17 september 2012
Svenska varumärken i internationell media. Augusti 2012.
En osynlig cykelhjälm. En kyrka full med fisk. Läraren Olof som utbildar engelsmän i kubb. Här har du senaste månadens internationella nyheter om svenska varumärken.
Precis innan Facebook börsnoterades lyssnade få till skeptikerna som ifrågasatte hur bolaget ska tjäna pengar. Nu lyfter allt fler medier fram svenska
Wrapp som det internetfenomen med bäst lönsamhetskoncept. ”Istället för de till synes slumpmässiga annonser ser vi (eller knappt registrera) på många webbplatser, inklusive Facebook, räknar Wrapp med ditt omdöme att placera ett varumärke som du faktiskt tycker om framför dina vänner”,
skriver Wired.

Vindkraftbolaget
Arise Windpower uppmärksammas i affärspress för sina stora investeringsplaner och alternativa finansieringsmetoder. De försöker bland annat minska sitt beroende av banklån genom att
sälja aktier till de stora pensionsfonderna. Bolaget planerar också att plöja ner
1,3 miljarder kronor i nya vindprojekt så fort el- och certifikatpriserna återhämtar sig. Också S
kanska planerar nya vindkraftverk för 1,2 miljarder kronor i Sverige, skriver Construction&Maintenance. Svenska Vindkraftföreningen varnar dock för att
vindkraft kommer sjunka i landet om beslutsfattarna inte höjer ribban.
[radbryt]
En osynlig cykelhjälm? Ja, tidningen Forbes har letat fram en nästan magisk
innovation kallad
Hövding. Anna Haupt och Terese Alpin står bakom den självuppblåsta hjälmen som fungerar som en air-bag. ”Anna och Terese är perfekta exempel på vad som kan hända när du tänker stort och tror att allt är möjligt”, skriver tidningen.
[radbryt]

Brittiska tidningen the Standard säger att den gammal varvs- och bilstaden
Göteborg har förvandlats till en
gastronomisk toppdestination. Artikeln radar upp en mängd läckra rätter och smarriga restauranger, som Marcus Samuelssons Norda Bar & Grill, Clarion Hotel Post, Fiskekrogen, Kock & Vin och kaféet Da Matteo. Naturligtvis rekommendera tidningen ett besök i Feskekörka, och förklarar att det är ”en gotisk kyrkliknande byggnad dedikerad åt fisk”.
Dagens Industri avslöjande om
Ikeas internförsäljning av sitt varumärke spred sig som en löpeld över världens medielandskap. APF framhåller att det är första gången någonsin som
Ikeas varumärkesvärde offentliggjorts. ”Vår ambition har under många år varit att göra bolaget mer transparant och enkelt att förstå”, sa Ikeas talesperson till Wall Street Journal.
[radbryt]
Möbeljätten uppmärksammades också för sina nya
lågprishotell som ska smällas upp runtom i Europa. Hotellen kommer dock inte att gå under Ikeas varumärke eller möbleras enbart med Ikeamöbler, säger affärsutvecklare Harald Müller
[radbryt]
Mode på export
Svenskt mode gör fortsatta framsteg i världen. Under första halvåret ökade modeexporten till ny rekordnivå, enligt Teko.

Branschtidningen
Fibre2Fashion skriver att
Björn Borg öppnat sin första butik i Kina, på en lyxshoppinggata i Shanghai. Märket lanseras samtidigt över hela landet i samarbete med e-handelssajten Taobao, liknande Amazon eller eBay. ”Vi är här långsiktigt och [etableringen] kommer återföljas av flera butiker i Shanghai och övriga Kina”, säger bolagets VD Arthur Engel.
H&M gör debut på andra sidan jordklotet efter att ha öppnat en
butik i Chile. The Australian skriver att steget över ekvatorn kan ”öppna dörren för en expansionsvåg”. Både H&M och Zara har dragit sig för etablering
på andra sidan klotet då säsongerna är omkastade vilket gör det svårt att sälja samma slags kläder överallt. H&M ska också för första gången öppna en butik i Indien, skriver Fashion United. The China Post skriver att H&M stänger sina stora butik på Queens Road Central i hjärtat av Hong Kong
på grund av ökade hyror.
Svenska filmstjärnor gör inte bara succé i Hollywood utan som modeller för modemärken, skriver Technorati. Alexander Skarsgård är ny affischpojke för Calvin Kleins nya parfym och Joel Kinnaman är nytt ansikte för H&M.
Reklam
Rekorderlig cider släcker törst i allt fler torra strupar över världen. Nu planerar bolaget en
viral marknadsföringskampanj i Storbritannien med mål att locka fram märkets ”inre svenskhet”, skriver Off Licence News. I kampanjen ska figuren Olof bland annat lära sina elever att spela kubb.
Se filmen här.
En
arg amerikansk fotomodell har stämt bilmärke
t Volvo för att ha använt en bild av henne på felaktigt sätt, skriver Wall Street Journal. Även Hertz och Ford är indragna i härvan. Hon kräver totalt 23 miljoner dollar i skadestånd då hon menar att hon i en annons ser ut som en eskortflicka.
Absolut Vodka upphör inte att överraska. Nu ska märket sjösätta ett nytt projekt med nästan 4 miljoner unikt designade flaskor. Processen bakom Absolut Unique beskrivs som en ”noggrant iscensatt slumpmässighet” där flaskorna designas med sprutpistoler och programmerade färgblandare.
Se film om projektet här.
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.