I ett specialreportage, bestående av en handfull artiklar, hyllar The Economist Sverige och Norden för allt från jämlikhet till innovationsrikedom. Många nyskapande företag är att hitta inom IT och telekom, som Skype och Spotify, men magasinet lyfter fram spännande affärsidéer som Linas Matkasse (som levererar mat) och Hemfrid (som städar).
Också Reuters hyllar Sverige. De framhåller att startups som QlikTech, Mojang och Wrapp gjort Sverige till Europas hetaste land för investeringar.
En tjänst från ett litet svenskt kameraföretaget kommer bli 2013 års hetaste trend, spår Times of Israels teknikkrönikör. Memoto är en av världens ledande aktörer gällande så kallad lifelogging där användaren dokumentera sitt liv hela tiden. Kameran appliceras på exempelvis kavajslaget och tar en bild var trettionde sekund. Nättidningen Geeky Gadgets är ledsen för att Memotos nya kamera är försenad men glad för att den kommer vara utrustad med en digital kompass.
Affärerna går bra för det lilla klockmärket Daniel Wellington, skriver Jeweller Magazine. Bolaget expanderar nu i Australien med ny distributör och medverkan vid Australian Jewellery Fair i Melbourne. Bara under december sålde bolaget klockor online för 1 miljon dollar, framhåller tidningen. Samtidigt skriver Watch Pro att Daniel Wellington gjort sig ett namn bland yngre målgrupper i Storbritannien via Instagram.
Svenskt mode har varit i ropet i och med Stockholm Fashion Week. The Independent fascineras över att allt fler svenska uppstickarmärken syns på modeshower och i butiker över hela världen, och rabblar upp varumärken som J. Lindeberg, Cheap Monday och Acne. Amerikanskkinesiska NTD Television, som också bevakade modeveckan, citerar kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth: ”Många inom näringslivet chockades av siffror som visade att värdet av svenskt mode är större än stålindustrin”.
I London promotades svenskt mode på mässan Scoop International under namnet ”Smörgåsbord of Scandinavian”, med märken som Swedish Hasbeens, Odd Molly, Flippa K och Back by Ann-Sofie Back, skriver Fashion United.
På tal om mode, ryktena gick vilda bland internationell media efter att Daily Mail uppgett att superstjärnan Beyoncé blir nytt affischnamn för H&M. Sångerskan ska ha varit på plåtning för en baddräktskollektion när en av hennes dansare skrivit på Twitter: ”First day of trial in the Bahamas! H&M all set .??.??. go.”.
Det nya sociala nätverket kanske inte är svenskt, men det har onekligen ett svenskklingande namn: Härnu (här nu). Det Seattlebaserade nätverket hoppas sammankoppla människor över hela världen med lokala språk.
Svensk cider fortsätter att skänka tröst till torra strupar och att skapa rubriker, inte minst i Australien. The Drink Business skriver att Rekorderlig tar sig ann den australiska marknaden på allvar via ett nytt samarbete med Coca-Cola. Rekorderlig blir också det första cidermärke någonsin att sponsra Sidney Festival, skriver Spice News.
Abba Seafood slås samman med Procordia och bildar därmed Sveriges största livsmedelsbolag, skriver Fish Update. Nättidningen framhåller att Abbas mest folkkära varumärken omfattar Kalles, Grebbestads och Ejderns och att Procordia äger Felix.
AdWeek har valt en charmerande reklamfilm från Ikea som ”Ad of the Day”. Ett bohemiskt par har så mycket prylar i sitt hem att de inte hittar varandra, och i tonerna till BeeGees klassiker Living Together finner de en lösning på den materialistiska fällan de gått.
Ottowa Business Journal skriver att svenska reklambyrån Admeta expanderar till Kanada med nytt kontor. I december öppnade effektmätningsföretaget kontor i New York.
Johan Nylander, chefredaktör The Swedish Wire.
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.