Sveriges äldsta sängtillverkare, Hästens, har öppnat sin första butik i Dubai, rapporterar affärstidningen AME Info. Lanseringen görs i samarbete med distributören SLA Venture LLC och är del i bolagets expansion i Mellanöstern. Tidningen framhåller att Hästens ambition är att skapa ”världens bästa sömn”.
Stjärnornas krig är i full gång och Spaceport Sweden vill ta ledarrollen, alla fall här på Jorden. Det framhåller BBC. Bolagets målsättning är att förvandla Kiruna till Europas främsta rymdflygplats. ”Spaceport Sweden vill göra det möjligt för både dig och mig att resa ut i rymden, men redan idag erbjuder vi rymdäventyr”, säger bolagets VD Karin Nilsdotter och förklarar att ingen annan europeisk destination har lika goda förutsättningar som Kiruna.
Swedish Match lägger i en extra växel i USA för att öka sina andelar på den snabbt växande snusmarknaden, skriver Richmond Times Dispatch. Det svenska företaget, med General som största varumärke, är USA:s tredje största snusförsäljare. Swedish Match ska inte bara öka sin marknadsföring utan leta mer effektiva distributions- och försäljningskanaler.
Kvinnor är i fokus för en rad nya energidrycker i Sverige, framhåller Food Navigator. Märkena Femme Natural Boost och Natural Magic Energy marknadsförs med fördelar som ska tilltala just kvinnor, som att de inte har artificiella sötningsmedel och är fria från taurin. Det har visat sig framgångsrikt, skriver tidningen
Bloomberg skriver att onlinefilmbolaget Voddler skrivit ett viktigt avtal med Nokia och att det finska bolaget ska vara Voddlers exklusiva smartphonepartner. Det svenska bolaget siktar nu på europeisk expansion. Voddler ska bli en fast applikation i Nokias Lumia-telefoner i Skandinavien och Spanien.
Gambling-sajten Black Jack skriver att ZignSec ”revolutionerar den mobila spelvärlden” med ny service för casino i mobilerna. Varumärket ZignSec ägs av PayGround AB Group, ett dotterbolag till finansbolaget Svea Ekonomi.
Modebolaget Acne fick rikligt med uppmärksamhet i internationell press i och med lanseringen av en ny butik i Soho, New York. Wall Street Journal skriver att ”Acne trädde in på modescenen för ett decennium sedan med ’no-nonsense jeans’ som blev en synonym för cool” i en intervju med bolagets kreative chef Jonny Johansson. New York Times fascineras över hur bolaget fokuserat sin marknadsföring på ett eget magasin – istället för att annonsera i andra magasin.
Efter Stockholm Fashion Week fick svenskt mode extra uppsving i pressen. ”Sverige är det enda landet som har skapat en unik modeestetik som är igenkänd över hela världen”, säger modebloggaren Yvan Rodic till CNN. Artikeln lyfter fram varumärken som H&M, Tiger of Sweden, Acne Studios och Cheap Monday. Elle skriver: ”Oavsett om ämnet är inredning, arkitektur, mode eller accessoarer så är det välkänt att Stockholm har blivit en grogrund för en mjuk, modern stil som ofta kopieras internationellt” och exemplifierar med en rad svenska designers och modemärken.
Det rapporteras också att kalsongmärket Björn Borg kommer att finnas till salu hos brittiska varuhuset Selfridges. Vad som gör underkläderna speciella är att de lyser i mörkret, skriver The Upcoming. I varuhuset finns till och med ett speciell mörkt provrum där neoneffekten kan granskas.
Utomhusmärket Haglöfs öppnar sin första egna butik i Japan. Fibre2Fashion skriver att det svenska märkets nya butik är en del av företagets expansion i Asien. Haglöfs produkter har ”hög funktionalitet, god design och ger värde för pengarna till människor som investerar i ett aktivt uteliv”, skriver tidningen.
Med tydlig sexuell anspelning förklarar ”Johan” i en reklamfilm att svenskar gillar att ”fika” varje dag. Ibland flera gånger varje dag. Avsändare är Gevalia. AdWeek skriver att kampanjens mediebudget ligger på 30 – miljoner dollar och är skapad av Taxi New York. Kraft Food, som äger Gevalia, har nyligen sparkat ut Starbucks kaffe ur sin distribution och ersatt med det svenska märket. De har också svängt till det amerikanska uttrycket ”A cup of Joe” mot ”A cup of Johan”.
Se filmen här.
TV3 låter meddela att de ökar antalet regionala sändningar från sex till 19, enligt Broadband TV News. Programmen kommer vara samma i alla regioner men reklamblocken kommer vara unika. Det är en del i MTG:s sammanslagning av TV, radio och online med syfte att erbjuda lokala annonseringspaket, framhåller bolagets VD Hans-Holger Albrecht.
Måste sjuksköterskorna på Södersjukhuset vara ”heta”? Det frågar sig nyhetsbyrån UPI. I en reklamkampanj söker sjukhuset efter nya sköterskor som ska vara lika heta som i TV-serierna. Sjukhusets chef sa att kampanjen var ett sätt att ”sticka ut” och att vara snygg inte är ett krav för att bli anställd
Johan Nylander
Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken