Är Volvo svenskt eller kinesiskt? Det är Wall Street Journals krönikör som ställer frågan efter att dilemmat blåst upp till en huvudvärk för både kinesiska myndigheter och Volvos nya ägare Geely. Volvo vill snabbt sätt upp fabriker i Chengdu och Daqing. Men bolaget kan tvingas behöva en extern lokal sponsor om det anses vara icke-kinesiskt bolag. Om regeringen ger bolaget tillstånd att producera utan sponsor lär det bli massiv kritik från konkurrerande biltillverkare. Vore det då inte en lösning att skapa ett joint-venture mellan Volvo och Geely? Nej, anser experter. Geelys varumärke skulle underminera Volvos lyxiga positionering.
Tapetföretaget Mr Perswall lanserar sina produkter i Indien tillsammans med designföretaget Ego Wall Décor. Det unika i konceptet är att ”konsten” på väggarna är digital och således utbytbar efter humör och årstid. Indiska Ego Wall Décor samarbetar sedan tidigare också med Eco-Boråstapeter.
Omvärldens fascination över det svenska snuset når nya höjder. I USA lanseras nya märken av ”Swedish-style snus” på löpande band av olika företag samtidigt som Swedish Match expanderar aggressivt på marknaden. Brittiska The Guardian förklara: ”Den är brun, klibbig och kan täcka dina tänder i missfärgade dregel – men snus kan vara på frammarsch som svaret för de som vill sluta röka.”.
Svenska sexleksaker får också internationell uppmärksamhet. Franska upplagan av Elle kallade entreprenören och industridesignern Eric Kalén “the Philippe Starck of vibrators”. Han gjorde succé med lyxmärket LELO och har nu lanserat det folkligare märket Toyfriend. ”Enkelt beskrivet, Toyfriend är för sexleksaker vad H&M är för kläder”, rapporterar branschmagasinet AVN.
Göteborgsbaserade New Wave Group köper amerikanska företaget Ahead som tillverkar och marknadsför golfkläder och kepsar, skriver The Herald News. Genom förvärvet vill New Wave, som redan äger starka märken som Cutter & Buck, Clique, Craft, Orrefors och Kosta Boda, komplettera sin varumärkesportfölj, säger bolagets VD Torsten Jansson.
New Wave Groups golfmärke Cutter & Buck pekas också ut som en av de mest spännande nyheterna på en modemässa i Danmark. Även designern Elin Nyström och hennes märke Styelin lyfts fram av branschmagasinet Fibre 2 Fashion för dess minimalism och skönhet.
FACE Stockholm tar nya steg i USA i och med att bolagets återförsäljare Battalions of Beauty expanderar med nya butiker. Gazettes skriver att FACE:s högklassiga sminkprodukter används av kändisar som Sarah Jessica Parker, Jennifer Aniston och Nicole Kidman.
Internationell media kastade sig också över nyheten att italienska modehuset Versace ska designa en kollektion för H&M. Om inte det var hett nog; snart finns fotbollsstjärnan David Beckhams underkläder till salu hos den svenska modekedjan. ”I H&M har jag hittat den perfekta partnern att samarbeta med”, säger Beckham till Vouge.
Skönhetsbranschens magasin Premium Beauty News skriver att pappers- och förpackningsföretaget Iggesund tar bladet från munnen och är bland de få som vågar tala öppet om förpackningarnas miljöpåverkan. I en intervju förklarar bolagets marknadsdirektör om bolagets ambitioner att ta ansvar ”från vaggan till graven”.
Ad Week ger en eloge till försäkringsbolaget If och hur de leker med visuella effekter i en reklamfilm, skapad av Forsman & Bodenfors. Här hittar du både filmen och en making-of-video.
Företag världen över spenderar miljarder på online-reklam. Men uppfattar mottagarna budskapet? Ett svenskt start-up kan nu hjälpa företaget att kartlägga om en internetanvändares blick landar på bannern, skriver Enterprise News. Med avancerad teknik följer EyeTrackShop surfarnas ögonrörelser. Bolaget öppnade nyligen i USA och har kunder som Reebok och Procter & Gamble. Tidningen listar fem saker som gör en internetannons effektiv.
En ny rapport framhåller att mobilannonsering kommer att växa kraftigt – och som bästa exempel lyfts det svenska bolaget Mobile Loyalty fram. De har skapat ett standardiserat annonseringssystem som gör det möjligt för deras kunder att integrera reklam på sina egna mobilsidor, skriver World Market Media.
Reklambyrån NPP hyllas för att använda en så kallad QR-kod (en tvådimensionell streckkod som kan läsas av mobiltelefoners kamera) i en kampanj för e-matbutiken NetExtra. Bloggen 2d code har publicerat en video kring kampanjarbetet.
Nej, det är inte otillåtet att uppmana gifta svenskar att vara otrogna. Det fastslår Reklamombudsmannen efter att norska datingsajten Victoria Milans uppmärksammade kampanj anmälts, skriver United Press International, UPI.
Jobbar du med intern branding? Går det trögt att få med dina svenska medarbetare på tåget? Inte så konstigt. Enligt en global studie är amerikanare mest sannolika att skryta om företaget de arbetar för – svenska minst. Trots det är skandinaver lyckligast av alla på jobbet. Det skriver Financial Times.
Johan Nylander
Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.