Mackmyra porträtteras i South China Morning Post som framhåller att det svenska whiskeymärket är ”vida lovordat av whskeyskribenter” och har vinnit åtskilliga priser. Trots att tillverkningssättet är klassiskt skotskt har märket en tydlig svensk karaktär och innehåller endast svenska ingredienser. ”Detta kan med tiden utvecklas till en helt ny nordisk whiskeystil”, framhåller den Hongkongbaserade tidningen.
Det mediala intresset ökar också kring en svensk tillverkare av vuxenleksaker. Lelo (som grundades 2003 av en ingenjör och två industridesigners) rankas av XBIZ Newswire som en av förra årets bästa innovatörer för sina nylanserade produkter. Cosmopolitan skriver att ”exklusiva sexleksaksmärket Lelo” ingått partnerskap med amerikanska distributören Brookstone. Även teknikbloggen TechCrunch hyllar Lelo och säger att deras massageprodukt är ”årets bästa”. Ad Age, Bloomberg och New York Times har tidigare lovordat det svenska underverket.
Känner du dig hängig av vintermörkret? Gör då som invånarna i Umeå och gå till busstationen för en skvätt solterapi. Umeå Energi har satt upp ljusskyltar i stadens hållplatser för att bota så kallad årstidsbunden depression, skriver amerikanska Wired. ”Vi vill visa att vi bryr oss om människorna som bor här i Umeå under årets mörka tid. Folk blir deprimerade om de inte får tillräckligt med ljus”, säger bolagets VD.
Att lämna ut lösenord till ditt privata wifi kan kännas obekvämt. Ett svenskt innovationsföretag har kommit på en smidigare lösning, skriver MIT Technology Review. Instrabridges nya applikation gör det möjligt för personer att automatiskt dela wifi-nät via Facebook Connect. Bolagets grundare Niklas Agevik säger att antalet användare snabbt ökar och att flera mobiloperatörer är intresserade av samarbete.
Unilever har köpt rättigheterna till försäljning av glassmärket Swedish Glace i Storbritannien, skriver Just Food. För drygt ett år sedan köpte Unilever glasmärkets finska ägare. ”Vi ser fram emot att integrera Swedish Glace i vår portfölj av glassprodukter och skapa en starkare igenkänning av varumärket”, säger Unilevers chef i Storbritannien.
Svenska köttbullar har hamnat i skottlinjen i en konflikt mellan indiska byråkrater och Ikea. Den svenska möbeljätten har fått tillstånd att öppna tio varuhus i landet – men inte att sälja dryck och mat.
Intresset kring den svenskan könsneutraliteten fortsätter att expandera världen över. Nu rapporteras att svenska Reklamombudsmannen uppmanar leksakstillverkare att marknadsföra sina produkter utan könsstereotyper. ”Om föräldrar vill att deras son ska medverka i reklam för leksaker i Sverige är det mycket mer troligt att han kommer att hålla en Barbiedocka eller hårfön än en soldat eller leksakspistol”, skriver One News Now.
The Guardian skriver att det efterlängtade ABBA-museet ska öppna i Stockholm. Den 7:e maj planeras dörrarna att slås upp och hundratusentals nostalgiska musikälskare väntas besöka etablissemanget varje år. Museet har också ett samarbete med musiktjänsten Spotify för att ”integrera och förlänga upplevelsen” av besöket.
Efter mutanklagelser mot TeliaSonera har oron för korruption ökat markant bland svenska företag, rapporterar Bloomberg. Uppmärksamheten kring telebolagets eventuella brott i Uzbekistan har fått två tredjedelar av säkerhetschefer på börsnoterade bolag att uppge att bestickning är ett överhängande hot, vilket är mycket högre än i nordiska grannländer.
Stena Line får smisk för en kampanj som erbjuder resor till nostaliska 40-talets Tyskland och Polen, vilket fått många att reagera då det för tankarna till nazisttiden. Kampanjen gick ut till personer födda på 40-talet och löd: ”Det var ett härligt decennium då massor av roliga saker hände”.
Ad Age skriver att svenska reklambyrån Monterosa, som inriktar sig på mobilreklam, köpts upp av Publicis Groupes BBH. De båda byråerna har tidigare samarbetat. Monterosa har kontor i Stockholm, New York och Singapore och planerar att öppna i London. ”Flera byråer var intresserade av oss men BBH var högst på listan”, säger byråns grundare Carl Norberg.
Folksams uppmärksammade reklamfilm med en katt som släpps från ett privatflygplan har rankats som en av världens 50 bästa virala kampanjer förra året. ”Oerhört fånig men ändå effektiv”, skriver Simplyzesty.
Johan Nylander, chefredaktör The Swedish Wire.
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.