7 juli 2011

Svenska varumärken i internationell media. Juni 2011.

Mackmyra whisky hyllas hos Fox News medan en krönikör för Financial Times sågar SAS längs fotknölarna. Svenska varumärken har fått både ris och ros i internationell media senaste månaden.

Financial Times krönikör Tyler Brûlé, tillika chefredaktör för Monocle, sågar flygbolaget SAS längs fotknölarna i en obarmhärtig krönika. ”För tio år sedan var det ett nöje att stiga på ett flygplan till tillhörde Scandinavian Airlines”, skriver han. ”Men jag flög med SAS några gånger under veckan och jag var mer ledsen än chockad över upplevelsen”. Han har tidigare skrivit att ”Sweden Inc” tappar i värde och lovat att aldrig mer flyga långdistans med SAS eller köpa en bil av Volvo eller Saab.
Både Ikea och Sverige fick stor uppmärksamhet när amerikanska ”The Daily Show” utropade Sverige till det nya USA och USA till det nya Mexiko. Satirprogrammet driver tesen att Sverige gått från socialiststat till aggressiva kapitalister. Bakom skojet ligger dock en riktig konflikt; den Ikeafabrik som diskuteras i inslaget har varit föremål för omfattande kritik för rasism, fackföreningsfientlighet och grava arbetsmiljöproblem. Se klippet här.
Desto mer positiva toner var det när svenska Mackmyra whisky fick fem minuter i direktsändning på Fox News. De svenska dropparna, som sedan 1999 destilleras i det gamla järnbruket Mackmyra Bruk mellan Gävle och Sandviken, ska lanseras i USA. ”Vi vill att USA ska bli vår största exportmarknad”, säger projektledare Jonathan Luks. Se klippet här.
Wall Street Journal skriver att Swedish Match inleder en massiv charmoffensiv i USA för att öka försäljningen av snus. Bland annat ska två nya sorter av varumärket General lanseras explicit på den amerikanska marknaden: Nordic Mint and Classic Blend. “Vi tror att snus i USA kommer att bli en stor kategori. Globalt sett är detta den största möjligheten för oss”, säger Clark Darrah, chef på Swedish match i USA.
En återförsäljare av Volvobilar borde se ut likadant över hela världen. Men det gör de inte, framhåller Car Dealer Magazine efter att ha besökt Din Bil i Göteborg. Magasinet pekar på en rad kulturella skillnader i hur en billhall ser ut i Sverige jämfört med Storbritannien. Reportern fascineras också över hur icke-patriotiska svenskar är i valet av bilmärke, speciellt jämfört med amerikanare och tyskar.
Ett nytt tuggummi som precis lanserats på apoteken i Sverige har fått kraftig kritik från konsumentgrupper, rapporterar amerikanska Fox News. Tuggummit Vigos från Antula Healthcare säljs under de tre olika underkategorierna Focus, Beauty och Active, och påstås skänka dessa egenskaper till dem som tuggar. ”Det är den dummaste produkt som någonsin placerats på hyllorna”, säger Louise Ungerth, chef för Konsumentföreningen i Stockholm, till Fox News.
Försäljningen av mjölk sinar i Sverige vilket lett till finansiell kris för mejeriet Milko, rapporterar Dairy Report. Men Arla Foods, vilka troligen köper Milko, säger att möjligheterna fortfarande frodas på den svenska mjölkmarknaden, som lansering av ekologiska eller laktosfria produkter. Arla planerar också ökad marknadsföring för sina starkaste varumärken: Arla Ko, Arla Köket, Bregott och Castello.
De svenska bankerna gör sig av med alla bankomater, skriver ATM Marketplace. De ska istället drivas och ägas av ett och samma företag, Bankernas Automatbolag. ”Om Finland var pionjärer på bankomatsamarbete, så kan Sverige vara katalysatorn för liknande initiativ på andra håll”, skriver nättidningen.

Svensk design för alla

Klädmärket Emmy Design presenterar en ”fräsch och färgglad kollektion” från svenska designern Emmy Nilsson. Tidningen Plus-size-tall hyllar Emmy Design för att ha vänt massmarknaden ryggen och för att vara ett märke för alla kvinnor oavsett kroppsstorlek.
New York Times påminner sina läsare om Marianne Westmans textildesign Picknick som lanserades på 1950-talet. Brittiska New House Textiles har nu köpt rättigheterna till designen och planerar att en lång rad nya produkter. ”Hennes design har en enkel ärlighet och glädje”, säger det brittiska bolagets ägare Nick Stanier. ”De representerar också det bästa från 1950-talets svenska design”.

Reklamframgångar i Cannes

Svenskarna visade framfötterna under reklamfestivalen i Cannes. Ikea utropades till Advertiser of the Year på Cannes Lions International Festival. I ett reportage i Fast Company förklarar Filip Nilsson, kreativ chef på Forsman & Bodenfors, hur de gick tillväga i skapandet av den aktuella kampanjen och byråns arbetssätt över lag. Filip Nilsson framhåller att byrån har en ”skeptisk” inställning till reklam och hellre lägger sin energi till upplevelserna kring varumärket. Reportaget visar en mängd epokgörande reklamfilmer som den Göteborgsbaserade byrån gjort.
Ad Age rapporterar att McCann i USA har tjuvfiskat en svensk ”creative heavy hitter”. Andreas Dahlqvist, kreativ chef på DDB Stockholm, blir kreativ chef på McCann i New York.
Skomärket Tretorn ska ompositioneras som ett ”modernt outdoor-märke”, skriver filippinska Business World. En ny reklamkampanj ska rullas ut med sloganen ”Swedish goodness”,. ”När du tänker på Tretorn ska du tänka vita tennisskor”, säger Loris Spadaccini, chef för Tretorn i Nord Amerika. Tretorn köptes av Puma för 10 år sedan.
Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.