14 mars 2013

Svenska varumärken i internationell media. Februari 2012.

Skandal efter skandal efter skandal. Svenska varumärken har tagit stryk i internationell media senaste månaden. Men det finns också hyllningar.

Nyheten om att det hittats hästkött i Findus lasagne slog ner som en bomb i medier över hela världen. Det gjorde också nyheten att 9.000 hästar försvinner i Sverige varje år. Det rapporterades också att Ikea dragit in sina berömda köttbullar och prinskorvar på grund av hästkött.
Som om inte det var illa nog. Bara dagar senare rapportade medier över hela världen att spår av avföring hittats i Ikeas kakor. ”Precis när alla dragit en lättnads suck efter hästköttsskandalen som har skakat den globala livsmedelsindustrin stiger nu en ny [skandal] till ytan”, skriver Dubaibaserade nättidningen Emirates 24/7 och framhåller att det var svenska leverantören Almondy som låg bakom produktionen.
Skandalerna slutar inte här. Telia Sonera drogs i smutsen på grund av anklagelser om mutor och penningtvätt. Bolagets VD Lars Nyberg avgick efter att ha medgett att tillräckligt inte gjorts för att undersöka dess Uzbekistanske partner som uppges ha nära relation till landets auktoritäre president. Europe Online skriver att det var SVT som först drog uppmärksamheten till de skumma affärerna.
Också Swedish Match har haft sitt namn i mutsammanhang, om dock på rätt sida lagen. Bolaget uppger att de pressats att ge pengar till EU:s hälsokommissionär John Dalli, som hade inflytande över ett beslut att undanröja snusförbudet i EU. Dalli förnekar.
Och i Indien har man inte glömt hur försvarsbolaget Bofors mutade premiärminister Rajiv Gandhi på 1980-talet, en händelse som fått nytt liv efter liknande mutanklagelser.
Men det rapporterades också positiva nyheter om svenska varumärken.
The Hindu Business Line hyllar Hästens sängar och häpnas över dess 25 års långa garanti. I ett reportage om lyxiga sovmöbler lyfter de speciell fram Hästens modell Vividus. ”Svenska Hästens har tillverkat sängar i över 150 år och Vividus är den ultimata upplevelsen”, skriver tidningen.
Motorcykelmärket Husqvarna har sålts av BMW till indiska affärsmannen Rajiv Bajaj. Uppköpet beskrivs som ett steg för Rajiv Bajajs företag att bli världens bästa motorcykeltillverkare. ”Och med det menar jag bäst inom områden som teknologi, lönsamhet, kundnöjdhet med mera”, säger han till The Hindu Business Line.
Att återvinna kläder är inget nytt. Men att man nu kan ta sina gamla paltor och lösa in dem för värdekuponger hos H&M skapade rubriker. Toronto Life skriver att upplägget är väldigt listigt: Kampanjen lockar in kunder till butikerna samtidigt som bolaget samlar fjäskpoäng då modeindustrin anklagas för negativ miljöpåverkan.
App-tillverkaren Toca Boca drivs som ett startup – men inom ramen för en 200 år gammal mediejätte, Bonnier. Det skriver Tech Crunch. Bolaget håller vad de lovat, framhåller teknikbloggen, och expanderar nu sin produktportfölj genomuppköp, nu senaste av Torontobaserade studion zinc Roe.

Reklam

Även en pressrelease är att se som reklam. Det fastslår Läkemedelsverket som därmed förbjudet tyska läkemedelsbolaget Boehringer Ingelheim att marknadsföra sitt märke Pradaxa med pressmaterial publicerat på mynewsdesk.com, skriver Pharmaceutical Market Europe.
Digital TV Europe skriver att TV4 gjort rekordvinst, lyft av en stark annonsmarknad i Sverige. TV-bolaget säger att efterfrågan på reklamtid har överträffat utbudet tre år i rad, och att bolagets står för 90 procent av totalmarknadens tillväxt.
Cidermärket Rekorderlig har avslöjat nya varumärkesambassadörer för en kampanj i Storbritannien som uppgår till nästan 40 miljoner kronor, skriver Marketing Magazine. De fyra ambassadörerna har utsetts i samarbete med reklambyrån Apartment A.
PR Week skriver att Ikea sparkar brittiska kommunikationsbyrån Cake. Anledningen uppges vara att de vill finna bättre synergier mellan PR och andra marknadsföringsaktiviteter i Storbritannien. Uppgifterna bekräftades inte, men Ikeas brittiska presstaleskvinna medget att bolaget ”omvärderar” hur de arbetar med PR. Samtal förs nu med nya byråer.
Johan Nylander, chefredaktör The Swedish Wire.
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.