13 juli 2013
Svenska varumärken i internationell media. Juni 2013
Nudie Jeans öppnar en ”reparationsstation”. Systembolaget lockar med billigt vin. Ordning & Reda expanderar i USA. Här är senaste månadens internationella nyheter om svenska varumärken.
Kopparberg cider har skrivit
distributionsavtal med den internationella bryggerijätten SABMiller, skriver Independent Online. Det kommer göra att bolagets märken, som Pear och Naked Apple, får spridning på hittills openetrerade marknader. Kopparberg säljs idag i 30 länder. Samtidigt lanserar ciderbolaget
en ny tv-kampanj där ingredienser och härkomst sätts i centrum, skriver brittiska Morning Advertiser. ”Trots stenhård konkurrens har märket precis haft sin bästa månad någonsin i Storbritannien”, säger marknadschef Rob Calder.
Morning Advertiser skriver också att
Rekorderlig cider satsar på
nya smaker och en ny kampanj med budget på över 40 miljoner kronor. Annons- och eventkampanjen heter ”Beautiful Sweden” och ska gå av stapeln i Victoria Park i London.
Yahoo Lifestyle skriver att klädmärket
Monki ska börjas
säljas av onlinejätten ASOS med distribution i 230 länder. Trots att Monki redan har 65 konceptbutiker i Europa och Asien väntas ASOS utgöra en väsentlig del av dess försäljning. ”Monki har varit på vår radar sedan det grundades 2006 så vi ser verkligen fram emot att introducera märket till ASOS kunder”, säger Nikki Tattersall, chef för WW Brands.
Nudie Jeans öppnar en ”reparationsstation” i centrala London. Dit kan du ta dina favoritjeans som börjat få en allt för sliten look, eller rätta till dem så de sitter perfekt. ”Målet är att försöka bredda [tanken] om företagens sociala ansvar och kombinera det med en tjänst som är vettigt för kunden,” säger en av grundarna, Joakim Levin
till brittiska Independent.
Ordning & Reda är en av de nya butiker som
flyttar in på amerikanska varuhuset J.C. Penney och dess e-butik jcp.com, skriver nyhetsbyrån AP. ”Vi har väntat på rätt
återförsäljare för att hjälpa oss att berätta varumärkets historia här i USA”, säger Thomas Perez, vd för danska Bodum i USA som äger märket.
Bonnierägda app-bolaget
Toca Boca gjorde ”en god vinst” förra året och har sedan lansering 2011 haft
över 40 miljoner nedladdningar, skriver the Guardian. Bolagets nya spel bygger på inspiration från Minecraft, Lego och andra slags byggspel, skriver tidningen. Bolagets VD Björn Jeffery förklarar också att de hittills hållit sig borta från så kallade in-app purchases (IAP) i spelen för barn. ”Förtroende tar mycket lång tid att bygga upp, men du kan förstöra det mycket snabbt”, säger han.
Swedish Match kommer även i fortsättningen få sälja
smaksatt snus, skriver Bloomberg. Handelsminister Ewa Björling har hotat EU med ett ”fullskaligt krig” för att skydda snuset.
Magine, en ny molnbaserad
plattform för TV-tittande, har lockat nya investerare för att expandera internationellt, skriver Geeks World. I Sverige har de idag samarbeten med bolag som CNN, BBC och Discovery. Tjänsten ska nu
lanseras i Tyskland och Spanien, skriver Broadband TV News.
Bulldozerbolaget Caterpillar har köpt
Johan Walter Berg AB som tillverkat
framdrivningssystem för fartyg. Det Öckeröbaserade bolagets mest kända varumärke är Berg Propulsion, skriver Trade Only Today. Wall Street Journal skriver att Berg ska
ingå i det amerikanska bolagets verksamhet för marina kraftmaskiner.
Det är inte ofta vin på
Systembolaget beskrivs som billigt. Men en norsk nyhetssajt skriver att det ofta är
40 procent billigare att åka till Sverige för att fynda goda viner, samt att mängder av norrmän vallfärda över gränsen.
Are you Swedish? Det är inte en fråga utan en Amsterdambaserad byrå som promotar svenska modemärken, samt sin egen label AYS. ”Svenskt mode är alltid intressant och unikt, så det är spännande att få
gräddan av Sveriges märken på ett och samma ställe”, skriver The Upcoming. Sajten säljer bland annat märkena
Dagmar och
Erik & Emilia.
Reklam
Bloggaren och stylisten
Elin Kings samarbete med
H&M år 2011 har rakats av Style Caster som
ett av de vassaste någonsin. Det är ett tecken i tiden att stora modebolag teamar upp med inflytelserika skribenter istället för kända designers, för att på så sätt få uppmärksamhet i sociala medier.
Det är reklambyrån
Abby Norm som ligger bakom Adobes uppmärksammade gerillareklamfilm där folk filmades i smyg på en busshållplats i Stockholm. Adweek skriver att de flesta människor ogillar att
bli smygfilmade – men att trixet var så smart att folk skrattade och att ”offren” snarare blev partners i filmen.
Acne har anställt Jesper Palsson, tidigare VD för Stopp LA, som chef för dess USA-kontor, skriver Creativity Online. På så sätt vill bolaget stärka sin position på den
amerikanska marknaden. Jesper Palsson har tidigare arbetat på en rad reklambyråer i Stockholm och drivit eget märke innan har flyttade till Los Angeles.
————–
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken: johan [at] swedishwire.com