitt tioårsjubileum på mässan.

Källa: Dr Denim
Källa: Dr Denim

Modeimportören Mattias Friberg och hans bolag Some Agency är bland de bolag som gör mode dyrare för australiensare, framhåller Brisbane Times. Bolaget importerar bland annat svenska märket Dr Denim. Höga tullavgifter i Australien gör att många importörer förhandlat fram avtal med klädesmärken som hindrar internationella modesajter att marknadsföra märkena i Australien.
För den motorintresserade så har Motor Authority publicerat en 30 minuter lång film om superbilen Koenigsegg och eldsjälen bakom märket, Christian von Koenigsegg. Den medryckande filmen tar sitt ursprung i Ängelholm där bilarna byggs och berättar historien bakom hypermärket.

Startups

En rad svenska startups har varit i ropet efter att ha köpts upp av internationella jättar. Snillebolaget Nanoradio, som utvecklar strömsnåla wifi-kretsar, slukades nyligen av Samsung Electronics. Veckan innan köpte den amerikanska casinojätten WMS Gaming det svenska spelbolaget Jadestone.
Ett annat svenskt startup, det sociala nätverket A Small World, sägs utmana Facebook med ny nätverkstjänst. Bolaget startades av paret Erik och Louise Wachtmeister 2004. Nu planerar de att lansera Best of all Worlds, en nätverkstjänst med mål att ”återge relevans, trovärdighet och användarvänlighet till onlinevärlden”.
Det ska bli enklare för britter att göra transaktioner med mobilen, skriver Information Age. Svenska iZettle har precis lanserat en betaversion av sin betaltjänst i Storbritannien. Tjänsten gör det möjligt för näringsidkare och privatpersoner att ta betalt med kreditkortschip och signatur via en smartphone eller läsplatta. Det är bolagets första lansering utanför Norden, framhåller Wall Street Journal.

Reklam

Kopparberg har inlett ett samarbeta med musiktjänsterna Spotify och Last.fm för att sjösätta sin största reklamkampanj någonsin. Målet är att stärka sin närvaro på den snabbt växande brittiska cidermarknaden, skriver Marketing Week. Kampanjen uppgår till 4 miljoner pund (45 miljoner kronor). Se reklamfilmen här.
H&M har fått rikligt stryk i media för sin senaste baddräktskampanj. De extremt solbrända fotomodellerna har gjort olika cancergrupper upprörda och modemärket tvingades till en ursäkt via nyhetsbyrån AFP. ”Det var inte vår avsikt att visa upp speciella ideal eller uppmuntra till skadligt beteende”, sa bolaget i ett e-brev till nyhetsbyrån.
Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken: