5 september 2011

Svenska varumärken i internationell media. Augusti 2011.

En ny flygjätte växer fram i Norden, randiga barnkläder lanseras i New York, sociala medier sätts under luppen av svenskt high-tech-företag och Pippi Långstrump rankas om ett av världens busigaste barn. Här är de hetaste svenska varumärkesnyheterna i internationell media.

Svenska flygbolag har fått rubriker i internationell media senaste tiden. En norsk och en ukrainsk miljardär målar om kartan för svenskt inrikesflyg där nya konstellationer utmanar SAS på viktiga linjer. Per Braathens bolag Braathens Aviation, som sedan tidigare äger Malmö Aviation, köpte i våras Sverigeflyg. Nu köper den ukrainska hemlighetsfulla affärsmannen Igor Kolomoisky, som sedan tidigare äger Skyways, både Göteborgsbaserade City Airline och danska Cimber Sterling. ”Vi ska bli en stark regional spelare – till en början i Norden och sedan i hela Nordeuropa”, sa Skyways vd, Lars-Åke Bertilsson, till Berlingske Business.  SAS fick också rubriker – efter att en flygning blivit inställt på grund av en mus ombord.
Fejkade Ikea-varuhus är ett växande problem i Kina. Allt ser autentiskt ut, från de blågula plastsäckarna och möblerna till måttbanden och de små blyertspennorna. Se Euronews inslag här.
Ett svenskt bolag hyllas för att lansera ”grön” vodka i USA. Kanon är framtagen på ekologiskt odlad vete. ”Skaparna av Kanon tar den ovanliga ståndpunkten att bara destillera en gång och bara filtrera en gång”, skriver Cigarr Aficionado och framhåller att det nu blir enklare att blanda sig en miljövänlig Bloody Mary.

MODE

Svenskt mode är att ta på allvar. Det skriver the Guardian. Efter att Acne framgångsrikt lanserat sin första butik i London förra året har synen på svenskt mode ändrats. Exempelvis så är Stockholm Fashion Week nu ett måste. ”Jag brukade aldrig åka dit men nu vet jag att jag alltid hittar briljanta saker där”, säger kreativitetskonsulten Yasmin Sewell. Artikeln framhåller också Monki som ett hett märke och att H&M startar samarbete med varuhuskedjan Selfridges.
Tyska modesajten Mode skriver att svenska lyxiga klockmärket Triwa vunnit utmärkelsen Gulknappen Accessoar som delas ut av Damernas Värld. Klädmärket Dagmar belönades också med en knapp.
Polarn O. Pyret fortsätter sin expansion i USA. Förra året lanserades en onlinebutik och nu öppnar det randiga barnklädesmärket sina två första butiker på Manhattan. ”Vi förstår att föräldrar i New York letar efter kvalitetskläder, funktionell design och unik stil. Vi vill leverera allt det och erbjuda en rolig och enkel shoppingupplevelse där city-föräldrarna kan handla alla barnkläder i en och samma butik”, kommenterar märkets USA-chef Jennifer Athanason.

REKLAM

Svenska undersökningsföretaget EyeTrackShop sätter allt större fotavtryck bland sociala medier med sina avslöjanden om hur användarna beter sig på sajterna. Genom att följa ögonrörelser iakttas för- och nackdelar med placering av annonser på Facebook och Google+, skriver e-market.
Crispin Porter + Boguskys svenska kreativa chef Gustav Martner sa vid Edinburgh TV Festival att branschen ännu inte knäckt nöten för reklam på internet. Därför kommer TV att fortsätta dominera när det gäller branding. ”TV är fortfarande väldigt dyrt, därför att det fungerar”, konstaterar han.
START-UP MEKKA
Stockholm är en av Europas hetaste städer för nya innovativa företag. Det skriver amerikanska tidningen Wired som utnämner Stockholm och fyra andra städer till ”Europe’s startup capital”. Tidningen listar 12 Stockholmsbaserade framgångrika innovativa företag: Klarna, Mojang, Bambuser, Stardoll, Rebtel, Tobii, Hoa’s Tool Shop, Izettele, Videoplaza, Jaycut, Voddler och Shootitlive.
PIPPI, POP OCH MASSAGESÄNGAR
Financial Times sektion Arts & Leisure har satt fingret på tre olika svenska fenomen:
• I en ranking om vem som är ”världens mest ”förskräckliga och olydiga barn” placerar sig Pippi Långstrump på tredje plats.
• Popbandet Little Dragon lyfts fram som något av det fräschaste just nu med sin ”minimalistiska” ljudbild.
• Världens främsta high-tech-hotell, Eccleston Square Hotel i London, är utrustade med Hästensängar för 140.000 kronor styck, med inbyggd massage. Samma artikel framhåller att ishotellet i Jukkasjärvi i år för första gången har öppet under sommaren.
Financial Times har också publicerat ett härligt reportage och den svenska rosodlaren John Nevado. Han är chef för Nevado Roses vilka bara inriktar sig på de mest exklusiva rosorna. Han spenderar sin tid mellan Sverige och Ecuador.
Johan Nylander,  Chefredaktör The Swedish Wire
Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.