Telefonbolaget Doro har utkämpat och vunnit ytterligare ett slag kring sitt varumärke. Det polska bolaget TelForceOne förbjuds nu av en domstol att tillverka, exportera och marknadsföra mobiltelefoner under namnet DURO, skriver The Fone Cast. Det är inte bara namnet som är snartlikt. Domstolen påpekar också att det polska plagiatet är utseendemässigt likt det svenska originalet. ”Det är tredje gången i år som vi vunnit rättegångar mot aktörer som brutit mot våra rättigheter. Tidigare i år vann vi två förelägganden i Tyskland gällande design”, säger bolagets VD Jérôme Arnaud.
VisitSweden och Svenska Institutet får applåder i internationell press efter att ha låtit ”en vanlig svensk” sköta landets officiella Twitterkonto, @Sweden. ”Ingen äger varumärket Sverige mer än dess folk. Det här initiativet låter dem visa sitt Sverige för världen”, säger VisitSwedens VD Tomas Brühl. Inläggen pendlar från genomtänkta funderingar kring svenskhet till, som vid ett tillfälle, att handla om en ”dinosauriestor kyckling”.
USA:s nya legala vapen mot piratkopiering är egglöst mot världens mest ökända webbsite: The Pirate Bay. Det skriver amerikanska tekniksajten Cnet. Den svenskbaserade fildelningssajten tjänar pengar från annonser som visas medan folk letar filmer och musik att ladda ner. Men eftersom annonserna kommer från ett israeliskt annonsnätverk skulle OPEN Act sannolikt inte lyckas strypa intäktsströmmen.
Marketing Week rankar 2012:s viktigaste trender i Storbritannien och framhåller att ”den skandinaviska invasionen” är att ta på allvar. Med produkter som Stieg Larssons hyllade böcker och filmer till H&M:s Cheap Monday och budgetmärket Monki blir den svenska närvaron allt tydligare på de brittiska öarna.
1974 lanserade designduon Dan och Björn märket Dobbs. I höstas gav MQ ut en kollektion under märket Dobbs lady. Höstens kollektion blev så framgångsrik att man nu lanserar en vårkollektion under samma namn, som ska marknadsföras med en reklamkampanj inspirerad av Walter Hirschs Dobbs-bilder från 1985. ”Kundernas gensvar på kollektionen har varit fantastisk”, säger MQs designchef Lotta Lindsten till branschmagasinet Fibre2Fashion.
Svenskar väljer allt oftare att ställa bilen och ta cykeln, rapporterar Bike Europe. Återförsäljare, som Merida Sverige, Usports och XXL, upplever högtryck och tävlingar som Vätternrundan och CykelVasan ger bränsle till efterfrågan. ”Någonting håller på att förändras i Sverige. En tydlig trend visar att allt fler använder cykeln för att pendla till och från jobbet”, skriver tidningen.
Gambling King skriver att Net Entertainment, som levererar mjukvara för onlinecasinon, har lanserat en ny mobillösning för iPhone och iPad. Det nya varumärket heter NetEnt Touch och produkten kommer inledningsvis att innehålla tre av bolagets mest populära spel: Jack Hammer, Gonzo’s Quest och kortspelet Blackjack. Samtidigt rapporteras att speljättar som Betsson, Unibet, Bet24 och Sportingbook valt det svenska mjukvaruföretagets tjänster för expansion i Danmark.
Godisföretaget LEAF och Cloetta slår sina påsar samman, skriver Reuters. Bakom sammanslagningen, vilket skapar en nordisk godisjätte, står riskkapitalbolagen Nordic Capital och CVC. ”Nya Cloetta kommer definitivt bli störst i Skandinavien”, säger analytiker Pasi Hannonen till Confectionery News. Det sammanslagna bolagets strategi är att ”fokusera på lokala klassiska varumärken”.
Föräldrar till skateboardåkare och hästfantaster har en tryggare framtid till mötes efter att två av världens främsta hjälmföretag – tyska TSG och svenska MIPS – gått samman för att utveckla ännu säkrare produkter. ”Kombinerad teknik från de båda företagen kommer garanterat leda till högkvalitativa produkter”, skriver Transworld.
Samarbete mellan olika varumärken inom reseindustrin är inte ovanligt. Men boutiquehotellet Standard Hotel och WeSC (WeAretheSuperlativeConspiracy) får redaktionen på Today att höja på ögonbrynen. Det svenska modemärket har tagit fram en kollektion som omfattar passfodral, plånböcker och hörlurar.
Svenska metallbandet Falconer står för musiken i en ny reklamfilm för brittiska bilmärket Mini Coupe. Se filmen här.
Bilmärket Volvo planerar en mer ”direkt, aggressiv och konkurrenskraftig” strategi för sin marknadsföring. Det svenska varumärket har under Fords styre varit ”eftersatt under många år”, skriver Marketing Week. Nu vill Volvo tydiggöra sin ställning som en lyxbil och har satt tydliga mål för försäljningsökning.
I en artikel om konstens inverkan på reklam och marknadsföring framhålls Absolut Vodka som ett målande exempel. I dagens fragmenterade och digitala marknadsföringsslandskap lyckas det svenska vodkamärket på ett snyggt och roligt sätt koppla samman konst med social medier, skriver The Drum.
Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.